Gå til innhold

Dolby Pro Logic

Anbefalte innlegg

Hei

Har et Aiwa surround anlegg med Dolby Pro Logic dekoder, dette fungerer selvfølgelig bare med DPL kodet lyd (senter, høyre, venstre og bak på et par mono kontakter (4 kanaler)). Det jeg da lurer på er hvilket lydkort jeg må/kan bruke. Vet ikke om SB Live! Digital f.eks. virker. De fleste lydkort i dag, har 5.1 kanalers lyd, er dette kompitabelt med DPL?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

De fleste lydkort i dag, har 5.1 kanalers lyd, er dette kompitabelt med DPL?

Dagens lydkort passer til standaren Dolby Digital, tidligere kalt AC-3. Dette er en standard med 5 helt separerte lydkanaler (høyre front, center, venstre front, bak høyre og bak venstre)pluss en dedikert subwooferkanal.

Jeg vil tro at dagens 5.1 kort er kompatible med DPL. Det burde val stå på produsentens hjemmeside.

Lenke til kommentar

Jeg har lett etter informasjon på Aiwas side (til lite hjelp). Dolbys side derimot, var mye bedre, der sto det at venstre og senter bruker samme mono-kabel og at høyre og surround bruker den andre kabelen, altså en stereotilkobling.

AC-3 derimot har tre monotilkoblinger, det betyr at den kanalen med subwoofer og høyre eller venstre surround ikke brukes, men det resulterer i at surround høytalerne kun spiller av høyre eller venstre surround. Stemmer ikke dette? Hvis jeg tar feil, kan noen hjelpe meg til å skjønne dette?

Hvis jeg har rett, er det noen som vet av et lydkort som kan stilles inn til 4 kanalers lyd (Dolby Pro Logic Surround), slik at surround funker slik den skal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...