Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Uttrykk fra gresk mytologi

Anbefalte innlegg

Jeg skriver særemne i norsk om ord og uttrykk i det norske språket vi har arvet

fra gresk mytologi. Jeg har gugglet litt rundt, og sitter igjen med åtte uttrykk:

- Stoisk ro

- argusøyne

- janusansikt

- akilleshæl

- prokrustusseng

- amasone

- sisyfosarbeid

- ariadnetråd

Er det noen som har noen uttrykk å tilføye fra hodet? I såfall hadde jeg vært svært

takknemlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Stoisk ro

Dette er vel fra tenkerne som kalte seg "stoikerne", som hadde en lei uvane med å sitte ved søylene i templene når de tenkte/spiste/e.l.? Altså ikke fra mytologien?

Da kan du ta med ting som en Pyrros-seier e.l. også. (Er det slik det skrives?)

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
- Stoisk ro

Dette er vel fra tenkerne som kalte seg "stoikerne", som hadde en lei uvane med å sitte ved søylene i templene når de tenkte/spiste/e.l.? Altså ikke fra mytologien?

Da kan du ta med ting som en Pyrros-seier e.l. også. (Er det slik det skrives?)

Da kan vi jo også ta med:

- ødipuskompleks

- trojaner (bare tenk på dataverdenen)

Nettopp... Vi får en lang liste, om vi først lar ballen rulle såpass fritt.

Jeg må si at jeg sliter litt med å skille mellom hva som er fra historien og hva som er fra mytologien :p

Lenke til kommentar

ting som gir deg 6'er:

Pynte seg med lånte fjær

Æsop, som er opphavsmann til en hel gresk fabelsamling, har skapt mange gode formuleringer. Dette stammer fra hans fabel om en kråke som, sprekkeferdig av stolthet over sin egen betydning, pyntet seg med påfuglfjær, for deretter å blande seg med påfuglene. Sørgelig nok for kråken ble den raskt avslørt.

Danse etter noens pipe

Dette uttrykket stammer også fra Æsops fabler. Denne gangen handlet det om en fisker som prøvde å lokke til seg fisk ved hjelp av fløytespill. Etterhvert fant han likevel ut at det var en lite effektiv måte, og fikk fanget fisken på annet vis. Da fiskene senere sprellet på strandkanten, hånet han dem for at de danset etter hans fløyte.

På gravens rand

Opprinnelsen til dette uttrykket er mest sannsynlig fra gresk mytologi; ferjemannen Kharon satte de døde over elven Akheron til dødsriket i sin utette båt. Da dette var den vanlige oppfatningen het det at man stod med ett ben på Kharons båt. Senere ble det forandret til å stå med ett ben i graven. Etterhvert som gravskikken forandret seg, og gravene ble dypere, ble det praktisk umulig å stå med ett ben i graven. Uttrykket ble da nok en gang forandret til å stå på gravens rand.

:cool:

Lenke til kommentar
Jeg må si at jeg sliter litt med å skille mellom hva som er fra historien og hva som er fra mytologien :p

Og så har du andre greske historier som ikke er fra mytologien. Historien om Oidipus er ikke fra mytologien, men den har heller ikke virkelig skjedd. Jeg er i hvert fall veldig sikker på at den ikke er fra mytologien. :hmm:

Historien om Troja var forresten også i det minste omtalt i mytologien. Det var den krigen som Odyssevs dro fra.

Edit: Man kan jo ramse opp en hel haug fra Aisopos' fabler. Jeg er sikker på at du finner en god del flere... ;)

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...