apegryn Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Når jeg kjøpte bilen min stod det allerede et voltmeter montert. Lyset funker fint, men måleren står i ro. Er det noe universalsvar på hvordan den skal kobles? Hadde jo vært fint å ha alt utstyret i orden Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 "Sensoren" til voltmeteret skal koples til +12Volt. Helst den +12V-ledningen som har mest mulig direkte forbindelse til batteriet. Eller rett til batteriet (via sikring). Lenke til kommentar
exs Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 "Sensoren" til voltmeteret skal koples til +12Volt. Helst den +12V-ledningen som har mest mulig direkte forbindelse til batteriet. Eller rett til batteriet (via sikring). vel.... det absolutt enkleste er jo bare og koble den til remoten på cdspilleren Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 "Sensoren" til voltmeteret skal koples til +12Volt. Helst den +12V-ledningen som har mest mulig direkte forbindelse til batteriet. Eller rett til batteriet (via sikring). vel.... det absolutt enkleste er jo bare og koble den til remoten på cdspilleren Det er en mulighet, men voltmeteret skal jo helst måle ladespenningen fra dynamoen. Da er det en fordel å måle nærmest mulig den. Setter du den på remote så måler du jo bare nivået på remote'n. En egentlig totalt ubrukelig måling. Lenke til kommentar
exs Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 "Sensoren" til voltmeteret skal koples til +12Volt. Helst den +12V-ledningen som har mest mulig direkte forbindelse til batteriet. Eller rett til batteriet (via sikring). vel.... det absolutt enkleste er jo bare og koble den til remoten på cdspilleren Det er en mulighet, men voltmeteret skal jo helst måle ladespenningen fra dynamoen. Da er det en fordel å måle nærmest mulig den. Setter du den på remote så måler du jo bare nivået på remote'n. En egentlig totalt ubrukelig måling. joa stemmer nok det ja.....remoten er jo bare på 10volt el no sånt......tror jeg tenkte på no anna Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Men om du vil ha det "profft" så kan du bruke remoten til å styre et rele som kopler voltmeteret til batteriet eller dynamoen. Lenke til kommentar
exs Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Men om du vil ha det "profft" så kan du bruke remoten til å styre et rele som kopler voltmeteret til batteriet eller dynamoen. tror det var no sånt jeg tenkte på.....for hvis man har det kobla til batteriet så vil det jo stå på hele tiden og sakte tappe bilen for strøm Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) hmm, så: jeg kobler det bare som et hvilket som helst håndholdt voltmeter, og jorder på - ? Endret 7. oktober 2005 av tronni_87 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det stemmer. Og helst et sted som er hensiktsmessig å måle. Det kan muligens være lurt å kople det på et sted som kun har spenning når tenniga er på. Jeg vet ikke hvor mye strøm et voltmeter trekker, men idéellt sett skal ikke voltmetre trekke strøm i det hele tatt. Mange biler har jo klokker som går uansett om bilen er i gang eller ikke. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 alle biler har klokker som går uansett om bilen er i gang eller ikke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Jeg har sett biler uten. Og de med små digitalur trekker jo så og si ingenting strøm. En slik klokke kan du jo drive i åresvis med et bittelite klokkebatteri (klokka altså, uten displayet på). Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) yey jeg har lite digitalur Skal se å få koblet det voltmeter i mårra da, så får vi se. Men er det faktisk slik at noen har klokker som kun går når de kjører? Da må de jo stille den for hver eneste gang de skal bruke den Ikke mye lure i toppen de som lagde slike biler må jeg si. Endret 7. oktober 2005 av tronni_87 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Den jeg så hadde ikke klokke i det hele tatt. Totalt off-topic: Men det var diesel og den hadde en eller annen defekt vakumslange eller noe. Noe som resulterte i at du ikke fikk stoppet motoren uten å måtte sette den i gir og slippe klutsjen med bremsa inne. Lenke til kommentar
PastaJensen Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Men om du vil ha det "profft" så kan du bruke remoten til å styre et rele som kopler voltmeteret til batteriet eller dynamoen. tror det var no sånt jeg tenkte på.....for hvis man har det kobla til batteriet så vil det jo stå på hele tiden og sakte tappe bilen for strøm Bilen skal stå i halv eviget viss voltmeteret i det heile tatt skal klare å lade ut batteriet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Bilen skal stå i halv eviget viss voltmeteret i det heile tatt skal klare å lade ut batteriet. Man vet jo aldri med f.eks. Biltema-voltmetre. Lenke til kommentar
RayBay Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Er jo bare å koble til en bryter som du kan skru det av og på med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå