IBalic Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Ja, jeg har planer om å gi en pc til en kompis. Den pc-en kjører linux og har to disker. Begge har ext3. Selve "problemet" er at han MÅ kjøre windows, og da må jeg konvertere filsystemet på diskene til ntfs (?). Jeg skal kopiere dataene jeg trenger over til en bærbar harddisk, så backupen går fint. Jeg er imidlertidig litt usikker på hvordan jeg går frem for å formatere diskene, og hvordan jeg konverterer til ntfs, slik at det blir uproblematisk å installere windows, og at windows leser disken fint. Som sagt er jeg usikker på hvordan jeg gjør dette i linux. Bruker Ubuntu med Gnome. Må jeg starte cfdisk/fdisk eller no sånt? P.S. går det forresten an å konvertere filsystemet på en disk med mye data uten at disse dataene går tapt? Endret 3. oktober 2005 av Ole-Magnus Lenke til kommentar
dabear Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Bare slett filsystemet på paritsjonen (jeg liker qtparted veldig godt), så vil windows installere ntfs på partisjonen sjøl. Endret 3. oktober 2005 av dabear Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Bare slett filsystemet på paritsjonen (jeg liker qtparted veldig godt), så vil windows installere ntfs på partisjonen sjøl. ok. dette hørtes jo greit ut. qtparted? er det et linux program? EDIT: Fant ut at det var et linux program ja. Endret 3. oktober 2005 av Ole-Magnus Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 mener å huske at når du setter i windows cden kan du slette partisjoner og så lage nye og formatere til ntfs før du kan gå videre med installasjon Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) ok. men vil det si at jeg ikke trenger noe annet enn windows cd-en? men har dessverre fått et annet problem. får meg ser det ut som denne bærbare harddisken min bare er read only i linux. ikke mulig å kopiere noe til den eller lage mapper. noen som vet hvordan jeg kan gjøre det? Det ligger en del ting på den bærbare disken fra før så det er viktig at det ikke blir ødelagt m.a.o. hvordan skal jeg få tatt bakcup av dataene jeg har på begge de interne diskene før jeg får installert windows? Endret 3. oktober 2005 av Ole-Magnus Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Du treng jo berre Windows CDen. Der kan du partisjonere så mykje du vil. Den formaterar også C: . Resten av partisjonane må du formatere i Windows. Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Du treng jo berre Windows CDen. Der kan du partisjonere så mykje du vil. Den formaterar også C: . Resten av partisjonane må du formatere i Windows. greit da er det oppklart, men spørsmålet mitt er altså at hvordan jeg kan få tatt backup av alt jeg har. Har som sagt to interne disker til rådighet, dvs. en på 70 gb og en på 200 gb. Hvordan i huleste skal jeg få spart alt som er der og samtidig få begge diskene til å bli ntfs? Alt hadde vært litt greiere hvis den bærbare harddiksen min var read/write... Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 men har dessverre fått et annet problem. får meg ser det ut som denne bærbare harddisken min bare er read only i linux. regner med at du har formatert den bærbare disken din i ntfs,noe som gjør at du kun vil få lesetilgang,og ikke skrivetilgang til disken din. skal du ha tilgang til windowsdiskene fra linux velger du å bruke fat32 filsystem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå