tert Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Hei Jeg har ei venninne som er i begynnelsen av en 3d-modelering/animerings karriere. I den anleding, trenger hun en stasjonær datamaskin Budsjett - 11 000,- Komplett pc, inklusivt skjerm Mer spesifie behov: Skjerm: 19-tommer PC: Denne skal, som nevnt, brukes til 3d-modellering/animasjon. PCen kommer ikke til å brukes til spill. Trenger råd til distribusjon av budsjett, e.g Prosessor/Minne/Skjermkort-ratio. Hva slags CPU og skjermkort er å anbefale for dette? Takker for alle inspill Obs. Dette er i Danmark, så nettbutikk-spesifike tilbud er unødvending. Lenke til kommentar
gp500 Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Si at du velger Samsung 193P plus som skjerm. Da har du ca 7000 kr igjen. Du sier ikke noe om hva slags software dette er, men jeg antar at en prosessor med 2 kjerner kan være nyttig. En Pentium 820D eller AMD X2 3800+ kan da være et godt valg. Hvis du velger et microATX hovedkort og tilhørende kabinett, kan du sitte igjen med ca 3000 kr som skal dekke RAM, harddisk og skjermkort, i tillegg til mus, tastatur, DVD og floppy. Dette er et forslag til en pc til ca 11000 kr, som muligens kan presses ned til ca 11000 med en dualcore prosessor, hvis en feks velger et litt billigere kabinett og harddisk. Jeg forutsetter med dette forslaget at applikasjonen er CPU-"bound". Med middels store modeller, så bør 1GB RAM være nok. Nvidia Geforce 6600 vil også være nok til å manipulere ganske store 3D modeller. 2 kjerners prosessor vil i endel tilfeller nesten halvere tiden det tar å rendre bilder/film, eventuelt gjøre det mulig å rendre i bakgrunnen mens en jobber videre med andre ting. Samsung skjermen (eller Viewsonic VP191\930) er muligens den beste allround 19" på markedet. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Hvilken software skal hun kjøre på? Maya er markedsleder innen 3d og animasjon i filmindustrien. Du bør sjekke hva skjermkort som blir anbefalt av de forskjellige leverandørene. Hvis hun skal bruke Maya, er minimum et ATI FireGL v5000 kort, som kommer på en 5-6.000 kr, eller et Nvidia Quadro kort, som fort kommer oppi samme prisen. EDIT: Ifølge Alias er ingen GeForce eller Radeon kort kompatible med Maya, noe jeg også har smertefullt erfart.. Endret 3. oktober 2005 av spiffers Lenke til kommentar
gp500 Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Hvilken software skal hun kjøre på? Maya er markedsleder innen 3d og animasjon i filmindustrien. Du bør sjekke hva skjermkort som blir anbefalt av de forskjellige leverandørene. Hvis hun skal bruke Maya, er minimum et ATI FireGL v5000 kort, som kommer på en 5-6.000 kr, eller et Nvidia Quadro kort, som fort kommer oppi samme prisen. EDIT: Ifølge Alias er ingen GeForce eller Radeon kort kompatible med Maya, noe jeg også har smertefullt erfart.. Det er dumt hvis MAYA ikke vil fungere i det hele tatt med et vanlig skjermkort. Det er lenge siden jeg selv har kjørt MAYA, og det var riktignok på et Quadro2 kort. Men "proff" kortene er altfor dyre, de gir lite for pengene. Jeg har selv prøvd endel proff-kort fra 3Dlabs, ATI og Nvidia, og med de applllikasjonene jeg har kjørt og kjører, så er det skuffende liten forskjell. Men valget blir vel da Quadro 330/540 til ca 1700/2400 kr, eller noe tilsvarende fra ATI. Jeg antar at "modding" ikke er aktuelt, men endel kort kan endres til proff kort med software eller hardware modifikasjoner. Lenke til kommentar
