Aleksweb Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Hei, har ett multimeter..., lurer på om jeg kan måle hvor mange ampere som blir brukt eller er igjen? F.eks pc power 5v med 20a, og så se hvor mye som er igjen når den er på og blir brukt.. Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Meiner du måling ved last? Ja, det går fint. Endret 3. oktober 2005 av Elensar Lenke til kommentar
Zipp0 Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Det er fult mulig å måle til hver enhet i allefall, men da må du modde deg en kontakt, så du får koblet Multimeteret i serie med lasten, det er ganske så omfatende arbeid, men det er mulig. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Tror det skal finnes tangampermeter som takler likestrøm. Da skal du samle alle røde ledninger i en pølse, og ta tanga rundt dem. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Ehm, "samle alle røde ledninger i en pølse"? Sikker på det der? Jaja, du får kjøpt tangamperemeter som takler likestrøm på clasern, koster noen hundrelapper. Lenke til kommentar
icer Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Tror det skal finnes tangampermeter som takler likestrøm. Da skal du samle alle røde ledninger i en pølse, og ta tanga rundt dem. Mener du noe lignende sånn stav som vi har på Elektro, har den over kabelen så måler den feltstyrken som blir vist i volt? Bare at det er likstrøm da? Edit: Du kan ikke måle hvor mange ampere som er igjen fordi du vet aldri "nøyktig" hvor mange ampere PSU'en kan levere før sikringen går... Endret 7. oktober 2005 av icer Lenke til kommentar
Aleksweb Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Edit: Du kan ikke måle hvor mange ampere som er igjen fordi du vet aldri "nøyktig" hvor mange ampere PSU'en kan levere før sikringen går... Sant det, men kan man da måle hvor mye som er i bruk? med ett vanlig multimeter uten modding... Lenke til kommentar
icer Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Ehhhhh, nei, tror ikke de.... Er ikke helt sikker på dette her så ikke skyt meg om jeg tar feil Siden molex er koblet paralellt må du inn å lage et måle punkt FØR paralellkoblingen i PSU'en, siden du skal måle strøm må du fjerne en del av banen og lage en bro via amperemeteret ditt... Skjønner du? Lenke til kommentar
Aleksweb Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Ja, skjønner Men er det mulig med "multimeteret" mitt å måle ampere som er i bruk da..? Kan ikke noe særlig om det, så fint om noen retter på ting jeg sier feil, eller forteller meg hvordan Takk Lenke til kommentar
toreae Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Jeg vet ikke om du missforstår. Et ampermeter måler strømforbruket i øyeblikket. Sammenlinget med et speedometer. Det måler hvor for en bil kjører. Det kan IKKE måle hvor fort en bil KAN kjøre. Lenke til kommentar
icer Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Men er det mulig med "multimeteret" mitt å måle ampere som er i bruk da..?Kan ikke noe særlig om det, så fint om noen retter på ting jeg sier feil, eller forteller meg hvordan Nei: 1. Her er hvordan du kommer til å måle om du ikke gjør noen modifikasjoner, her måler du strømmen som går gjennom ledningen mellom punktene dine. Strømmen tar alltid letteste vei og det er ikke gjennom amperemeteret, så du får ikke noen måling 2. Her er hvordan du må gjøre det for å måle strømmen, her har ikke strømmen noe valg og må gå gjennom amperemeteret slik at du får måling... Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Hei, har ett multimeter..., lurer på om jeg kan måle hvor mange ampere som blir brukt eller er igjen? F.eks pc power 5v med 20a, og så se hvor mye som er igjen når den er på og blir brukt.. 4945124[/snapback] Hva mener du med er igjen? Går det 10A inn i PC-en, går det vel 10A ut igjen? Litt klønete metode, men dersom det står i sikringsskapet hvor mye effekt (watt) som blir "brukt" i øyeblikket, kan du se på dette tallet når PC-en er av og på. Så er det lett å regne ut hvor mange ampere maskinen "trekker". I might be wrong though Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Det går ikkje ein straum inn i PCen, PCen trekker straumen. Ein avslått PC har 0A inn. Om den trekker 2A, 5A eller 10A er avhengig av kva komponentene trekker. Å måle effekten og rekne seg ut til straumen kan fungere, men då vil du ta med heile PCen, alle "railene". Det aller lettaste er å ha eit tangamperemeter som du knepper rundt ein ledning, men som forklart over kan du og kople inn eit permanent amperemeter. Lenke til kommentar
icer Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hva mener du med er igjen? Går det 10A inn i PC-en, går det vel 10A ut igjen? Litt klønete metode, men dersom det står i sikringsskapet hvor mye effekt (watt) som blir "brukt" i øyeblikket, kan du se på dette tallet når PC-en er av og på. Så er det lett å regne ut hvor mange ampere maskinen "trekker". I might be wrong though 5058793[/snapback] Nei, en PSU transformerer om spenningen og strømmen ned og om til DC. Dermed kan du for eks belaste 12V med 20A (eksempelvis) uten at sikringen i skapet ryker.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå