Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forsterke trådløst signal vha en ruter til?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har trådløs ruter i 1 etg i huset vi bor i. Det står en pc i 3 etage (loftsleilighet) hvor signalet varierer fra bra til ingen ting. Ganske ustabile greier. Er det mulig å bruke en ny trådløs ruter (d-link 624) som en "basestasjon"(feil navn), altså at den tar imot signalet (bedre rekkevidde?) for så at pcen i loftsleligheten får bedre signal og dermed en mer stabil internet?

Kronglete forklart, men håper dere skjønner tegninga!

Takker for alle råd og tips. Kan godt også anbefale enkle og billige iltak som vil forbedre signalstyrken med bra resultater.

Er usikker på merket på ruteren i 1etg. Har d-link 624 så bra rekkevidde at den kan gi godt signal opp til 3 etg?

mvh

theck1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis jeg var deg hadde jeg gjort det slik vi har det:

I hallen nede sitter ISDN boks og splitter, jeg la kabel langs veggen opp til andre etasje. Der koblet jeg til ADSL modemet.

Og kabel videre til routern.

Har fine signaler i hele huset....

Hvis dette ikke er intressant kan du jo prøve og skru opp sender styrken på routeren din :)

Eller et siste råd: Legg kabel helt opp til loftet.:)

Håper dette hjelper deg litt :)

Lenke til kommentar

Takk for tips:)

Kabel er desverre uaktuelt da beboerne i 1 etg ikke ønsker dette.

Øke signal styrken hørtes heller interessant ut. Er dette standard innstillinger i de fleste rutere? Vil dette gi en negativ effekt av noen form også, eller vil ruteren bare styrke ut signalet?

mvh

theck1

Lenke til kommentar

Noen routere har sendestyrken satt til 70-80% som standard. Først og fremst for å begrense hvor signalene sprer seg. Dersom det er slik med din, kan du øke denne til 100%. Hvorvidt det hjelper i ditt tilfeller skal eg ikke si for mye om.

Ofte er det slik med trådløst at det som fungerer hos noen, er ikke godt nok hos andre. Dette er pga ytre påvirkninger, og bygget nettet står i.

Det eg vil anbefale er å skaffe deg "rekkeviddeforlenger", eller "range extender" om du vil, fra samme merke/serie som routeren din. Du kan da praktisk utvide det trådløse området så langt du ønsker. Noen routere har også muligheten for å bytte antenne. Du kan da sette på ei kraftigere antenne, og samtidig øke både kvalitet og rekkevidde.

Dersom du kan finne ut hvilken router dere har, er det enklere å komme med anbefaling hva du bør gjøre. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...