Gå til innhold

Overleve på vannmelon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okey, folks, i dag kjøpte jeg tre honningmeloner (tenkte at det kunne være lurt å få litt energi), og har allerede spist en halv en. Det værste tror jeg må bli tørste, det var nokså søtt, så jeg får begynne å skylle ned med vannmelon etter hvert. Videre rapport kommer hvis noe uventet eller interresant vil forekomme. Dagsform: :w00t:

Lenke til kommentar
Okey, folks, i dag kjøpte jeg tre honningmeloner (tenkte at det kunne være lurt å få litt energi), og har allerede spist en halv en. Det værste tror jeg må bli tørste, det var nokså søtt, så jeg får begynne å skylle ned med vannmelon etter hvert. Videre rapport kommer hvis noe uventet eller interresant vil forekomme. Dagsform: :w00t:

hehe.. går du på skole elns?.. da må du ha det med i matpakken ;)

Lenke til kommentar

Nyrer og Lever (som er det organet som hovedsakelig blir skadet av alkoholmissbruk) er to forskjellige ting.

Tips: Snakk med Bio-læreren på skolen din! Hmm.. 13... Naturfag da.

Fordøyelse-101:

Du spiser mat ved å putte det i munnen, hvor det blir knust av tennene. Samtidig brytes disakkarider (dvs. vanlig sukker - husker ikke med stivelse, men tror dette også skjedde) ned til monosakkarider (druesukker etc) av et spesiellt protein i spyttet.

I magesekken utsettes det for *kraftig* saltsyre (pH ~ 1.0), noe som dreper de fleste bakterier. Flere enzymer jobber også, i tillegg til at proteiner brytes ned til sine enkeltkomponenter.

I tarmene stiger igjen pH, og nye enzymer tilføres. Her trekkes næringsstoffene karbohydrater, (sukkerarter etc.) aminosyrer (proteinenes "legoklosser"), fett, div. næringsstoffer (vitaminer og mineraler), samt vann ut, hvor det ender i blodbanen. Det som blir igjen, dvs. det som ikke trekkes ut, forsvinner som avføring etter å ha blitt kraftig dehydrert (nesten allt vann trukket ut) i tarmens siste deler.

Videre går alle næringsstoffene, vannet, etc. inn i de cellene hvor det trengs. Vannet transporteres vha osmose:

Dersom du har en membran hvor små molekyler som f.eks. H2O kan passere uhindret, men store (sukker, aminosyrer/proteiner, salter/ioner, etc) ikke kan passere, vil vannet passere inn eller ut slik at forholdet vann/store molekyler er det samme på begge sider av membranen. Celleveggen er en slik membran. Dersom det er mye vann og lite salt utenfor celleveggen i forhold til på innsiden, vil vannet strømme inn i cellen. Faktisk kan det strømme så mye at cellen sprekker og dør. Og vice versa. Osmose er ikke-energikrevende transport - det går av seg selv.

De andre næringsstoffene må transporteres vha. energikrevende transport. Det finnes mange måter dette kan skje på - spør din biologilærer.

Inne i cellen kan sukkeret og fettet brytes ned og oksyderes vha oskygen, og slik får man dannet små "energipakker" som kalles ATP, som så cellen kan bruke der hvor den trenger energi.

Aminosyrene brukes til å bygge opp proteiner - biologiske katalysatorer (enzymer, en variant av proteiner) som får ting til å skje i cellene, og strukturproteiner (holder ting på plass). Uten proteiner stopper kroppen, og proteinene slites ut etter et par dager. Man har riktignok et lager av aminosyrer (det er 20 forskjellige "byggeklosser". Vi trenger de fleste, og vi bør ha alle for å fungere optimalt).

Kjøtt har masse aminosyrer og fett. Det har også et stort anntall forskjellige aminosyrer.

Frukt har mye sukker og vann, men lite aminosyrer. Hver enkelt frukt har også bare et begrenset antall aminosyrer. (antallet oppgis i "proteinkvalitet", % av antall nødvendige aminosyrer akkurat denne frukten/måltidet inneholder.

