Gå til innhold

Kjøling av harddisk

Anbefalte innlegg

Hei, for litt over et år siden kjøpte jeg denne: Western Digital Caviar SE 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM (112810), på komplett.no. Den blir sinnsvakt varm med en gang jeg slår på datamaskinen. Ifølge Speedfan holder den 60C konstant. Jeg tipper at jeg trenger en vifte for denne saken. Men hvordan finner jeg ut hvilken vifte jeg skal bruke/kjøpe? Noe jeg bør tenke på når jeg monterer den?

PCen min består også av blant annet:

(117437) MSI 875P NEO-FIS2R Hovedkort S478/800mhz

(113460) Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort

pluss litt ram og et X800 skjermkort.. men eh.. noen forslag for hvordan jeg kan kjøle ned hele dette kabinettet? Hva bør jeg kjøpe? Og noe jeg bør tenke på når jeg monterer det? På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor mange vifter har du i kabinettet no?

har du lest d HER??

fra testen: Kabinettet har som tidligere nevnt plass for 4 ekstra 80 mm vifter, hvorav den ene er i 3,5" brønnen... altså at det er 80mm vifter du skal kjøpe..

Endret av tropic
Lenke til kommentar

60°C på selve disken er er litt mye men trolig ikke over noen faregrense siden disker er spesifisert for omgivelsestemperaturer opp til 55°C.

Mange foretrekker likevel å kjøle diskene sine for å unngå at de kommer opp i det øvre området av det spesifiserte.

Jeg har ennå ikke sett noen god statitikk på at disker i det temperaturområdet har lavere gjennomsnittlig levetid, selv om det florerer hauger av enkelttilfeller på nett som "bekrefter" at deres disk har gått i stykker og den var varm, "dermed må det jo være sant". Det finnes også hauger av enkeltilfeller der temperatur blir "frikjent" som årsak fordi de ikke tror det var årsaken fordi temperaturen var lav. Temperatur blir ofte en ikke-sak når det er tilfellet. Men noen grundig og troverdig statitikk på temperatur vs. gjennomsnittlig levetid har jeg ikke sett ennå.

Uansett om du velger å kjøle disken din bedre enn nå eller ikke så vil jeg uansett påpeke at det er viktig med backup. Selv om myten med temperatur vs. levetid skulle vise seg å være sann så kan disken kræsje likevel.

Hvis du velger å kjøle disken bedre så kan det godt hende at det er nok å plassere disken litt annerledes for å få ned temperaturen. F.eks i nærheten av ett av lufteinntakene i PC'en og godt med rom rundt den.

Edit: Hvis speeddisk viser 60°C konstant selv rett etter du starter PC'en opp for dagen så er det nok programmet det er noe galt med. Hos meg tar det minst en halvtime fra jeg slår på PC'en for dagen til disken kommer opp i en stabil temperatur. Dette kan du lett sjekke ved å sette fingeren på disken. Brenner du deg innen 1 sekund så kan det være sant, ved 50°C tar det mange sekunder før det blir ubehagelig varmt å holde fingeren der. Ved 40°C kan du holde fingeren der så lenge du vil uten ubehag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Sjekk med programmet DTemp (Google).

Det leser av S.M.A.R.T-informasjon, der det kan gi advarsel om evt. SMART-feil, samt temperatur. Både hovedkort og harddisk må støtte S.M.A.R.T-avlesning. Det er ofte dette må skrus på i BIOS for hovedkortets sin del.

Harddisken mener jeg absolutt skal støtte SMART.

Edit: Jeg har erfart at det som oftest er varmest på kortsidene til en disk. Altså verken over eller under, men langs sidene, og gjerne på motsatt side av tilkoblingskontaktene. På en harddisk i min PC, som DTemp sier holder 47 grader, er det noe ubehagelig å holde på disken.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Speedfan er ganske greit til overvåking av disker, prosessor og hovedkort. Dvs. det finner de fleste temp-sensorer, og kan justere alle vifter som er koblet til hovedkortet. Ganske greit program.

Så har du Motherboard Monitor, som jeg syns er alt for avansert. For å finne alle sensorer kan du sitte i en time og sjekke hver enkelt temperatur for å finne ut hva den måler, og om den måler noe i det hele tatt.

Når du først har Motherboard Monitor oppe og kjøre, er det veldig kjekt, med overvåking av det aller meste. Men Speedfan er nok en liten favoritt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...