Gå til innhold

Dreambox med MAC

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp med følgende problem: Jeg har i dag både Viasat og Canal digital. Med dagens løsning bruker jeg 2 tunere koblet sammen med en priority switch. Dette fungerer greit, men ikke optimalt.

Jeg har forstått at Dreambox er en bra tuner som får mye positiv omtale og at denne fungerer på både Viasat og Canal Digital. Det første jeg lurer på, er om dette faktisk stemmer. Og hvor lett er det å få det til?

Lurer på om jeg trenger noe ekstrautstyr. Har fått meget dårlige svar på dette før, da svarene går i: ja klart det går, ikke noe problem, til at Dreambox ikke klarer NDS systemet til Viasat.

Et annet vesentlig poeng, er at jeg i dag bruker en imac (kommer til å fortsette med det). Og jeg lurer da på om det er mulig å overføre filer mellom mac`en og Dreamboxen. Jeg forsto at dette var nødvendig, men ikke hvorfor, så legg gjerne med en forklaring.

Viktig å bemerke her at jeg kun har tenkt til å benytte boksen til lovlige formål, jeg har i dag kun mulighet får å ta inn kanaler fra Sirius (Viasat) og Thor (Canal Digital) Vurderer å bygge ut til å ta inn Astra og Hotbird ved en senere anledning, men det er ikke grunnen.

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja NDS fungerer på dreambox, det du trenger er en BOX-ID fra en viasat godkjent tuner som du legger inn i en config fil på dreamboxen.

FTP brukes til å overføre filer, så det går greit med imac vil jeg tro.

Grunnen til at du må overføre filer er at du må inn med ny programvare på den.

Lenke til kommentar

Kan bare nevne at jeg bruker en Strong SRT 8700 til både Canal Digital og Viasat samtidig. Ikke noen særlig bra tuner, men den gjør jobben sin ok.

Så man MÅ ikke ha Dreambox for å slippe å bruke to tunere.

Men jeg forstår at du vil ha Dreambox; det vil nemlig jeg også.

Lenke til kommentar
Kan bare nevne at jeg bruker en Strong SRT 8700 til både Canal Digital og Viasat samtidig. Ikke noen særlig bra tuner, men den gjør jobben sin ok.

Men i følge CD så må man plukke ut viasat kortet en gang pr mnd for at det skal fungere. Stemmer dette eller farer de med løgn igjen?!?

Lenke til kommentar

Det finnes CAM'er både for Conax og NDS. Derved kan du ta inn Canal Digital og Viasat på en hver tuner som har CAM-plasser. CD og Viasat vil imidlertid ikke selge abonnement til annet enn sine egne godkjente tunere for å forhindre konkurranse fra motparten, men det lar seg ordne om du er litt kreativ.

Jeg har Dreambox, den emulerer både NDS og Conax, og du kan derfor bruke den uten å kjøpe CAM. Dreamboxen har sine fordeler - men også sine ulemper. Det er ikke bare å sette støpslet i kontakten så virker den. Du må laste ned image og plugins fra Internett, enten må du lese en god del for å få det til på egen hånd, eller få hjelp av en som kan det.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en DM500s og skal forkalre litt.

1. Dreambox og deres produsenter har ikke på noe som helst måte lisens på conax eller NDS Videoguard krypteringa til CD og Via. Det kommer de neppe til å få i fremtiden heller. Så om systemet ikke tar kortet ditt, kan du ikke ringe eller klage noe sted.

Det Dreambox sine produsenter har lisens på er dreamcrypt og firecrypt (brukes på kanaler 13 øst).

2. Hvor lett det er kommer ann på hvor lett du tar ting, hvor flink du er med data og hvor tålmodig du er. Vil anbefale deg å lese masse før du kjøper deg en boks, slik at du vet hva du skal gjøre når den ligger i kassa de.

3. Når det gjelder programmering av image er dette forskjellig fra boks til boks, du ka nprogrammere gjennom nettverk, nullmopdem kabel og nettleseren din (DM7020).

4.Deretter må du legge inn en cam, i norden er det newcam 6.03 som er det mest brukte. Dette gjøres lett som bare det i blant annet Gemini imaget. Cam må du ha inne for å kunne få avlest kortet ditt.

Jeg vil her presisere at cam eller images ikke inneholder koder av naturlige årsaker. Så du får bare program du lovlig abbonerer på (det vil si betaler). HAr du tenkt på koder så er det bare å glemme det av to ting:

1. Det er ulovlig.

2. CD og Via har svært sikre systemer som ikke er knekt. Dette er bra, så slipper vi ærlige at andre skal snylte.

5. For å kunne se via så må du sette inn stb-id (de 10 første tallene) i filen /var/tuxbox/config/newcamd/cardfserv.conf. Så restarter du maskina og voila, da får du det kanalene dine. PS: Ikke editer med Notepad, da ødelegger du filen og den vil ikke virke. Du må bruke en linux editor eller Ultra edit i winxp.

Jeg skjønner godt at du vil bruke en dreambox, hadde en Pace til 1 kr i et halvt år. Var hele tiden problemer med den og den frøys bare. Var ikke noe galt med den sa de, var slik den skulle være.

Kjøpte meg da en dreambox og den har jeg ikke hatt noe tull med. Er driftssikker. ME nhusk å reset den en gang i uka eller noe, slik at minnet tømmer seg.

De som kommer med at dreambox er kun for piratseere tar grundig feil, dette er en boks som er genial fordi man bare trenger den. Den leser de fleste kort.

Da skal det også sies at den fort kan miste støtten fordi tv selskapet endrer noe, da er det ikke sikkert du får brukt kortet på lenge i dreamboxen.

Lenke til kommentar

Men i følge CD så må man plukke ut viasat kortet en gang pr mnd for at det skal fungere. Stemmer dette eller farer de med løgn igjen?!?

Det er ikke noe fast intervall, men en gang kanskje annenhver mnd må jeg det ja. Det ER ganske sjelden da.

Det som ER irriterende, er at noen ganger får man ikke bilde i det hele tatt, midt i zappingen (kun ved kanalskifte). Man må nappe ut strømkontakten og sette den inn igjen, og det tar jo hele 30 sekunder før man får bilde igjen. Latterlig. Dette kan skje 3-4 ganger på en dag, eller ikke i det hele tatt på 14 dager. Ustabilt.

Men fortsatt bedre enn å bruke 2 tunere, synes nå jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...