Gå til innhold

Feil med skjermkort etter at GPU vifte stoppet?


J-Cool

Anbefalte innlegg

Jeg har et XFX 6800GT 256 MB AGP.

Jeg brukte en 3.parts kjøler (type Arctic Cooling VGA Silencer NV 5). Etter ca. 1400 timer bruk, hører jeg et smell/klikk fra kabinettet etterfulgt av en svak lukt akkurat som om noe er svidd/brent. Jeg åpner kabinettet for å finne ut at viften på skjermkortet har stoppet, samt at en sjekk av temperaturen viser til at den øker gradvis. Det er her verdt å få med seg at resten fungerer tilsynelatende normalt. Jeg slår dereter av maskinen for å ta ut skjermkortet. Deretter monterer jeg på den orginale kjøleren og reinstallerer kortet, men nå vil ikke maskinen boote. Og da kommer spørsmålene:

1) Hvis det er feil på viften (også på den orginale), vil ikke skjermkortet starte (noe som videre resulterer i at PC'en ikke booter)?

2) Vil en evt. ny kjøler rette på problemet? og hvis ja: Hva med en passiv kjøler?

3) Er det muligens skjermkortet som har røket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da merkelig, min NV5 Silencer begynte også å ryke.

Etter bare en ukes bruk så smallt det inni kabinettet, etterfulgt av en svært

stærk svidd lukt.

Silenceren er nå død + at 12V uttaket på koret mitt er defekt etter dette.

Har skaffet meg en ny silencer nå, å denne har fungert i flere måneder nå uten feil.

 

Eneste er at jeg må koble denne direkte på strømforskyningen, da

uttaket på kortet ikke fungerer noe mer, mulig du er nødt til å gjøre det du også.

 

Edit: Det var vel ikke tilfeldigvis en "Rev.2" Silencer som røyk? (Står på esken)

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar
Det var da merkelig, min NV5 Silencer begynte også å ryke.

Etter bare en ukes bruk så smallt det inni kabinettet, etterfulgt av en svært

stærk svidd lukt.

Silenceren er nå død + at 12V uttaket på koret mitt er defekt etter dette.

Har skaffet meg en ny silencer nå, å denne har fungert i flere måneder nå uten feil.

 

Eneste er at jeg må koble denne direkte på strømforskyningen, da

uttaket på kortet ikke fungerer noe mer, mulig du er nødt til å gjøre det du også.

 

Edit: Det var vel ikke tilfeldigvis en "Rev.2" Silencer som røyk? (Står på esken)

Sett at det er strømuttaket på kortet som er feil. Vil kortet fungere som normalt UTEN denne, så lenge jeg kopler viften direkte til strømforsyningen?

Endret av J-Cool
Lenke til kommentar

Det fungerer helt fint til meg ivertfall uten den, du kan jo bare prøve å koble original-viften direkte til strømforsyningen å se om det fungerer.

 

Edit: Skriveleif, det heter selfølgelig "strømforsyning" og ikke "strømforkyning" :blush:

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

Nei dæven.... Jeg kjøpte meg ATi Silencer 4 til mitt x800XT for leeeenge siden, og det skjedde akkurat det samme med meg. Eneste som jeg gjorde var å ta ut pluggen å prøve å sette den tilbake litt annerledes. Trodde det var min egen feil jeg da... :(

 

Det jeg også så nå, for 1 mnd siden, var at det var en svart svidd flekk rett ved viftekontakta på skjermkortet. Jeg måtte bytte vifte (og bare vifta..) og sette strømmen til HK fordi skjermkortet ville ikke mer. :hmm: Nei så kjipt, da var det kanskje ikke min egen skyld likevel da.. :whistle: Jaja :blush: er vel for seint å gjøre noe nesten et år etter kjøpet og med så mye fikling som jeg har gjort :p

 

Noen som veit om et sted man kan fikse opp slike ting. Se bildet:

 

Edit: måtte editere bildet selv.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...