Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ustabilt trådløst nettverk - DLINK

Anbefalte innlegg

vi er 5 personer på nett med dlink-624 router og Dlink DWL-G122 nettverkskort.

i bygget vårt så går det ann å koble seg til et anna nettverk også, og det trur eg er årsaken til at nettet vårt er ustabilt.

nettet svinger opp og ned fra 11 til 54 mbps og dersom eg pinger vg.no, og til og med når eg pinger routeren så lagger det kvert andre min. ( går fra 2 til 2000ms på routeren)

har oppgradert til nyeste software..

har tenkt på å bytte ut routeren eller kanskje kjøpe et aksesspunkt siden vi har nextgentel og allerede har en router. har tenkt på linksys WRT54G eller WAP54G, men har lest i en test at dei har problem når det er fleire nett tilstede..

noken anbefalinger ? eventuellt innstillinger som eg kan gjere i router ? har prøvd å skifte kanal og slå av superG men er ustabilt uansett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel velge et foretrukket nettverk. Under egenskaper for trådløst nettverkstilkobling, velger du trådløst nettverk, velger ditt nettverk fra menyen nedenunder, egenskaper, og bare kople til nettverk med tilgangspunkt. De andre nettverkene som står der i menyen, sletter du! Dette bør hjelpe litt på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Laggingen kan skyldes at windows zero config prøver å logge seg på.

Du kan slå av den via kontrollpanel, administrative verktøy, tjenester, w.z.c.

Laggingen kan skyldes windows zero config?

Når jeg slo av den, så mister jeg hele forbindelsen... og det er vel ikke meningen er det? :no:

Lenke til kommentar

Vel, denne routeren har jeg også hatt. Nettet datt ned ca. 3 ganger om dagen.

Var veldig irriterende. Men jeg kontaktet butikken der jeg kjøpe den hos, å de sa at det var produksjonsfeil på den.

Jeg fikk byttet den med en Linksys WRT54GS :thumbup:

Stabilere router enn dette skal du lete lenge etter!

Edit: Er 5 nett rundt her jeg bor, og ingen problemer med dette.

Du kan evt. prøve kanal 6, og se om det hjelper.

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

Når det gjelder å kjøpe aksesspunkt, så er det i tilfelle bare tull. (sett bort i fra problemer med stabilitet) da du kan sette ruteren din til å utelukkende fungere som aksesspunkt.

- eller min favoritt, sånn jeg har gjort det, satt ngt ruteren til å utelukkende fungere som et modem, ruter all trafikk rett på ruteren, slik at den får ekstern ip til seg, og har full kontroll fra denne..

Har selv hatt litt dårlig signal i huset her med samme ruter, men har bestilt meg sterkere antenner og regner med at dette skal gjøre susen. vil ikke bytte ruter, da jeg er veldig fornøyd med den sånn den er, hadde en smc ruter tidligere og da snakker vi problemer..

G

Lenke til kommentar

Ser ut til at det som Dlink legitimerer bedre signalstyrke og dekning med, er sterkere antenne.

Da vil jeg anta at en DI-624+ med tilsvarende antenne i ruter og i pci-kort skulle fungere like tilfredstillende.

Men på den annen side, kan det være at firmwaren og evt hw til denne ruteren er bedre.

G

Lenke til kommentar

en DI-624+ er noke helt anna enn en DI-624. sistnevnte som eg har skal vere fleire hakk bedre, men det skurrer litt allikavel..

har nå oppgradert nettverkskorta også ( D-link DWL-G122) og da blei det masse bedre, men fortsatt detter nettet ut av og til og det lagger innimellom. 1 gang i timen ca istedet for annakvert min is tarten.

finner ikkje windows zero config ! finner ikkje administrative verktøy på kontrollpanel...:p

Goebbels: korleis gjer du at ngt ruteren fungerer kun som et modem ? det har eg veldig lyst på!

Lenke til kommentar

DI-624+ er tragisk!

DI-624 er mye bedre!

Mest om det svinger fra 11 - 55 har mindre og bety, deaktiver Windows til og ikke HA NOE med det trådløse og gjøre bruk D-Link sin programvare!

