Gå til innhold

Utfordring til alle kabinettmekkere

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ikke noen pc ekspert, men jeg synes strømforsyningen min blir veldig varm når jeg spiller for eksempel WOW.

PCen min består også av blant annet:

(117437) MSI 875P NEO-FIS2R Hovedkort S478/800mhz

(113460) Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort

pluss litt ram og et X800 skjermkort.. men eh.. noen forslag for hvordan jeg kan kjøle ned hele dette kabinettet? Hva bør jeg kjøpe? Og noe jeg bør tenke på når jeg monterer det? På forhånd takk for alle svar!

PS: Hva gjelder harddisken min, Western Digital Caviar SE 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM (112810), som jeg kjøpte på komplett.no for et år siden... Den blir sinnsvakt varm med en gang jeg slår på datamaskinen. Ifølge Speedfan holder den 60C konstant. Jeg tipper at jeg trenger en vifte for denne saken. Men hvordan finner jeg ut hvilken vifte jeg skal bruke/kjøpe? Noe jeg bør tenke på når jeg monterer den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan:

*Kjøpe vifter til å ha foran, bak,

*Mekke til viftehull på siden og i topp, og sette inn vifter

(Anbefaler at du lager til 120mm hull, siden 120mm vifter flytter mere luft, og er mindre støysvake enn 80mm vifter)

Hva slags Psu har du?

Har du noen vifter fra før?

EDIT:Ser at det er laget for 2x80mm vifter foran, jeg hadde tatt og "moddet" den så du kunne satt inn 120mm vifte der. Og på siden er det for 2x92mm, ville også "moddet" disse så de passer til 120mm vifter.

Vifter: Se www.microplex.no (MIST) eller www.vendur.no (SilentX) ;)

-Qvin-

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips hittil. Jeg bor i Canada dessverre (eller heldigvis..) så jeg må belage meg på å kjøpe det via canadiske kanaler. Når jeg studerer hovedkortet mitt må jeg allikevel lure litt. Hvor i alle dager skal jeg koble viftene til? De trenger strøm ikke sant?

Er noen av disse viftene noe å satse på?

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...ronics&n=541966

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Nexus har ein HDD kjøler som i tillegg demper støy.. Nexus rimeligere enn den nevnt over.

Stilig! Den har jeg aldri sett før, men har en disk her uten kjøling så jeg lurer på om du ikke har gitt Vendur en ny kunde. Verdt forsøket!

Lenke til kommentar

Begge leder varmen vekk fra harddisken.. Den fra komplett fordelen varmen i heatpipes under disken, mens Nexus kjøleren fordelen varmen over stor overflate i kjøleribbene slik at varmluft stiger opp og temperaturen synker.

Nexus har i tillegg gummifester som demper vibrasjonsstøy..

Lenke til kommentar
Hvor i alle dager skal jeg koble viftene til? De trenger strøm ikke sant?

Er noen av disse viftene noe å satse på?

Hei,

Viftene kan enten kobles til 3-pin connector'er på hovedkortet (Merker CAS_FAN eller noe sånt) eller til et vanlig 4-pins strømuttak fra PSUen (samme type som du plugger i DVD-spilleren). Viftene kan enten kobles direkte eller via en spenningsregulator (Fan-mate e.l.) for å regulere hastigheten. Pass på at du kjøper vifter med riktig kontakt.

Viftene fra Amazon er vel 80 mm alle sammen. Vil anbefale større vifter. Er ikke så kjent med amerikanske nettbutikker, men det virker som det er mye å velge i: System Cooling - Find, Compare, and Buy at ExtremeTech

Lenke til kommentar
Takker for svar! Jeg har noen veeeldig fine holdere for 80mm vifter i kabinettet mitt. Fire stykk faktisk. Bare å klipse på. Hvis jeg kjøper fire 80mm vifter, vil det gjøre susen? PLuss den harddisk cooleren...

Muahaha!

ja! det vil det vis du ikke har noen vifter i kabinettet dit enda.

har selv 5 vifter. 2 i front. 2 bak og 1 oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...