Gå til innhold

Spørsmål om kjøp av ekstra RAM

Kentinho

Anbefalte innlegg

Jeg har 2*256MB RAM av typen Samsung, PC3200, DDR-SDRAM, og nå skal jeg oppgradere til 1024MB.

1. Burde jeg da kjøpe 1*512MB eller 2*256MB?

2. Er det uansett hvilken type/merke jeg kjøper eller må jeg kjøpe Samsung?

3. Kan dere anbefale noen nettbutikker som selger datakomponenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Har du en funksjon som heter dualram på hovedkortet ditt ( dette er hardware og kan ikke normalt slås av ) burde du kjøpe 2x256. Har du ikke det kan du godt kjøpe 1x512.

MEN her er det ikke lurt å "tro" hva du har. Sjekk det!

Dette er forde om du har dualram og kjøper 1x512 og allerede har 2x256 så vill du ikke få 1024, men du vill få de to største brikkene. Ergo 256+512=777.

Andre vill sikkert nå legge til at, "Du burde heller kjøpe 1x512 uansett forde det kan du bruke til din neste pc også....bla bla.", men det blir feil forde selv AMD sine hovedkort vill innen kort tid støtte raskere ram enn pc3200 og det gjør at du nok vill vudere annen raskere ram til din neste pc. 1024MB ram holder nok til det du skal gjøre av spilling osv på den pcen du har nå.

edit:

2.

Jeg ville nok si at det er lurerst å kjøpe ram av samme type, merke og hastighet når man bare skal oppgraderer ram. Da slipper du mest sannsyligvis noen dårlige overraskelser med kompatibilitet.

3.

Komplett.no, Pyton.no, Mpx.no.

Har kjøpt fra alle 3 og har ikke noe spesielt å utsette på.

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar
1.

Har du en funksjon som heter dualram på hovedkortet ditt ( dette er hardware og kan ikke normalt slås av ) burde du kjøpe 2x256. Har du ikke det kan du godt kjøpe 1x512.

MEN her er det ikke lurt å "tro" hva du har. Sjekk det!

Dette er forde om du har dualram og kjøper 1x512 og allerede har 2x256 så vill du ikke få 1024, men du vill få de to største brikkene. Ergo 256+512=777.

Andre vill sikkert nå legge til at, "Du burde heller kjøpe 1x512 uansett forde det kan du bruke til din neste pc også....bla bla.", men det blir feil forde selv AMD sine hovedkort vill innen kort tid støtte raskere ram enn pc3200 og det gjør at du nok vill vudere annen raskere ram til din neste pc. 1024MB ram holder nok til det du skal gjøre av spilling osv på den pcen du har nå.

edit:

2.

Jeg ville nok si at det er lurerst å kjøpe ram av samme type, merke og hastighet når man bare skal oppgraderer ram. Da slipper du mest sannsyligvis noen dårlige overraskelser med kompatibilitet.

3.

Komplett.no, Pyton.no, Mpx.no.

Har kjøpt fra alle 3 og har ikke noe spesielt å utsette på.

Hvordan kan jeg skjekke om jeg har dualram på hovedkortet, jeg har både Everest og SiSoft, regner med at jeg kan bruke ett av de programene?

Lenke til kommentar

Sisoft_Main board Information_Mainboard_Model_*

*= Her står det hvilket hovedkort du bruker.

Ta så å google etter det hovedkortet med "modelen" ( feks "a8n sli deluxe" ). Du vill da helt sikkert få opp et par sider hvor det står stats og reviews om det kortet som kan fortelle om du har dualram funksjon eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...