shanizar Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Jeg sliter med en nettverkskabel som jeg ikke forstår hvorfor ikke fungerer. Det gjelder en kabel mellom en switch og en xbox. Jeg har en lang nettverkskabel som det fungerer fint med. Men det er lagt en annen kabel skjult som jeg gjerne vil bruke istedet. Denne kabelen ender i kontakter i begge ender slik at det endelige oppsettet er: xbox->nettverkskabel->nettverkskabel->nettverkskabel->switch ingen av kablene er krysset. Ved hjelp av et multimeter er det fastslått at ingen av de 8 lederne er brutt og det er ikke noen kortslutning mellom dem... (sjekket på hele strekket og på hver enkelt kabel for seg) Jeg forstår ikke hvorfor det ikke fungerer, er det noen andre krav til nettverkskabler enn at alle lederne fungerer og at det ikke er kortslutninger? Lenke til kommentar
miXer Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Prøv å koble pc'en i det ene uttaket, og f.eks en switch i den andre, og en pc til denne.. Finner de da hverandre, er det ingenting galt med kabelen, men XBOX en som har et annet oppsett enn vanlig u-krysset kabel. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 ... er det noen andre krav til nettverkskabler enn at alle lederne fungerer og at det ikke er kortslutninger? Ja, absolutt. Man må følge fargekoden slavisk. Kablene er organisert i par som er tvinnet sammen, og signalene må havne på rett par. http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Det kan jo være at det er litt dårlig kontakt ett sted. Eller at kabelen ligger kliss inntil en strømledning... Ethernet er veldig følsomt for slike problemer. Om du kunne få lånt en skikkelig nettverkstester som målet kvalitet noe sted... (De sakene til 2-300 som selges på QXL duger ikkje til slikt) Hvor er du hen i landet? Lenke til kommentar
shanizar Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Bor i Rælingen, utenfor lillestrøm, utenfor oslo, på øst-landet Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Bor i Rælingen, utenfor lillestrøm, utenfor oslo, på øst-landet Sjekk at de koblet korrekt først, det er svært viktig som nevnt. Lenke til kommentar
shanizar Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 vel, veit ikke noen bedre måte å sjekke dette enn å ta for meg hver og en leder på enden av kabelen og se at det er kontakt... Og som sagt fungerer det fint med en av kablene, bare ikke når alle tre er koblet sammen... (Regner med at det ikke er noen forskjell på lederne av forskjellige farger, da effekten av å bruke 3 ikke-kryssede kabler sammen er at signalene går i "motsatt fargede ledere" i den midterste kabelen...) Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Og sjekk at det står Cat5 eller C5(5-tallet inni C-en) på kontakten. Hvis det ikke gjør det, åpne kontakten og se hvordan den er koblet. Post det her! Lyser det i switchen når du kobler det opp? Lenke til kommentar
shanizar Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 hmm, står cat 5 på alle kablene, men ikke på kontaktene som jeg selv har skrudd på enden av kabelen i midten... Men som sagt har det vel ikke noe å si hvilke ledere som koblet hvor så lenge det er det samme i begge ender? Kabelen har Brun, Grønn, Blå og Orange leder pluss en hvit leder tvinnet til hver av disse. De er satt i denne rekkefølgen nå: 1-Brun's hvit 2-Brun 3-Grønn's hvit 4-Grønn 5-Blå 6-Blå's hvit 7-Orange 8-Orange's hvit Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Men som sagt har det vel ikke noe å si hvilke ledere som koblet hvor så lenge det er det samme i begge ender? Beep, det er feil Lenke til kommentar
shanizar Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) lyst til å si hvordan det kan ha noe å si? Og is å fall, hvilken rekkefølge som er riktig? Endret 3. oktober 2005 av shanizar Lenke til kommentar
shanizar Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 takker for all hjelp. hadde aldri trodd rekkefølgen hadde noe å si, men så lite visste altså jeg Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Tror den er koblet feil, men det er fem år siden jeg jobbet med det... Hvis jeg ikke husker feil skal KONTAKTEN kobles: 1 - Blå/Hvit 2 - Blå 3 - Orange/Hvit 4 - Orange 5 - Grønn/Hvit 6 - Grønn 7 - Brun/Hvit 8 - Brun Patchekabler kobles ikke slik. Se annen post! Er det en slik du har: (Med en kontakt) Endret 4. oktober 2005 av Mr Burns Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Her ser du hvordan kablene skal kobles på RJ45 kontakt. RJ_45_Wiring_Pinouts_and_Hints.doc Lenke til kommentar
nab Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Grunnen til at det må være parvis har med impedans og signal/støyforhold å gjøre. Problemet ditt kommer av at pin 1 og pin2 utgjør et par, og pin 3 og 6 utgjør det andre paret som brukes av nettverket (pin 4 og 5 blir brukt av telefon). Siden du har koblet et par til pin 3 og 4 og et par til pin 5 og 6, så vil de to pinnene (3/6) som skulle brukt et par nå bruke en ledning fra hvert par, og DET FUNKER DÅRLIG (verre jo lengre avstanden er). Se linken til Hårek, der ser du hvordan det skal kobles. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 En vanlig RJ45 skal kobles som dette: hvit oransje oransje hvit grønn blå hvit blå grønn hvit brun brun Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Legg merke til at de tre postene over gjelder for patchkabel. For den veggmonterte kontakten er det en annen kobling. Se lenger opp. Lenke til kommentar
shanizar Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 hehe, som sagt, alt har ordnet seg. Når jeg fant ut at rekkefølgen hadde noe å si var det fort gjort å sørge for at lederne endte opp i samme farge rekkefølge som kontaktene. Så igjen, takk for all hjelp, det er nå fin kontakt mellom xbox og pc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå