Gå til innhold

Agp 8x vs Agp 4x

alf-gunnar

Anbefalte innlegg

Heisan!

Hovedkortet mitt heter:

-MSI KT3 ULTRA2 Hovedkort for Socket A

Dette kortet støtter "AGP 4x - med full lengde".

Jeg vurderer å kjøpe skjermkort:

-Asus Radeon 9600PRO 256MB DDR AGP8X, DVI-I, Tv-Out, Retail

Dette kortet har AGP 8X.

Kan jeg bruke dette skjermkortet på mitt hovedkort?

Hvh Alf-G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jadå, dei fleste kort som større AGP 8X-grensesnittet er bakoverkompatibelt med 4X. Det ser kanskje ut som du vil få lågare ytelse, men testar har vist at forskjellen på 4X og 8X er minimal.

Kort og greit: Kortet kan brukast på det hovudkortet.

Edit: Vekk med litt feilinfo.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

zeph har rett, AGP er bakoverkompatibelt.. MEN ytelsen blir noe halvert ja.. kommer litt an på kvalitet av HK oh GF-kort... etterosm jeg prøvde mitt GeFrce 4 MX440 AGP8X i en AGP 2x port.. funka UTROLIG dårlig :S 14 fps på cs 1,6

Mvh Sweet™

Lenke til kommentar
zeph har rett, AGP er bakoverkompatibelt.. MEN ytelsen blir noe halvert ja.. kommer litt an på kvalitet av HK oh GF-kort... etterosm jeg prøvde mitt GeFrce 4 MX440 AGP8X i en AGP 2x port.. funka UTROLIG dårlig :S 14 fps på cs 1,6

Mvh Sweet™

Du brukte det på ein 2X-port ja, då blir ytelsen dårligare, men 4X, som alf-gunnar snakkar om har minimal ytelsesforskjell i forhold til 8X.

Lenke til kommentar

hmm je gvet ikke..

HK : no idea.. ABIT et eller annet.

CPU : Intel P3 633mhz

RAM : 3x 128 MB PC100 ram fra Crucial

GPU : GF4 MX440 AGP 8x

SYSTEM BUS : 133 MHZ

ja jeg vet det er gammelt, men dette er bare serveren min, ikke spille pc... noen som ser en flaskehals der, får de bare si i fra :tease:

Lenke til kommentar

Hvis kortet er fullt bakoverkompatibelt så støtter det også de spenningene (8x=0,8V - 4x=1,5V - 2x=3,3V - 1x= 3,3V . Men enkelte kort støtter ikke alle spenningene, og derfor ikke alle hastighetene, f.eks. ett kort som bare støtter 1,5V og 0,8V støtter ikke 1x og 2x.....osv.

Kort som f.eks. ikke støtter 3,3V vil heller ikke passe i en agp port som bruker 3,3V pga. hakkene er forskjellig....

AGP 2.0 port støtter AGP 8x kort som er bakoverkopatibel (dvs. som støtter 1,5V), men kjører da selvfølgelig kun på 4x

Endret av dudsi
Lenke til kommentar
Ifølge agp 3.0 så kjører agp 8x på 0,8V, ditt kort kjører ikke på 8x hastighet ihvertfall hvis du har 1,6V, kjører nok heller på 4x da.

jeg kjører nok ikke på 4x nei...har også hørt om andre tilfeller der folk har snakka om 1.5 volt når det gjelder klokking liksom, et nforce og 6800gt er jo såpass nytt at det er nok garantert 8x.

Lenke til kommentar

____________AGP1.0___AGP2.0_____AGP3.0

Signaling_____ 3.3V______1.5V______0.8V

Speeds______2X, 1X___4X, 2X, 1X___8X, 4X

Connector_____3.3V______1.5V_____Universal 1.5V keyed

Bare listet opp det som står i spec til agp.

På denne siden ser en eksempel på hvordan selve slotten ser ut på hovedkortet.

http://www.intel.com/support/motherboards/...b/cs-009011.htm

Endret av dudsi
Lenke til kommentar

1. En AGP8x slot er kun bakoverkompatibel med AGP4x. Har du et skjermkort som støtter 2X eller 1X vil ikke det fungere. Dette har noe med at 8X-voltpinnene er de samme som 1X/2X brukte.

2.

Ifølge agp 3.0 så kjører agp 8x på 0,8V, ditt kort kjører ikke på 8x hastighet ihvertfall hvis du har 1,6V, kjører nok heller på 4x da.

Connectoren gir jo både 0.8v og 1.5v. Skjermkortet kan jo benytte seg av begge.

Har ikke noe med hvilken overføringshastighet du får.

dudsi har forøvrig nevne dette fra før i specs-tabellen sin.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...