la7dfa Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Her er hva din ISP skriver om IP-telefoni. Med QoS får IPtfn prioritet over annen trafikk og dermed god ping... ------------------------------------------------------------------------------------- IP-telefoni Vi er nå i gang med testingen av en profesjonell IP-telefoniløsning. Vi vil i samarbeid med leverandør av tjenesten om kort tid installere utstyr hos et utvalg pilotkunder (som vi velger). For å være et fullgodt alternativ til fasttelefon vil vår IP-telefoniløsning, i motsetning til andre tilbud, være basert på full "Quality of Service" og vil ha maks prioritet i nettet. Det betyr i korthet at all annen trafikk har lavere prioritet og dermed må "vike" for telefonitjenesten. Lenke til kommentar
lærer'n Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Her er hva din ISP skriver om IP-telefoni. Med QoS får IPtfn prioritet over annen trafikk og dermed god ping... ------------------------------------------------------------------------------------- IP-telefoni Vi er nå i gang med testingen av en profesjonell IP-telefoniløsning. Vi vil i samarbeid med leverandør av tjenesten om kort tid installere utstyr hos et utvalg pilotkunder (som vi velger). For å være et fullgodt alternativ til fasttelefon vil vår IP-telefoniløsning, i motsetning til andre tilbud, være basert på full "Quality of Service" og vil ha maks prioritet i nettet. Det betyr i korthet at all annen trafikk har lavere prioritet og dermed må "vike" for telefonitjenesten. Dette gjelder vist bare iptelefoni levert av dem... sitat: "hvis du har bredbåndstelefoni fra for eksempel telio, så vil denne konkurrere på lik linje med annen datatrafikk i nettet, mens vår egen iptelefoniløsning vil få "forkjørsrett" i nettet.." Men i utgangspunktet skulle man tro at når jeg har en 768/256 linje og telio "krever" 80/80, så har jeg mer enn nok kapasitet til å få god kvalitet på samtalene... Lenke til kommentar
Ulven Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Ta en prat med din ISP, og forklar ham at der er for lite bandbredde mellom linkane. Vi har samme radiolink-opplegg. Vi hadde 300-1000ms, er nå nede i 15-40ms etter oppgradering. Endret 4. oktober 2005 av Ulven Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Når man betaler for en minimums hastighet på 768/ 256 så er de jo forpliktet til å levere meg den hastigheten, eller er det jeg som er naiv her?? De fleste levrandører skriver i avtalen sin "opptil" den og den farten, så de har sikret seg på den måten.. Desverre. Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 På en måte så innrømmer de at linjene ikke er gode nok ved å skrive om forkjørsretten... Hos min adsl isp så er det aldri noe problem med ping. Det eneste som kan skape problemer er hvis jeg kjører utlinja i senk med bittorrent samtidlig. Har løst dette problemet nå, bruker wrt54gs router med lokal QoS, slik at telio adapteret får førsteprioritet. Men hos deg ville ikke engang en slik løsning ha fungert pga ping problematikken. Lenke til kommentar
lærer'n Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Ta en prat med din ISP, og forklar ham at der er for lite bandbredde mellom linkane. Vi har samme radiolink-opplegg. Vi hadde 300-1000ms, er nå nede i 15-40ms etter oppgradering. Nå er ikke jeg, (som dere kanskje har skjønt ) noen racer på nettverk... Hvordan skal jeg legge dette frem for ISP slik at han tror jeg har peiling på det jeg snakker om.. F.eks hvilke linker er det vi snakker om her? Er det mellom antenna på "fjellet" og husveggen? Hva bør jeg forvente å ha i responstid på ping..dere ser av skjermdumpene i tidligere innlegg hva jeg ligger på i dag. Endret 4. oktober 2005 av lærer'n Lenke til kommentar
