Gå til innhold

Endre mbr uten bruk av recovery console


Anbefalte innlegg

Er ute etter ein kommando som gjer akkurat sånn som fdisk /mbr gjorde i gamle dager. Denne kommandoen kan ein ikkje køyre i xp.

Finnes det nokon måte å gjennopprette mbr i xp, uten å bruke recovery console?

 

Skulle ha sletta lilo, som styrer oppstartsvalet og gjeninstallerte xp sin oppstartslaster.

Endret av femfulle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok bare tull.

Det er da ingenting som hindrer deg i å boote en DOS floppy, det er helt uavhengig av OS på disken.

MBR har ingenting med filsystemet på partisjonene å gjøre. Fdisk virker naturligvis også med NTFS.

en windows 9x boot disk vil ikke kunne lese en ntfs partisjon så hvordan har du da tenkt å kunne kjøre fdisk på den?

om den kan reparer mbr vet jeg ikke.

men jeg vil anbefale trådstaster å bruke en windows 2000 eller xp boot disk og bruke recovery console på den, da dette funker garantert

Lenke til kommentar
en windows 9x boot disk vil ikke kunne lese en ntfs partisjon så hvordan har du da tenkt å kunne kjøre fdisk på den?

Det er da ikke snakk om å lese disken. Fdisk leser ikke innholdet disken.

Fdisk er et partisjoneringsverktøy. Det ville vært veldig sært om et partisjoneringsverktøy ikke skal kunne kjøres fordi partisjonene er formatert.

 

Det er ingen tvil om at fdisk virker på NTFS disker. Men er enig i at man heller bør bruke Recovery Console.

Lenke til kommentar
Etter jeg kan huske så ligger MBR på absolutt begynnelsen av en disk og hvis disken da er skrevet som noe annet enn det Fdisk kan lese så kan man ikke bruke det. Kan hende jeg tar feil.

Stemmer det at MBR ligger helt i begynnelsen på harddisken.

 

Fdisk kan lese alt som er uten problemer.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare kan putte i CD'en og gjøre alt ved hjelp av Recovery Console.

Lenke til kommentar

Skumleste bare gjennom, så fikk ikke med meg det.

 

Men jeg går ut ifra at MBR(som bare er på 128kB) ikke er i samme format som resten av disken. Da måtte BIOS hatt støtte for alle mulige formater, noe som hadde blitt litt vel mye.

 

Det som kanskje blir feil ved å bruke en oppstartsdisk som ikke er beregnet til det operativsystemet man bruker, er vel at den ikke skjønner hva den skal boot.

 

Mener å ha lest et sted, at man bare kan bruke en oppstartsdisk beregnet på Win2k, ettersom de to systemene er relativt like.

Lenke til kommentar

Pussig hvor mye rart dere kan få dere til å si, når dere så tydelig ikke har peiling på hva dere snakker om. (MBR på 128kB ?)

 

MBR er en sektor, 512 bytes. Riktig at det er den aller første sektoren på disken.

 

Fdisk skal altså bare lese en sektor, og det er svært enkelt. Å lese en sektor er den helt grunnleggende operasjonen i det å bruke en disk. Alt innholdet på disken ligger i sektorer (hundre-tusenvis av dem), og alle er like (leses på samme måte). MBR blir jo lest av BIOS når du starter PC'en.

 

Å lese filer på disken er jo en mer komplisert operasjon, Windows leser sektorer og tolker innholdet slik som NTFS bestemmer at det skal tolkes. Men fdisk leser ikke filer.

 

Og for å gjenta det, en DOS oppstartdisk med fdisk kan brukes helt uavhengig av hvilket OS som er installert på disken. Det er da ingen sammenheng der. Skal du starte OS på disken derimot, ja det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Alt det Hårek sier er riktig :)

Du må ha masterbootrecord for å kunne starte OS`et/OS`ene som du har på maskina. Uten denne funker ikke OS`ene, om du da ikke kjører OS`et fra cd da så klart.

Som sagt før så kan FDISK se alle mulig slags partisjonerings filsystemer. NTFS, Fat, Fat32 og vel Linux filsystemer, jo det kan den.

Tror nok noen her snakker litt over seg, og ikke har helt peil.

Hvis du skal reparere MBR så ville man anbefalt å bruke Windows 2000, XP eller 2003 cd, men du kan også bruke de orginale diskene for disse osene. kan enkelt lastes ned fra bootdisk.com.

Man kan reparere MBR fra diskettene også i følge instruksjoner.

Skal prøve det selv så snart jeg får tak i diskettene til Windows 2000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...