Gå til innhold

Lettvine og gode mat tips? Post her

chris

Anbefalte innlegg

Her kan vi legge inn tips til mat som er lettvint og god.

Da starter jeg med laks i folie.

2-3 poteter

1 gulrot

½ purreløk

300 g fiskefilet (laks, torsk, ørret eller sei)

2 ss margarin

1 ts salt

½ ts pepper

Sett stekeovnen på 200 °C. Skrell potetene, og del dem

i ½ cm tykke skiver. Kutt opp grønnsakene i tynne skiver.

Legg fiskefilet, grønnsaker, poteter og margarin i

aluminiumsfolie. Ha på krydder, og pakk folien godt

sammen. Stek pakken midt i ovnen i ca. 20 minutter.

Veldig godt, dette kan også gjøres med annen fisk eks ørret eller torsk.

Endret av chris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som er hakket nærmere nerdemat: Spaghetti. Er godt med spaghettisaus over, men for ekte nerder kan de lønne seg å bare satse på revet Norvegia og litt aromat (fåes kjøpt i butikken). Én ingrediens mindre som kan svi seg.

Grandiosa/Big One er kanskje litt drøy å dra inn i denne tråden.

Lenke til kommentar

Indonesisk satay-saus (peanøtt saus).

Ikke glad i peanøtter, men sausen er digg!

Serveres med (egg)nudler og grillspyd (svin, sopp, squash, paprika evt. annet digg).

EDIT: Sausen kjøpes ferdig (ikke tørr pose, helst helt ferdig i flaske, eller lages selv av peanøtter, vann, chilli, hvitløk og sukker)

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Laks og spaghetti er lette måter å lage bra mat på kort tid uten å bruke hele verden og litt til av penger, brukes flittig her.

Om du vil prøve en ny vri på laksen kan du steke den, og under stekeprosessen tilsette litt appelsinmarmelade i panna (under / ved laksen). Denne vil avgi både sitrussmak og sukker. Pass derfor på å ikke bruke for mye, da det vil bli for søtt ganske fort. Har forøvrig ikke fått noen andre til å smake denne spesialiteten min, så vet ikke om det i det hele tatt er godt. Prøv derfor på et lite stykke til å begynne med.

Medium-tynne potetskiver stekt i masse olje gjør seg når man er lei av vanlig potet. Selv bruker jeg rapsolje, og er fornøyd med det, men har ikke prøvd så mange andre typer. Regner med at det funker med de fleste matoljene.

Så kommer vi til den beste maten, dette er kanskje ikke middagsmat, men nevnes likevel:

Trenger:

Baguette

Ost

Smør

Hvit majonaise (ikke nødvendig)

Skinke

Pepperoni, chorizo eller annen spekepølse

Tomat, salat, o.a.

Krydder

Dette er forsåvidt en helt vanlig baguette, forskjellen ligger i en noe spesiell tilbereding. Først smører du majonaise (hvit, f.eks. hellmanns) på den delte baguetten, og legger et tynt lag ost oppå. Dette kjøres i ovn eller mikro (jeg foretrekker mikro) til osten har smeltet. Den vil nå trekke litt inn i baguetten, noe som gjør metoden ideell til småtørre baguetter som har ligget i skapet en dag for lenge.

Deretter har du på skinke, spekepølse, grønsaker og krydder, etterfulgt av mer ost, og nok en runde i mikroen. Jeg foretrekker å ikke bruke andre grønsaker enn tomat og salat, og også ha lite skinke. Bruker en del pepperoni, og krydrer med chili-krydder og jalepeños på glass. Kjempegodt!

Lenke til kommentar

tomatsuppe:

2 porsjoner.

1 løk

1 fedd hvitløk

200 gram hermetiske tomater

1/2 liter vann + 1 terning buljong

1/2 spiseskje hvetemel

olje/smør

ta finhakk løken vis du ikke liker å tygge så mye og putt den oppi en kjele hvor du har varmet olje/smør og la løken brune seg (bli gyllen) og ta hvetemelet oppi. Hell så oppi tomatene og rør rundt før du heller oppi vannet+terningen og lar alt koke :) .

krydr.

nyt varm og god

skal lage dette i morra til 4 personer, mat for en god stund, og det er sunt og dritgodt :D

Lenke til kommentar
Grandiosa/Big One er kanskje litt drøy å dra inn i denne tråden.

Ja, det er jo tross alt mat som skal diskuteres her... :D

Mitt tips:

1 pose Pytt i panne

1 god porsjon bacon

1 boks med brune bønner (Baked beans)

2-3 egg (speilegg)

Kjapt, enkelt og skikkelig godt.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Fredagsmiddag for travle gutter:

Du trenger

- 1 pose pytt i panne

- 2 brødskiver

- 1 liten klatt margarin

- 1 boks á 0,5 liter kald øl av valgfritt merke

Stek panneretten i henhold til bruksanvisningen på posen. Smør på brødskivene. Glefs i deg retten mens den fortsatt er varm, og skyll ned med den avkjølte ølen.

Lenke til kommentar
Fredagsmiddag for travle gutter:

Du trenger

- 1 pose pytt i panne

- 2 brødskiver

- 1 liten klatt margarin

- 1 boks á 0,5 liter kald øl av valgfritt merke

Stek panneretten i henhold til bruksanvisningen på posen. Smør på brødskivene. Glefs i deg retten mens den fortsatt er varm, og skyll ned med den avkjølte ølen.

Å, nå ble jeg sulten :D Pytt i panne er über digg. Dere burde prøve pytt i panne med fløtesaus, den er enda bedre enn den vanlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...