Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tikkelyd fra Opel Kadett '82

LiamH

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem på Opel'n min. Det kommer en lyd (som følger turtallet i hastighet) fra motoren. Den avtar derfor veldig i intensitet og styrke når jeg trykker in clutchen, mens jeg har bilen i fart.

Det høres nesten ut som når man setter et vanlig kort mot eikertene på en sykkel og begynner å trå (hvem har ikke gjort det i barndommen). :yes:

Lyden er like sterk, uansett om motoren er varm eller kald. Er det ventilene som lager denne lyden eller kan det være noe annet, som f.eks dynamoen? :hmm:

Hva kan i såfall gjøres med dette og hvordan? :cry:

Liam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta det største skrujernet du har og sett mot motorblokka

og legg øret intil klinga, sett den på forskjellige plasse i motorommet

blokka, dynamoen osv og hør hvor lyden er sterkest

Skal gjøre det! Takk for rådene! Kommer tilbake med flere spørsmål når lyden er lokalisert. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er vel sannsynligvis ventiltikking, spesielt med tanke på bilens alder. Jeg har inntrykk av at det ofte oppstår på Opel, Audi, Mazda og Toyota av eldre modeller. Om det er en svakhet ved disse bilene eller om dette er biler som går så langt at slike feil bare er nødt til å oppstå er jeg ikke sikker på. Jeg mener å ha lest et tips om å kjøre et par tanker med totaktsbensin for å redusere lyden?

Lenke til kommentar
OHC-motor? Isåfall er det veldig vanlig med utslitt kamaksel. Hadde en 83 ascona 1.3 før og der var kammen bytta, til tross for at bilen bare hadde gått 120.000

Det er en OHC-motor, ja. Har hørt at kam-asklingene på disse bilene ikke er de mest slitesterke. :roll:

Hvordan går jeg fram for å fikse dette problemet, enten det er akslingen eller ventilene? Er det sinnsykt mye arbeid? :blush:

Liam

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Det kan være vannpumpa som lager denne lyden

uten at jeg skal banne på det :p at den ikke lekker

behøver ikke bety at den er i orden

Hjelp! Kan det være vannpumpa også? :cry:

Jaja... heller den enn ventilene... :yes:

Jeg får stikke hode ned i motor-rommet og spisse ørene... :D

Takk for hjelpa! :thumbup:

Liam

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...