ptroinks Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Jeg har et Abit IC7-hovedkort, og jeg begynner å lure på om det er noe galt med en av RAM-slottene (eller hva de nå heter). Da jeg bygde maskinen for ca. 2 år siden, hadde jeg èn brikke med 512MB RAM. I de siste månedene har jeg oppgradert en del, bl. a. kjøpt 2x512 (dual) RAM. Da jeg fikk disse to brikkene, prøvde jeg å sette inn den gamle 512-brikken sammen med dem. Fikk da topp ytelse, men maskinen ble veldig humørsyk. Maskinen registrerte da at jeg hadde 1,5GB RAM, men da jeg testet RAMen med CheckIt Diagnostics, fikk jeg feilmelding (kunne ikke allokere minne), så jeg tok den gamle ut, og lot dual-brikkene være i fred. Da ble maskinen stabil, og CheckIt Diagnostics viste at alt var OK! Nå har jeg kjøpt inn to dual-brikker til (av samme type). Har nå 2GB RAM, men får nå den samme feilmeldingen med CheckIt. Kjøpte inn den siste GBen for å få kverket en uvanlig lang "verifying client data" i BF2. BF2 bruker omtrent like lang tid på å laste som før, og jeg ser ellers ganske lite til den ekstra RAMen jeg nå kjøpte (vet ikke hvor stor ytelsesforskjell jeg skal vente fra 1GB til 2GB RAM, men NOE bør det da være ). Kan det være at den ene RAM-slotten har tatt kvelden? Må jeg ha nytt hovedkort? Er det da noen som kan anbefale et til meg (P4 2,6Ghz, S478/800Mhz, har PC3200-RAM)? Takker for svar! Lenke til kommentar
Zink Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Siden du ikke nevner noe om Bios eller drivere, er de oppdatert og har du sett nærmere på innstillingene. Kortet har en mengde rettelser Her Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Joda, BIOS er oppdatert med de siste driverne. Har også sett nærmere gjennom innstillingene i BIOS. Ser ikke noe som skal være feil der... Lenke til kommentar
Zink Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Ok, men du burde kanskje teste med 2x1GB brikker før du skroter kortet. Da jeg brukte 4x512MB på et MSI-kort med i865pe chip, sank minneytelsen betraktelig ifølge Aida32. "Skrive til minne" sank fra ca. 1700 til 1200 MB/sek. Samme skjer på kortet i signaturen Abit AV8, ifølge Everest Home (oppdatert Aida32). "Skrive til minne"-ytelsen synker fra ca. 2300 MB/sek med 2x512MB til under 1400 med 4x512. Derfor har jeg droppa å fylle alle ramslotene. Selv om minnekontrolleren er implementert i cpu på dette kortet, så synker ytelsen radikalt. Dog, har ikke kjørt noen minne-test på brikkene, siden jeg regner overklokking som test bra nok og de går rimelig stabilt. Har også sett andre her melde om lignende erfaringer. Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Hmm... Ja, jeg gidder jo ikke å kjøpe to 1GB-brikker bare for å teste det. Er det noen som vet om noe annet jeg kan gjøre for å klare å feilsøke dette? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Hmm... Ja, jeg gidder jo ikke å kjøpe to 1GB-brikker bare for å teste det. Er det noen som vet om noe annet jeg kan gjøre for å klare å feilsøke dette? Har du ingen å låne brikker av, men skal bruke 2GB, så kan du belage deg på kjøp & salg vil jeg tro. For å kjøre en grundig test, sett Bios default - kortet ditt støtter ecc ram, evt. disable dette i Bios, og last ned memtest86 Har du floppy bruk 'Pre-Compiled Memtest86 v3.2', formater den. Lag ei mappe, extract zip-fila dit og kjør 'install' med floppy inne og restart. Denne kan gå natta igjennom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå