Gjest Slettet+1374861 Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 jeg har 2-3 ganger i løpet av d siste året vurdert kjøp av ny PC. jeg har vert innom her for å sjekke diverse tips og slikt, men hver gang ender jeg opp med at "å vente noen mnder, da blir d billigere!". men så kommer noe nytt. og så må jeg undersøke det, og så kommer jeg aldri fram til noen avgjørelse. jeg vet ikke om jeg skal se på det som noe positivt siden det er økonomisk, men nå sitter jeg her med min 500mhz og lengter etter noe mer, hva skal jeg si, raskt? -------------------------------- please, tell me, DDR eller RDRAM? make a decition, jeg vil kjøpe NÅ! (vurderer pris i forhold til ytelse) Lenke til kommentar
EC Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Mitt beste råd er at du kjøper slik at du senere kan oppgradere rimelig. Ergo kan du legge mindre penger i prosessor, men kjøp et skikkelig hovedkort. Videre bør du kjøpe en voksen strømforsyning. Du bør også kjøpe godt med RAM. Ikke kjøp "akkurat det som er påkrevd", da du uansett vil få behov for mer etterhvert. Har hovedkortet støtte for det, bør du kjøpe så store RAM - brikker som mulig. Det finnes ikke noe verre enn at alle RAM - slottene er fylt med f.eks. 128- MB's brikker når du skal kjøpe en på 512. Da er det bedre at du i utgangspunktet hadde en på 512, så kan du fylle på til du har 1,5 GB ram. Videre bør du satse på en god skjerm. Kjøp et helt greit skjermkort, og legg heller pengene i skjermen. Den varer myye lengre, og du kan investere i et knall skjermkort etterhvert. Det koster å være kar. Innfinn deg med at du ikke kan ha det aller siste. Kjøp komponenter slik at du har en bra maskin. Da har du råd til å oppgradere relativt snart. Selv har jeg en AMD Duron 700 med noe over 512 MB RAM samt 70 GB lagringsplass. Skjermkortet er et jalla Voodoo3 3000, og skal byttes ut etterhvert. Videre har jeg en 5x DVD - spiller og en 4X brenner (som skal byttes ut snart). Som du skjønner, har jeg ikke verdens feteste maskin. Men den holder for mitt behov, og kan oppgraderes betydelig for en billig penge. Har du en fornuftig holdning til dette, kan du ha stor glede av det. Kjøper du deg fattig på det beste av det beste, kan du ikke oppgradere like snart. Og den feteste maskinen i dag er redusert til en grei maskin om et år - mens en helt grei maskin i dag framdeles er absolutt brukbar etter et år. Definér ditt behov, og kjøp etter dette. Skal du spille masse, trenger du solid hardware. Er du fornøyd med god grafikk på spillene, og ikke på død og liv skal utnytte grafikken 110%, skulle du kunne sette sammen en passe maskin. Jeg er opptatt av at man ikke kjøper noe man ikke har bruk for, så en solid tenkerunde kan spare deg for ganske mange småmynt. :smile: Lykke til! Mvh. Vidar Fagerjord, siteadmin og webredaktør på http://www.overklokking.no Lenke til kommentar
EC Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Én ting til: kjøp et skikkelig kabinett! Fulltower, med gode løsninger. Det sparer deg for mye frustrasjon, høye temperaturer og vanvittig mye "knoting" når du skal inn å fikse litt. Trange kabinett er det verste som fins! -VF- Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 når det kommer til RDRAM/DDR (som du ber om) : Intel har vel slutta nesten helt med RD-RAM(?), og går over til DDR. dette pga lavere pris og en akseptabel ytelse. RDRAM var vel en halv skuffelse. yummy: man bør vel passe på å bruke så mye penger på intelHK når de bytter socket hver påske og vinterferie?! jeg mener: skal man ha en pc uten å overklokke så gir AMD best verdi for pengene. skal man skvise vann utav sten så er P4 verdt å ense en tanke. for the record: AMD bytter socket sånn ca hver gang de bytter arkitekturen totalt (dagens cpu -> hammer) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 takk for tipsene Yummy og Sjanten;) jeg skal for det meste KUN drive med spilling på denne maskina. det andre jeg skal er ubetydelig (sørfe og slikt). jeg hadde igrunn tenkt på en P4. åsså klokke den litt (ikke sånn drive å modde å slite bare sånn safe klokking). men jeg klarer ikke bestemme meg for ett HK. trenger litt hjelp der (oxo ettersom RDRAM/SDRAM/DDRRAM). please tips;D hvis jeg har ett GF2GTS PRO kort. og så oppgraderer jeg min CPU til 2ghz, vil da grafikkkortet bli liggende igjen i forhold til fart? har tenkt å invistere sirka 5000 kroner i dette kjøpet (med en slakk oppover på rundt 500-1000 kroner). har ingen planer om å oppgradere noe mer i nermeste....3 årene? har hatt den nåverende maskinen i 4 og ett halvt år nå. bare hjelp meg litt på HK! og så litt på hvilken webshop da i tilfelle. strømforsyningstips hadde heller ikke skadet;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå