Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med nettverkskabler


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en nettverkskabel som jeg ikke forstår hvorfor ikke fungerer. Det gjelder en kabel mellom en switch og en xbox.

 

Jeg har en lang nettverkskabel som det fungerer fint med. Men det er lagt en annen kabel skjult som jeg gjerne vil bruke istedet. Denne kabelen ender i kontakter i begge ender slik at det endelige oppsettet er:

 

xbox->nettverkskabel->nettverkskabel->nettverkskabel->switch

 

ingen av kablene er krysset. Ved hjelp av et multimeter er det fastslått at ingen av de 8 lederne er brutt og det er ikke noen kortslutning mellom dem... (sjekket på hele strekket og på hver enkelt kabel for seg)

 

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke fungerer, er det noen andre krav til nettverkskabler enn at alle lederne fungerer og at det ikke er kortslutninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo være at det er litt dårlig kontakt ett sted.

Eller at kabelen ligger kliss inntil en strømledning...

 

Ethernet er veldig følsomt for slike problemer.

 

Om du kunne få lånt en skikkelig nettverkstester som målet kvalitet noe sted...

(De sakene til 2-300 som selges på QXL duger ikkje til slikt)

 

Hvor er du hen i landet?

Lenke til kommentar

vel, veit ikke noen bedre måte å sjekke dette enn å ta for meg hver og en leder på enden av kabelen og se at det er kontakt...

 

Og som sagt fungerer det fint med en av kablene, bare ikke når alle tre er koblet sammen... (Regner med at det ikke er noen forskjell på lederne av forskjellige farger, da effekten av å bruke 3 ikke-kryssede kabler sammen er at signalene går i "motsatt fargede ledere" i den midterste kabelen...)

Lenke til kommentar

hmm, står cat 5 på alle kablene, men ikke på kontaktene som jeg selv har skrudd på enden av kabelen i midten... Men som sagt har det vel ikke noe å si hvilke ledere som koblet hvor så lenge det er det samme i begge ender?

 

Kabelen har Brun, Grønn, Blå og Orange leder pluss en hvit leder tvinnet til hver av disse. De er satt i denne rekkefølgen nå:

1-Brun's hvit

2-Brun

3-Grønn's hvit

4-Grønn

5-Blå

6-Blå's hvit

7-Orange

8-Orange's hvit

Lenke til kommentar

Tror den er koblet feil, men det er fem år siden jeg jobbet med det...

 

Hvis jeg ikke husker feil skal KONTAKTEN kobles:

 

1 - Blå/Hvit

2 - Blå

3 - Orange/Hvit

4 - Orange

5 - Grønn/Hvit

6 - Grønn

7 - Brun/Hvit

8 - Brun

 

Patchekabler kobles ikke slik. Se annen post!

 

Er det en slik du har: modularkontakt.jpg

(Med en kontakt)

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Grunnen til at det må være parvis har med impedans og signal/støyforhold å gjøre. Problemet ditt kommer av at pin 1 og pin2 utgjør et par, og pin 3 og 6 utgjør det andre paret som brukes av nettverket (pin 4 og 5 blir brukt av telefon). Siden du har koblet et par til pin 3 og 4 og et par til pin 5 og 6, så vil de to pinnene (3/6) som skulle brukt et par nå bruke en ledning fra hvert par, og DET FUNKER DÅRLIG (verre jo lengre avstanden er).

Se linken til Hårek, der ser du hvordan det skal kobles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...