Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

iptelefon og NERA radiolink?

Anbefalte innlegg

Har nettopp tatt i bruk iptelefon fra telio og sliter med mye hakking, som til slutt ender med at man ikke hører noen verdens ting.

Har bredbånd via en lokal leverandør (Nordlysnett), som bruker radiolink (bakke), og hardware fra NERA (NetLink?, finner ikke noe modellnavn/nr på utstyret, men det står jun.2004 på det, så det er et år gammelt).

Jeg har en 768/256 linje med dynamisk båndbredde, dvs at jeg har en nedhastighet som er mellom 768 og 2.mbs alt etter kapasiteten i nettet.

Noen andre som har erfaring med bredbånd over radiolink, Nera og telio? Man skulle tro at hastigheten er mer enn god nok... Har testet både med og uten pc'en slått på og resultatet er det samme.. hakk hakk hakk

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen andre som har erfaring med bredbånd over radiolink

Nei. Men i prinsippet suger radiolink. Grunnen er pga av stort lagg i nettet. Prøv VoiceOverIP med MSN med noen venner. Du vil meget mulig få store problemer her også.

Prøv å kjør:

cmd

ping www.uninett.no /t

Hva er responstiden. Hvis den er dårlig >100, kjør da tracert www.uninett.no

Da vil du finne problemet ditt. (Kanskje det hjelper å klage til ISPen din)

Good luck.

Lenke til kommentar

Radiolink velger man fordi man må....

Ved ping får jeg minimum på 65 og max på 395, noe som gir et gjennomsnitt på 95 ms etter å ha sendt 35 pakker. (ingen mistet).

Skjønner ikke helt hva jeg skal se etter når jeg har kjørt tracert www.uninett.no, men legger ved bilde av cmd vinduet.

Mvh Tony

post-61-1128362131_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Selvsagt er radiolink kjekt når ikke Telenor vil utvide DSL nettet til alle i Norge (som konsesjonen tilsier.. Dette er en annen diskusjon :ohmy: )

Tracert'en så ikke så ille ut. Pingen er veldig høy på ~ 400ms. Husk minimum har ikke noe slagkraft, så lenge maks ligger på så høyt. Dette tilsier lagg i nettet (Kanskje overtrafikkert el.) Det virker som ISPen gir det den lover.

Jeg vil tro utlinjen din kanskje er problematisk? Prøv samme test når du bruker tlfen. Hva er pingen din da mot f.eks uninett ?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet bruker telioadapteret ca 80kbs. At du får så dårlig ping må skyldes 'dårlig kvalitet' på utstyr/radiolinje. Med vanlig adsl så fungerer det godt med en 128kbs linje, såfremt den ikke blir belastet av andre program.

Har lest om brukere av radiolinje som fikk nytt aksesspunkt og ping ned fra 100 til 10ms...

Foreslår at du mailer/tfn til ISP og forklarer problemet for de.

Lenke til kommentar

Har lest om brukere av radiolinje som fikk nytt aksesspunkt og ping ned fra 100 til 10ms...

Foreslår at du mailer/tfn til ISP og forklarer problemet for de.

Aksesspunkt, er det senderen jeg mottar signalet fra? hvis så er, har jeg bare et å velge mellom...

Lenke til kommentar

Ja. Du betaler for 768/256 ?

Da skal du ha 256 ut. Hvis jeg har vært deg villle jeg klokket en UDP og TCP overføring ut av linjen din. Hvis du ikke er så erfaren er UDP vanskelig å gjennomføre.

Test da med en FTPserver utenfor din linje (TCP). Overfør en fil dit via FTP. Ta tiden og kalkuler din faktiske upstream. Ta kontakt med ISP og klag hvis du ikke får >225 Kbit/s.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar :thumbup:

Har nå kjørt denne testen og håper noen kan hjelpe meg å forstå resultatene.. :blush: Skjønner ikke helt forskjellen mellom TCP og UDP, det er helt klart store forskjeller i målingene på disse to... betyr det at jeg ikke får den linja jeg betaler for?

Linja jeg har (evt. skal ha..) er en 768/256 linje med dynamisk hastighet ned, dvs at den kan variere fra 768 til 2.Mbt alt etter trafikken på nettet...

