Gå til innhold

Godt valg i "5.0 MP, 10 x zoom"-klassen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe meg et kamera med nevnte specs, og har hittil sirklet inn følgende kameraer:

Panasonic DMC-FZ5 (5.0MP, 12x, Leica) 3.915,-

Konica Minolta Dimage Z5 (5.0MP, 12x) ca. 3.100,-

FujiFilm FinePix S5600 (5.1MP, 10x) ca. 3.350,-

Er Panasonic'en verdt de 800,- mer enn Konica Minolta'en p.g.a. linsen?

Videoopptak er ikke viktig for meg.

De to førstnevnte har begge anti-shake, sistnevnte har noe de kaller for blur-funksjon.

I tester kommer de to førstnevnte godt ut, har ikke sett test av FinePix'en. FinePix'en er det nyeste av disse kameraene, har det noen betydning?

Tar i mot innspill med takk, gjerne andre forslag i den prisklassen (helst rundt 3-4.000,-).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Canon Powershot S2 IS kan jo også være verdt en titt, selv om jeg personlig synes den er litt for klumpete. Av dagens ultrazoomkamera i denne prisklassen, ville jeg valgt FZ5. Veldig god respons, samtidig som det er nett og lite.

Takk for innspill!

Har vurdert Canon S2 IS, men synes det blir litt dyrt.

Nå har også andre tanker meldt seg, nemlig om jeg egentlig trenger 10x eller 12x. Jeg ser jo at det blir smått med vidvinkel, de fleste ultrazoom-kameraer starter på rundt 36-38, og det er ikke rare vidvinkelen. Skulle gjerne hatt et ultrazoom ned mot 28, men det finnes vel ikke (uten at man sper på med mange tusenlapper).

Vurderer nå å jekke meg ned til 3.5x til 5x, og dermed få et kamera ned mot 28.

Hva med Canon's s70 eller s80? Eller kanskje den nye FujiFilm E900? Det finnes sikkert flere gode kameraer i den klassen, har dere et godt tips?

En ting til: jeg ønsker et kamera som ikke forsvinner i hendene.

Jeg har forøvrig et Nikon Coolpix800 fra 1999, som har møtt veggen. Men det har virkelig gjort jobben sin!

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til disse 2 kameraene, men har tidligere hatt et Olympus C740UZ kamera som jeg var meget godt fornøyd med.

Kan jo være verdt å sjekke ut.

Olympus Camedia C-770 Movie ca 3100

eller

Olympus SP-500UZ ca 3500 (xd.no)

Just my 2 cents...

JD

Lenke til kommentar
Vurderer nå å jekke meg ned til 3.5x til 5x, og dermed få et kamera ned mot 28.

Hva med Canon's s70 eller s80? Eller kanskje den nye FujiFilm E900? Det finnes sikkert flere gode kameraer i den klassen, har dere et godt tips?

Canon S70 får du veldig billig rundt omkring nå. Har sett det til et sted rundt 3500-4000 kroner. S80 får ikke så mange forbedringene at det er verdt prishoppet (kommer vel til å koste 5-6000 kroner). S70 kan ihvertfall anbefales på det varmeste. Knallkamera med meget god bildekvalitet. Det ser rått ut i svart også da.

Ellers har du Ricoh Caplio R2 med 28mm og 5x zoom og ultrarask respons på oppstart og utløsertid. Bildekvaliteten er nok ikke helt på høyde med S70, og det har noen færre megapixler. Nå kommer straks Ricoh Caplio R3, men bortsett fra at optikken er den samme (28mm og 5x zoom), vet jeg ikke så mye mer om bildekvalitet og andre spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
S70 kan ihvertfall anbefales på det varmeste. Knallkamera med meget god bildekvalitet. Det ser rått ut i svart også da.

Nå kommer straks Ricoh Caplio R3, men bortsett fra at optikken er den samme (28mm og 5x zoom), vet jeg ikke så mye mer om bildekvalitet og andre spesifikasjoner.

Hei

Ser at Ricoh Capilo R3 kan være interessant, vil jo sannsynligvis være hakket bedre enn R2. Ser at den har 28-200mm med bildestabilisator, det er bra til en pris på rundt 3.500,-

Er også spent på FujiFilm FinePix E900, men har jo ikke behov for 9 MP da! Spørs om ikke det går ut over kvaliteten, slik dere er inne på her på forumet. Megapixler er ikke alt.

Står i beskrivelsen at E900 har "5. generasjon Super CCD HR bildesensor i 1/1,6 størrelse" og "kameraet har 4x optisk zoom (tilsv. 32 - 128mm f/2,8 - 5,6) og det kan brukes med konverter for enda større vidvinkel og for lengre tele." Og "kameraet har ISO verdier fra 80-800".

Dette er positivt. I tillegg har det en oppstarttid på 1.3 sekunder.

Alt dette til rundt 3.800,-. Hva kan baksiden være, om noen?

Hvilket av disse to (som ikke er kommet til landet ennå) kontra Canon S70? Synes også at S70 ser rått ut. Og topp bildekvalitet er jo til syvende og sist det som er mest interessant, ikke sant?

Pokker at det skal være så mye å velge mellom!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høres jo fantastisk ut med så stor sensor som 1/1,6". Er ikke farlig med mange megapixler da. Jeg ville helst velge et kamera som bruker sd minne. De er billige selv de raske. Tenk deg om før du kjøper Canon pga utløserresponsen. Mange av dem er veldig trege og da er mye tapt hvis det ikke er stilleben du fotograferer mest.

Lenke til kommentar
Høres jo fantastisk ut med så stor sensor som 1/1,6". Er ikke farlig med mange megapixler da. Jeg ville helst velge et kamera som bruker sd minne. De er billige selv de raske. Tenk deg om før du kjøper Canon pga utløserresponsen. Mange av dem er veldig trege og da er mye tapt hvis det ikke er stilleben du fotograferer mest.

5021719[/snapback]

De nye (f.eks Ixus 700/750) reagerer meget raskt, og er på høyde med de fleste av dagens konkurrenter. Har man de gamle, er det måter å omgå problemet på (forhåndsfokusering).

Lenke til kommentar

5021719[/snapback]

Har sett på forhåndsomtale at Canon Powershot S80 skal være raskt. Venter imidlertid i spenning på test av det og av FujiFilm E900.

Har fulgt med litt på mpx.no, og hvis lagerstatusen der stemmer så har de solgt ca. 12 stk. s80 på noe over en uke. Burde snart dukke opp en test! E900 derimot har ikke landet ennå.

I en annen tråd nevnes FujiFilm S9500, som jo har gode specs (9MP og 28-300mm), men stiller meg skeptisk til at den ikke har stabilisator men heller satser på høy ISO. Blir det bra? Er priset et par hundringser over Canon S80. Men synes som nevnt i en annen tråd at S9500 virker litt klumpete, spesielt sammenlignet med S80 eller E900.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...