Pga. proteinkvalitet er det viktig å spise mye forskjellig frukt (et *bredt* spekter - liknende arter som to melon-varianter har sannsynligvis mange felles gener, genene bestemmer hvilke proteiner som bygges (det er hele poenget med gener), og derfor mange like/liknende proteiner. Det er ikke sikkert at de bruker alle aminosyrene du trenger, så du kan få mangel på et par av "byggeklossene".) når du skal gjøre vegitarianer av deg. Melon alene går sikkert bra over en kortere tid, men over lengre tid må du ha noe mer - eller så kan du bli alvorlig syk pga. mangel på enkelte proteiner. I tillegg vil jeg annbefale å unngå for mye fysisk aktivitet - dette sliter på muskler/bygger dem opp, og for å gjøre dette, lages det enzymer som faktisk trekker musklene sammen (energi fra ATP).

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk så mye for opplysningene, men jeg skal ikke leve et år eller noe, bare halvannen til tre uker ellerså, dette er bare for å sjekke min overlevningsevne og viljestyrke. Blir nok masse kjøtt når prosjektet er over. Hvis dette blir vellykket, og jeg føler meg fornøyd vil jeg garantert vurdere å bli vegetarianer, selv om jeg ikke tror jeg kommer til å bli det.

PS: Herremingud hvor mange visninger denne fikk, da! :thumbup:

Endret av Koffert
Lenke til kommentar

Fankern viste at jeg postet det skjønner du ;) Trodde jeg holdt på å bli gal en liten stund da det jeg postet plutslig ble borte fra Google-leken :p Jeje, slik går det når en bruker Opera og har oppe flere tabs ;)

Edit: Leken, ikke legen...

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Fankern viste at jeg postet det skjønner du ;) Trodde jeg holdt på å bli gal en liten stund da det jeg postet plutslig ble borte fra Google-leken :p Jeje, slik går det når en bruker Opera og har oppe flere tabs ;)

Edit: Leken, ikke legen...

:!: :!: :!:

begynte å stusse litt over den der du :!:

Lenke til kommentar

Drit nå i foreldrene, og søtsakene er jeg nesten sikker på at jeg greier å holde meg vekk fra... Beklager, men sprakk i dag, og måtte spise en skive brød, men på grunn av det skal jeg holde på med dette en dag til.

Melon er forholdsvis dyrt, så jeg har ingen proviant for øyeblikket... får be om forskudd på ukepengene. La meg sulten i går, og sultfølelsen forsvant etter hvert, så det går nok bra i kveld òg. Jeg pisser uvanlig ofte og uvanlig mye. Oppdateringer kommer hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
jeg gikk på vannmelon kur forgie sommer, da skal man bare spise vannmelon og drikke rent vann i 5-6 dager. skal ha samme effekten som tarmskyllig bare man slipper å ha en vannkanon opp i rompa..

Hva er vitsen med å skylle tarmen egentlig?

Jeg har levd ganske lenge kun på brød og vann, men jeg tror ikke det var godt for noe. Unntatt økonomisk da, der egentlig grunnen til dette lå ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror man ville blitt ganske sulten av denne dietten. Men sett at man tar 50 vannmeloner, deler dem i 2 og lar dem tørke inn. Ta vil man få i seg en høyere prosentandel tørrstoff og dermed mer næring. Og man vil framdeles bare ha spist vannmelon.

Innvendinger på dette?

Lenke til kommentar
jeg gikk på vannmelon kur forgie sommer, da skal man bare spise vannmelon og drikke rent vann i 5-6 dager. skal ha samme effekten som tarmskyllig bare man slipper å ha en vannkanon opp i rompa..

Hva er vitsen med å skylle tarmen egentlig?

Jeg har levd ganske lenge kun på brød og vann, men jeg tror ikke det var godt for noe. Unntatt økonomisk da, der egentlig grunnen til dette lå ;)

si, man har levd 20år og da har det godt en god del tonn med mat gjonnom tarmene, og tarmene kan ikke tømme seg 100%, det vil altid ligge igjen noe, der og noe har ligget der lenge.. dette er ikke bra/er ikke veldig farlig heller.

men det kan være greit å ta og rense tarmene skikelig en gang i blant, og da finnes det mat kurer man kan gå på(vannmelon kur)

eller man kan gå til noen sånne newage healers, som stikker en slange opp i rompa, og sputer lunkent vann opp tarmen. og så går den i revers og suger med seg alt vannet, og andre partikler med "bærsh" og møkk ut..

jeg valgte vannmelon kuren av opplagte grunner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...