tert Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Takker meget for svar fra gp500 og spiffers. Programvare: Vedkommende kommer i utgangspunktet til å bruke Maya. MAX er ikke utelukket, men da dette er således likt Maya, blir jeg overrasket om det har stort andre krav til spesifikasjoner Maya, er minimum et ATI FireGL v5000 kort, som kommer på en 5-6.000kr, eller et Nvidia Quadro kort, som fort kommer oppi samme prisen. -Neida, disse er kun kortene som er gjennom-testet for å kjøre alle spesial- funksjoner optimalt. Vanlige kort vil også ordinært fungere. legger ved Alias' korte, og lite beskrivende forklaring: Using video cards without Hardware Overlay planes (or Hardware Overlay planes turned off) can result in poor performance for certain operations within Maya including (but not restricted to) use of tools based on Artisan or Paint Textures technology. There will also be visual differences compared with Hardware overlays that may result in difficulty seeing or manipulating aspects of the scene or Maya interface. gp500: Ser du har gått igjennom litt tilbud her. Takker og bukker Er trøtt som en sild, men jeg skal gå gjennom disse i morgen Lenke til kommentar
tert Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Har gått igjennom en del tilbud nå: Prosessor: I tråd med råd fra gp500, gjør det jeg kan for å få smettet inn en dobbelkjrne i budsjettet. -Det vil bredne budsjettet litt, men jeg tror det lille ekstra gir stort utbytte. Har funnet 3 tilbud med dobbeltkjerneprosessor: Fujitsu Siemens SCALEO Ta - Bor 3 kvarter unna tysker-grensa - fant et tysk nettsted med denne. Jeg må skjekke med danskene hvordan det er mht. import av slikt no Technische Daten: AMD Athlon 64 X2 3800+,1024 MB (2x 512) DDR400 RAM, NVIDIA GeForce 6600 PCIe 256 MB DVI ViVo Grafik Pris - 979 € (eksl skjerm) Et dansk setup-tilbud Processor AMD Athlon 64 X2 4200+ / 2.2Ghz / 1MB Bundkort ASUS A8N-SLI (NVIDIA NFORCE4 SLI) Ram 512, DDR SDRAM PC3200 Grafik Nvidia Geforce 6600 256MB DDR / PCI-Express x16 Pris - 8 195 Dkr (eksl. skjerm) - denne trenger mer minne! Dell Dimension 9150 Superior CPU - Intel® Pentium® D 820 (2.8 GHz, 800 MHz FSB, 2X 1 MB CacheMinne: 2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (4x512) Memory Skjermkort: 256MB nVidia GeForce 6800 (DVI/VGA/TV-out) Skjerm: Dell 19" UltraSharp™ Flat Panel Pris - 1.613 €, hvorav skjermen utgjør ca 450 - Denne kan blir i det dyreste laget dansk utgave kommer på drøye 13k Spørsmål: Er disse noe å gå for? Hva er å anbefale blant [dobbeltkjerne] prosessorer? Amd eller Intel? Lenke til kommentar
gp500 Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 For benchmarks av endel prosessorer i 3Dstudio og MAYA :GampePC. De tilbudene ser bra ut, Dell maskinen er vel i en klasse for seg, med 2 disker i RAID, og Geforce 6800. Det bør vel være mulig å få kjøpt disse Tax-free siden dere er nordmenn. MOMS i Tyskland er vel en 18-20% ? Når det gjelder Intel eller AMD, så er det kanskje ikke så nøye hvem du velger. Intel prosessorene bruker noe mere strøm, og krever bedre kjøling. AMD prosessorene er noe dyrere, men har billigere hovedkort og RAM. Selv ville jeg valgt en AMD X2 3800+ fordi jeg syns den gir mest for pengene. Lenke til kommentar
albe Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg ville definitivt kjøpt et GeForce-kort, og moddet det om til Quadro med RivaTuner. Men pass på å kjøpe et som faktisk kan moddes. Jeg har akkurat kjøpt et GF6800GT AGP som skal moddes til quadro og bl.a. brukes til 3D konstruksjon med Autodesk Inventor. ATI-kort holder jeg med alltid unna fordi de har fryktelige OpenGL-drivere. De har iallefall en historie med elendige resultater med Inventor. Mulig situasjonen er bedre med maya. Lenke til kommentar