Mulig dem trådløse kortene deres står på AUTO kanal sett desse til og stå på kanalen dere bruker!

Mange Nett rundt dere prøv forskjellge kanaler, 6 er som regel "Default".

Aktiver "Super-G med Dynamisk Turbo"

Routeren deres blir ikke forstyrret av andre nettverk for en DI-624 eller hvilken som helst annen D-Link Router liker ikke hverandre og snakker ikke med hverandre!

:hmm:

Nettverks-Kortene er noe helt annet.

XP er jo på tryne den scanner etter andre trådløse nett innenfor rekkevidde hvert 5 minutt det forstyrre! (god grunn til og deaktivere)

Dere får ikke 11mbps fra nextgentel likevel, intern kopiering blir påvirket!

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Vel, denne routeren har jeg også hatt. Nettet datt ned ca. 3 ganger om dagen.

Var veldig irriterende. Men jeg kontaktet butikken der jeg kjøpe den hos, å de sa at det var produksjonsfeil på den.

Det er dette de sier når de ikke har peiling.

D-Link sine routere har to problemer i utgangspunktet, MTU'en er satt for høyt i første omgang, 1490 og 1500, hos enkelte bredbåndsleverandører må denne ikke være høyere enn 1480, da vil man oppleve ustabilt nett. MTU'en kan enkelt justeres ned i setupen.

Så er det den andre delen hvor den stopper etter å ha overført 10Gb, så må den ha en liten restart. (For da er bufferen full)

Mulig dette er fikset på de senere modeller, da jeg ikke har hatt problemer der.

Jeg har selv alle versjonene til D-Link til test, og så langt funker de fett, det er bare veldig viktig at de settes opp riktig.

De har vel og merke vært litt problemer med pcmcia kortene, men dette gjaldt stort sett 108mbit versjonen, som klussa seg litt i byggefelt hvor det var flere trådløse nettverk osv..

108 mbit er ikke anbefalt i byggefelt/tettbygde strøk.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

korleis stiller eg MTU ? eg har jo ngt og kass MTU er anbefalt med dei ?

goebbels: linken funka no, nettet her som er ustabilt.. leste på den sida og det var folk som hadde problem med at kun 1 person hadde internett etter at ruteren hadde blitt til et modem.. har du fleire pcer på nett ?

Lenke til kommentar
korleis deaktiverer eg windows slik du seier ?

og korleis gjer eg at ngt ruteren blir kun et modem ?

når eg bruker superG så kan eg jo ikkje velge kanal... då bruker den fra 3-9 gjer den ikkje ?

5009218[/snapback]

det skal være Wireless Zero Configuration. velg "run" i startmenyen og skriv inn "msconfig" og bla deg til "Services", der ligger det omtrent helt nederst. bare kryss vekk den og restart.

obs: dette gjelder KUN hvis du har et annet program som tar seg av det trådløse nettverkskortet, feks en cd som fulgte med kortet. har du ikke noe slikt skal du altså ikke deaktivere wzc...

Lenke til kommentar

dersom eg slår av wzc så kan eg berre slå det på igejn dersom det slutter å funke sant ? det forsvinner ikkje fra den lista i msconfig ?

er ikkje sikker på om eg har et anna program. har installert et d-link program som har et D-ikon på system tray og som viser egenskaper for trådløsnettverkskobling. der kan eg velge om "bruk windows til å konfigurere innstillinger for trådløst nettverk". er det det samme som wzc ?

Lenke til kommentar
dersom eg slår av wzc så kan eg berre slå det på igejn dersom det slutter å funke sant ? det forsvinner ikkje fra den lista i msconfig ?

er ikkje sikker på om eg har et anna program. har installert et d-link program som har et D-ikon på system tray og som viser egenskaper for trådløsnettverkskobling. der kan eg velge om "bruk windows til å konfigurere innstillinger for trådløst nettverk". er det det samme som wzc ?

5035066[/snapback]

ja du kan enable wzc igjen. den ligger fortsatt i lista. jeg har desverre ikke noe erfaring med dlink programmet så aner ikke. men det er nok det samme ja....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...