Gå til innhold

Mikrofon for opptak av klaver og sang (ADK GC1?)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ute etter å ta opp meg og en kamerat som spiller og synger. Har en enkel mikrofon (karaoke-sak) som gir elendig lyd (egner seg knapt til øving). Derfor hadde jeg lyst på noe bedre. Mine spørsmål:

- Hvor rimelig kan det bli å få stereo-opptak til PC? En av tingene som irriterer meg med mikrofonen jeg har nå, er at romklangen er så godt som fraværende.

- Kameraten min tenker uansett å kjøpe en MD-spiller. Er det bedre å bruke denne til opptak, enn en PC?

- Hva slags mikrofon/utstyr egner seg til opptak av klassisk musikk (klaver og sang)?

Takknemlig for alle innspill. Prisklassen jeg tenker på er rundt 1000,-

mvh. Anders Båtstrand

Endret av anderlin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk følgende tilbud anbefalt på tre45 i Trondheim:

Mikrofon: ADK GC1 1190,-

Lydkort: MAudio Mobile pre 1590,-

Sum: 2780,-

Synes dette virker veldig bra, selv om prisen er en del over hva jeg tenkte meg. Særlig bra at jeg kan utvide med to mikrofoner senere.

I mellomtiden, vet noen om noen veldig rimelige mikrofoner som tar opp lyd 3-7 [EDIT: 3 holder nok]meter fra lydkilden (fremdeles klaver og sang). Fungerer f.eks denne fra clas ohlson (altså nummer to fra toppen)?

Endret av anderlin
Lenke til kommentar
mellomtiden, vet noen om noen veldig rimelige mikrofoner som tar opp lyd 3-7 meter fra lydkilden (fremdeles klaver og sang). Fungerer f.eks denne fra clas ohlson (altså nummer to fra toppen)?

Dynamiske mikrofoner fungerer svært dårlig på avstand, så nei til det spørsmålet. Men, hvorfor så stor avstand til lydkilden i utgangspunktet? Denne avstanden er vel uansett i det drøyeste laget?!

Når det kjelder butikker som selger mikrofoner etc. så har vi jo blant annet procom, sound1, musikkland.

Den billigste kondensatormikrofonen jeg kjenner til er TSM-MT87S, koster kun 695,- hos musikkland. Denne har i tillegg blitt testet av riff.no. Testen kan du lese her.

Ellers så har også THX sine mikrofoner fått bra ommtale (Pris vs Kvalitet), THX mic finner du på sound1.

Lenke til kommentar

Takk for svar og linker!

Ja, jeg overdrev kanskje litt hva avstanden angår. Men jeg vet egentlig ikke hva som passer. Etter nærmere ettertanke (og litt måling), tror jeg at 3 meter burde holde. Blir dette fremdeles et problem? Det er snakk om rom med veldig god (og mye) akustikk.

Hva er passende avstand? Finnes det noen guider for slikt, eller er det bare å prøve seg frem?

Igjen takk for linkene.

Endret av anderlin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...