gp500 Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg ville definitivt kjøpt et GeForce-kort, og moddet det om til Quadro med RivaTuner.Men pass på å kjøpe et som faktisk kan moddes. Jeg har akkurat kjøpt et GF6800GT AGP som skal moddes til quadro og bl.a. brukes til 3D konstruksjon med Autodesk Inventor. ATI-kort holder jeg med alltid unna fordi de har fryktelige OpenGL-drivere. De har iallefall en historie med elendige resultater med Inventor. Mulig situasjonen er bedre med maya. Jeg skriver dette på en PC med et 6800 kort som fungerer som Quadro FX4000. Men du har aldri noen garantier for at dette fungerer i overskuelig framtid. Jeg har også en boks med ATI 9800 som er (var) hardwaremodifisert til FireGL X2, men de nyeste driverne oppdager likevel at det er noe muffens. ATI driverne syns jeg er OK, muligens litt dårligere enn Nvidias. (Alle har sine svin på skogen, både Nvidia, ATI, og 3DLabs) Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg ville definitivt kjøpt et GeForce-kort, og moddet det om til Quadro med RivaTuner.Men pass på å kjøpe et som faktisk kan moddes. Jeg har akkurat kjøpt et GF6800GT AGP som skal moddes til quadro og bl.a. brukes til 3D konstruksjon med Autodesk Inventor. ATI-kort holder jeg med alltid unna fordi de har fryktelige OpenGL-drivere. De har iallefall en historie med elendige resultater med Inventor. Mulig situasjonen er bedre med maya. Har ikke hatt noen som helst problemer med ATI FireGL v5100 kortet mitt. Kjører på XP pro 64 bits utgave, og maskinen er dønn stabil. Har ikke opplevd noe som helst tull med OpenGL, mulig FireGL kortene har litt andre drivere enn vanlige ATI kort? Lenke til kommentar
albe Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Inventor er spesielt krevende for skjermkortet, fordi den presser OpenGL og skjermkort tøffere enn de fleste andre applikasjoner. Derfor KAN ati-kortene ofte funke greit i andre programmer selv om de suger i Inventor. Og etter å ha blitt rammet av dette et par ganger så holder jeg meg rett og slett unna ATI. Men jeg må innrømme at jeg har sett flere som i det siste rapporterer om et problemfritt samliv mellom Inventor og ATI. Men jeg ta'kke sjansen. nVidia har aldri sviktet med der. Onde tunger i Inventor-miljøet hevder at ATI står for "Always Trash in Inventor". Endret 5. oktober 2005 av albe Lenke til kommentar
gp500 Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Inventor er spesielt krevende for skjermkortet, fordi den presser OpenGL og skjermkort tøffere enn de fleste andre applikasjoner. Derfor KAN ati-kortene ofte funke greit i andre programmer selv om de suger i Inventor. Og etter å ha blitt rammet av dette et par ganger så holder jeg meg rett og slett unna ATI. Men jeg må innrømme at jeg har sett flere som i det siste rapporterer om et problemfritt samliv mellom Inventor og ATI. Men jeg ta'kke sjansen. nVidia har aldri sviktet med der. Onde tunger i Inventor-miljøet hevder at ATI står for "Always Trash in Inventor". Vi har alle svidd fingrene på et eller annet, selv kjører jeg en personlig vendetta mot 3DLabs og Western Digital, etter endel hendelser. Men allikevel så er det mange som mener at dette er bra produkter. Når det gjelder Inventor (som kommer fra skaperen av AutoKladd), eller andre 3D applikasjoner, så er det ikke alltid det er driveren som er problemet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå