Gå til innhold

Hvilket verktøy til å skjære i stålkabinett?

Anbefalte innlegg

Jeg har en trinnløs dremmel og en solid elektisk stikksag(blad til treverk), men dremmel har kun pusse,borre ting.

Hvilken av dem bør jeg bruke og hva skal jeg kjøpe til dem? Gjerne tips om hvem som har gode priser på det også.

Må skjære hull i bunn av kassa for å få plassert en 120mm radiator og tenkte å plassere den der. får desverre ikke suge-effekt, men må blåse kaldluft inn i radiatoren.(ikke optimalt)

kab-bunn|vifte|radiator|nipler. (har ikke viftefester på andre siden av raddisen. har noen hull som er mye større enn for 120mm)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva blir penest? Å kjøre stikksag som går rett opp/ned eller et "vinkelsliper" blad på dremmel som blir liggende ned mot emnet? Iom. at det skal skjæres en sirkel?

Men hånd-stikksag på stål høres voldsomt ut, går den fort nok?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Stikksag holder i massevis, ofte vil det være enklere og få til ett pent resultat også. Men , det er jo bare å skaffe seg en test bit, så finner du fort ut hvilken som passer deg best.

Ellers kan du jo og gå for den gamle gode metoden, som blir absolutt penest. En god gammaldags håndsag for metall.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt kappeskive til dremmel og blad for stål til stikksag. Jeg tenkte først på å bruke baufil, men problemet er hvordan komme nedi med den midt på et stykke?

Regner med å bruke stikksaga og borrer opp et starthull med et murborr jeg har liggende, ikke så nøye.

Noen som vet hvilken dim. jeg skal bruke på borr for skruer til vifter/radiator? Stemmer det med 4mm? (kan alltids finne/måle det)

Hullet til radiatoren i bunn lager jeg på størrelse med indre vifte sirkel. Siden viften på min radiator må ligge "under" radiatoren og blåse mot radiatoren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tips, om platen din er tynn, kan det være en liten ide å legge en annen plate bak og presse denne fast med noen tvinger før du kapper. Skal du bruke en dremel bør du ha slik med en 90 graders front slikt at kappbladet kommer rett den. Enkeste er nok å bruke en liten baufil og helle bruke litt ekstra dit på oppgaven. En stikksag / dremel kan lett glippe og da kan det fort gjøre skade.

Lykke til

Lenke til kommentar

Dette var gudskjelov på undersiden av kabinettet. Jeg turte ikke bruke dremmel da den glapp for lett, jeg brukte stikksag med blad for stål og da skar den som smør.

Eneste med stikk saga var at den ikke alltid ville følge hånda så jeg måtte slipe sirkelen etterpå for den ble litt "jagged". Men å feste et tre-emne mal til plata tror jeg hadde hjulpet muligens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...