Kan det være den dynamiske ned hastigheten som gjør at jeg har problemer?

post-61-1128373011_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kan det være den dynamiske ned hastigheten som gjør at jeg har problemer?

Ja. Husk ved radiolink deler du båndbredde med alle brukere. Hvis EN bruker ser på webtv, eller laster opp en større fil, dreper denne brukeren ALLE på samme radionett.

Din test viser godkjent båndbredde for din linje. Ihvertfall i de sekundene testen kjørte.

Test din Telio hos noen som har ADSL el. Hvis den virker OK, er den eliminert ut av problemet ditt. Da er det lagg i linjen din. Bekreft dette med lyd-chat i msn/ skype. Dette skal gi samme resultat som IP-telefonen din.

Lenke til kommentar

Ja. Husk ved radiolink deler du båndbredde med alle brukere. Hvis EN bruker ser på webtv, eller laster opp en større fil, dreper denne brukeren ALLE på samme radionett.

Skjønner at dette gjelder for den "dynamiske delen", men uansett skal vel ikke hastigheten min gå under 768? Hvis så er tilfelle, så selger de jo et produkt de ikke kan levere...

Kan en løsning for meg være å kjøre en "ren" 1 Mbit linje, uten dynamisk hastighet ned (dvs en fast båndbredde), eller vil jeg fortsatt bli et uskyldig offer for andres surfing?

Når man betaler for en minimums hastighet på 768/ 256 så er de jo forpliktet til å levere meg den hastigheten, eller er det jeg som er naiv her??

Hvis så er tilfelle, kan jeg vel bare trekke utgiftene jeg har hatt til telio/legge inn fasttelfon på neste regning fra nettleverandøren.... :innocent:

Lenke til kommentar

UDP er tilnærmet rådata overføring (lite overhead). Brukes til streaming av video mm.

TCP er data som er 100% korrekte når de ankommer (mere overhead).

Ved adsl er mottatt TCP ca 15-20% mindre enn UDP størrelsen.

Dette kompenseres ofte ved at ISP legger på 20% på download, slik at mottaker måler TCP lik den verdien abonnementet antyder.

Lenke til kommentar

Skjønner at dette gjelder for den "dynamiske delen", men uansett skal vel ikke hastigheten min gå under 768? Hvis så er tilfelle, så selger de jo et produkt de ikke kan levere...

Kan en løsning for meg være å kjøre en "ren" 1 Mbit linje, uten dynamisk hastighet ned (dvs en fast båndbredde), eller vil jeg fortsatt bli et uskyldig offer for andres surfing?

Når man betaler for en minimums hastighet på 768/ 256 så er de jo forpliktet til å levere meg den hastigheten, eller er det jeg som er naiv her??

Hvis så er tilfelle, kan jeg vel bare trekke utgiftene jeg har hatt til telio/legge inn fasttelfon på neste regning fra nettleverandøren.... :innocent:

Den enkleste løsningen er nok å gå tilbake til vanlig telefon. Alternativet er å få ISP til å hjelpe deg.

Det kan godt være at de leverer korrekt hastighet, men pingen er alt for dårlig for applikasjoner som spill, ip-telefoni osv...

Lenke til kommentar

Den enkleste løsningen er nok å gå tilbake til vanlig telefon. Alternativet er å få ISP til å hjelpe deg.

Det kan godt være at de leverer korrekt hastighet, men pingen er alt for dårlig for applikasjoner som spill, ip-telefoni osv...

uff..har nettopp kvittet meg med alt som har med telenor å gjøre og er veldig lite lysten på å få en kabel fra dem inn i huset igjen... :no:

Vil ping hastigheten øke til et akseptabelt nivå hvis jeg øker hastigheten på linja til f.eks 1 eller 2 mbit, eller er det selve "radiolink" systemet som setter begrensningene?

Lenke til kommentar

Vet ikke 100% sikkert om det er dårlig hardware eller kapasitet hos ISP som er problemet. Ping vil trolig gå ned hvis du øker hastigheten (spør om du får teste med høyere fart).

Du kan sjekke (tror jeg) radioforsinkelse ved å skrive ' tracert vg.no ' Da vil du se forsinkelsen til egen router, neste hopp osv.

Prøv med og uten iptelefon igang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...