Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er denne makshastigheten på ADSL rimelig?

Anbefalte innlegg

For en stund siden ble min Telenor ADSL linje oppgradert (skulle ha blitt?), fra 2048/256 -> 4000/400. Ligger nå på 3000/350.

Info om linje fra adsl.no:

Resultat for 6679xxxx

Du tilhører HC sentral, og din linjelengde er 1136 meter. Følgende produkter er tilgjengelig for telefonnummer 6679xxxx, med forbehold om kapasitet i linjenettet.

Her kommer historien.

Jeg bruker internett mye til nedlasting, så den dagen hvor linja mi hadde blitt oppgradert merket jeg fort. Linja hadde forresten vært nede i en uke, så jeg sjekket hver dag om jeg var kommet online igjen. Makshastigheten var da 365 kb/s ned og 45 kb/s ut, tilsvarer 3000/350. Hastighetsmåleren på itavisen.no gav 3000 kbps blank 10/10 ganger, så linja virket stabil som alltid. Etter mye Telenor support styr fikk jeg vite at linjen min ikke taklet den 4000/400 linja skulle ha blitt oppgradert til., og at den var skrudd ned til 3500/350 og fakturert i forhold til den. Har fremdeles 3000/350 konstant (noe som tyder på at linja mi kanskje takler litt til)?

Bare for å sjekke snakket jeg med en klassekamerat som bor i samme området som meg (Heggedal), og fikk han til så sjekke nummeret sitt på adsl.no. Linjeavstanden hans var 2600 meter og tilkoblet samme sentral som meg, HC sentral.

Det rare er at han har denne linjen, 4400/640 fra Bluecom, og har den hastigheten som er spesifisert. Heggedal (Ved Asker) er ikke veldig tettbefolket.

En litt vill teori hvis hastigheten ikke er begrenset av teknisk utstyr:

Jeg er jo en såkalt "poweruser" og siden 2001 har jeg hatt Telenor ADSL, og den samlede internettbruken min er på 2TB, ifølge min brukerkonto. Så jeg bruker vel en 4x så mye som en "normalbruker", kanskje derfor Telenor ikke har satt opp linja mi til lovede hastigheter. :)

Så jeg lurer på om det er tekniske begrensninger som capper linja mi, eller er det Telenor som er gnien på hastigheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du sjekket på bluecom.no, hva som kan bli levert her?

jeg har 3 mb linje fra nextgentel, og telenor greier bare levere 1 mb her jeg bor

og min linje lengde er 3200 og dårlig kobber

så telenor sin histore er bullshit!

tviler din kobber er verre enn min, tviler det er mulig! det er blanding av 0.4 og 0.6 hos meg blant annet

Endret av kewell79
Lenke til kommentar

Paster hele greia, gjør noe ut av det dere som kan.

Aktiv linje, SÆTRE TERRASSE xx

Resultat av validering:

(25) Det angitte produktet kan ikke bestilles fordi det er restriksjoner for bredbånd på den forespurte linjen.

Forhold: Digital Ethernet kan ikke bestilles fordi det eksisterer restriksjoner for bredbånd på den forespurte linjen.

Merknader:

Tverrkabel til sentral med utstyr for produktet ble forsøkt, men linjelengden er for lang:

Det er produkter på linjen som ikke kan kombineres med det forespurte produkt. - Aksesslinje Delt tilgang

Sentralpunktet har ikke utstyr for produktet

Total linjelengde inkludert inntak: 1136 meter

Lengde på inntak: 25 meter

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

Fabrikat på utstyr: Ukjent

Adresseinformasjon

Fylke: AKERSHUS

Kommune: ASKER

Adresse: SÆTRE TERRASSE xx

Postnr/sted: 1389 HEGGEDAL

FAR ID: 7031xxxx

Linjeinformasjon

Telefonnummer: 6679xxxx

Linjenummer: 9037xxxx

Signatur for modersentral: AR4

Lenke til kommentar

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

er vel grunnen til telenor kan si du ikke kan få 4 mb

skulle tro bluecom eller nextgentel greier levere 4 mb

greier levere hos meg:

telenor : 1 mb

bluecom 1.5 mb

nextgentel 3 mb <------ som jeg har og stabil

Endret av kewell79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...