lærer'n Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Når man betaler for en minimums hastighet på 768/ 256 så er de jo forpliktet til å levere meg den hastigheten, eller er det jeg som er naiv her?? De fleste levrandører skriver i avtalen sin "opptil" den og den farten, så de har sikret seg på den måten.. Desverre. 4. SPESIFIKASJON AV TJENESTEN NLN gir kunden en bredbåndstilgang med nærmere avtalt kapasitet via Kundeplassert Utstyr. Bredbåndstilgangen er normalt tilgjengelig hele døgnet, men driftsforstyrrelser kan forekomme. Kunden må påregne at effektiv linjehastighet kan være noe lavere enn den definerte hastighet. I perioder med stor belastning på nettet vil kunden kunne oppleve å få forbigående dårligere kapasitet og hastighet enn opplyst i prislisten. I perioder med stor last vil vanlig internettbruk (html/mail/news) bli prioritert foran nedlasting av musikkfiler, videofiler og lignende via peer-to-peer forbindelser. Offisielle IP-adresser som Kunden mottar fra NLN er NLNs eiendom og må tilbakeleveres ved avtalens opphør. NLN garanterer en oppetid på mer enn 95 % målt over ett år. Bredbåndsnettet overvåkes fra NLN's driftssenter, og det er opprettet en egen support og feilmeldingstjeneste. Ser ikke ut som jeg har så mye å gå på etter å ha undertegnet dette her... Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Offisielle IP-adresser som Kunden mottar fra NLN er NLNs eiendom og må tilbakeleveres ved avtalens opphør. Den der var litt morsom... Frykter de at folk skal stjele ip adressene? Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Det er forskjell på "forbigående dårligere kapasitet og hastighet" og at du har hakking og forsinkelse nærmest konstant ved 80/80kbs belastning. Lenke til kommentar
lærer'n Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Har snakket med ISP nå og jeg får teste en 2048/512 linje for å se om det løser problemet.. De skulle også kjøre en test av basestasjoner og linjene, for å sjekke om noe var galt. De fortalte at man måtte akseptere et pakketap på ca 2 av 40. Er dette vanlig? Takker hjerteligs for alle gode råd og tips Kommer med tilbakemelding om hvordan det funker med større linje:) Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Om du har moglegheit til det ville eg ha auka talebufferen til det maksimale, slik at du ikkje vert like hardt ramma av retransmisjon på fysisk lag. Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Har snakket med ISP nå og jeg får teste en 2048/512 linje for å se om det løser problemet.. De skulle også kjøre en test av basestasjoner og linjene, for å sjekke om noe var galt. De fortalte at man måtte akseptere et pakketap på ca 2 av 40. Er dette vanlig? Takker hjerteligs for alle gode råd og tips Kommer med tilbakemelding om hvordan det funker med større linje:) Flott at de gir respons på ditt problem Lenke til kommentar
lærer'n Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Om du har moglegheit til det ville eg ha auka talebufferen til det maksimale, slik at du ikkje vert like hardt ramma av retransmisjon på fysisk lag. og på norsk betyr det... Lenke til kommentar
rornes Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Om du har moglegheit til det ville eg ha auka talebufferen til det maksimale, slik at du ikkje vert like hardt ramma av retransmisjon på fysisk lag. og på norsk betyr det... Uansett hva han mener, er den QoS politikken til din ISP som bestemmer om Telio vil virke eller ikke. Bekreft dette med ditt Telio utstyr på en ADSL linje først! Ring din ISP. Forklar problemet på en vennlig måte. Forklar at Telio og de ikke virker sammen. Be de igjen vennlig om de kan se på problemet, og be de gi deg tilbakemld om en uke tid om mulighet for å bruke Telio sammen med deres nett i nær fremtid. Grunnen for at du skal være vennlig i din samtale, er at din ISP i utgangspunktet har alt på sin side. Det eneste de taper på er f.eks dere enkelpersoner som er Telio bruker. Regner med din ISP ønsker alle som kunder... Tillby de f.eks å låne ditt Telio adapter (hvis det ikke byr på store problemer) Hvis din ISP setter seg på bakbeina tar vi av oss silkehanskene i fase2. Da mener jeg du har rett til å heve kjøpet på grunnlag av dine forventninger til produktet, iht kjøpsloven. Problemet er kanskje at du ikke har andre ISPer som kan tilby linje? Sjekk nå først Telio adapteret i en annen linje for å se at det virker som det skal! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå