phun-ky Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Informasjonsutveksling i høygir – Hvordan vil Internett utvikle seg fremover? Driver igjen å skriver på en artikkel, og igjen vil jeg forhøre meg om dere har noen utsagn/inntrykk/formeninger å komme med ang dette emnet. Internettet blir stadig mer overfylt av enorme mengder med informasjon, informasjon som påvirker oss i større og større grad, og det har kommet frem bekymringer rundt den videre utviklingen av Internett; Hvordan vil Internett utvikle seg fremover? Med den utviklingen Internett står ovenfor, kommer informasjonsflyten til å vokse. Kan den økende informasjonsflyten håndteres? Internettet er beskrevet som et globalt fenomen, men man må ikke glemme at personlige informasjonssystemer, familie og gruppeinformasjonssystemer er også en del av det. Dette paperet er bygd på en artikkel av Berners-Lee som tar opp to scenarioer. Det første omhandler om Internett blir for monokulturelt og det andre omhandler det motsatte, om det blir for flerkulturelt. Paperet har ikke funnet noen reel konklusjon utover dette, men fokuserer på selve prosessen rundt utviklingen mot begge scenarioene. Dette utdraget er fra artikkelen jeg skriver og det fra Berners-Lee er fra hans artikkel; "The World Wide Web - Past, Present and Future", og mot slutten av denne artikkelen snakker Berners-Lee om et av to fremtidige scenarior han hører folk har mest bekymringer om. Kan det være et plausibelt scenario? eller er det langt ut på viddene. Andre scenarioer? hele artikkelen til Berners-Lee: http://www.w3.org/2002/04/Japan/Lecture.html _________________________________ Her har dere link til fagartikkelen: Informasjonsutveksling i høygir – Hvordan vil Internett utvikle seg fremover? Setter pris på tilbakemeldinger. Endret 8. november 2005 av phun-ky Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Utviklingen vil som vanlig komme i to hovedtyper: - evolusjon (raskere nett, større båndbredde, større arkiver, mer tilgjengelighet, mer komplette websider) - revolusjon, dvs (tilsynelatende) brå endringer, mange som nok har vært kjent i mindre miljøer en stund, akkurat som Internettet selv, som var kjent blant datafolk før det rundt 1995 ble en alment kjent faktor, og tilsynelatende revolusjonerende. Hva som kan komme er gjetninger, men det stopper ikke meg: - agenter: veldig i skuddet for ca. 10 år siden, kan komme tilbake for å finne, men også holde en oppdatert, i det enorme infohavet. - VR og VRML: også utrolig intenst felt for noen år siden, men kan komme tilbake for å gi bedre visualisering og navigering av data - semantisk web: denne tror jeg dør ut av samme grunn som meta-taggene: Google og tilsvarende vil automatisere dette bort - katalogisering: mangelvare, Yahoo skalerer ikke og Dmoz er begravd i guffen internpolitikk. Fagbibliotekarer kan komme i skuddet på dette. - søk og ikke katalogisering er tema for tiden, tror dett vil gli over i hverander, se punktet over Kuturelt: - Frankrike faller av nettet: de har mindre effektiv tilstedeværelse på nettet enn diverse u-land. Jeg leser i andre medier om deres nasjonale depresjon for tiden, de kommer til å bli til skrekk og advarsel for antiteknologiske pseudointelektuelle kvasikulturelle synsere. Resten av oss vet dette lenge før. - Nettet blir den store utligneren: fattige land kan komme til å dominere programvareutviklingen ganske enkelt fordi nettet gjør det mulig å gjøre arbeidet fra hvor som helst. Bl.a. er Fiji igang med forberedelse. - Gammeldagse telekomselskaper vil følge AT&T, dvs. nedenom og hjem. VoIP vil bli stor, også over WIFI, GSM vil få seg en knekk. - Bøker av William Gibson og Neal Stephenson vil bli sett på som mer realistiske. Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Er det en artikkel til HW.no/HWB? Problemet til monokulturen som beskrives handler om innholdet, mens flerkulturalitetens problem er kommunikasjon. Det er vel ikke mye som hindrer felles dokument- og kommunikasjonsstandarder? Da kan man få et mangfoldig nett uten problemer. Dessuten er den eventuelle motstanden mot felles åpne standarder muligens mer på grunn av griske selskaper enn av land. DRM/overvåking må jo være selve problemet i fremtiden. Spør deg også hva Google kan finne på. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Etter å ha vært innom en HEL del sider som inneholder "kulturminister" (grunnet dårlig filtrering fra min side) fant jeg en del. Artikkelen blir ferdig før onsdag 19. oktober, da legger jeg den ut. Nei, dette er ikke en HWB/HW artikkel, dog det hadde vært artig hvis de tok den imot. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 litt sent, men artikkelen er lagt ut. se link første post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå