Gå til innhold

Linuxklient mot Active Directory

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil du ha en GNU/Linux-PC inn i AD? Eller vil du ha en LDAP-server kjørende på en GNU/Linux-server?

Ihvertfall... Har ikke testet så mange distroer, men SuSE er easy peasy å få inn i et AD-nettverk. Ubuntu har også en guide ett eller annet sted over hvordan, men det har jeg ikke testet.

Lenke til kommentar
Vil du ha en GNU/Linux-PC inn i AD? Eller vil du ha en LDAP-server kjørende på en GNU/Linux-server?

Ihvertfall... Har ikke testet så mange distroer, men SuSE er easy peasy å få inn i et AD-nettverk. Ubuntu har også en guide ett eller annet sted over hvordan, men det har jeg ikke testet.

Skal vi sjå. Kan LDAP synce mot AD da? Altså; situasjonen er slik: Jeg kjører nå et AD-domene med brukere, grupper, policies mv. på et ms-miljø, men skal starte et linuxprosjekt med tynnklienter der. Hovedproblemet er det er rykter at AD skal samles sentralt slik jeg ikke bare kan kutte ut AD fra avdelingen. Derfor vil jeg ha en mulighet for å kommunisere ved login/logout/hjemmeområde/X fra en linuxklient til et active directory-miljø (evt. sync. mellom ldap-bruker-ad elns)

Noen tutorials, eller noe hjelp utenom det hadde vært supert

Lenke til kommentar
Jeg var med å lage løsningen for skolelinux der de kobler tynnklientserveren mot AD. Bruk samba, legg maskinen til i AD og så funker dette helt fint.. finnes mange brukerveidledninger på åssen man gjør dette..

http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Adding_a_Samb...sting_AD_Domain tok bare et raskt søk på google, her står noe ialefall

Og med denne metoden kan altså brukerne logge seg på linuxmaskinen med sitt "gamle" windows brukernavn og passord ved oppstart?

Lenke til kommentar

De3ass: Snakker du om løsningen de kjører på Ski VGS? Var du den lærlingen admin der pratet om? I så fall: flott jobb :)

Tror de skal implementere noe tilsvarende på valler nå... må stikke innom og sjekke en eller annen gang. Men kan du ikke poste linken til dokumentasjonen/iso'en dere hadde - Det var jo stort sett bare "stapp inn cd, trykk enter, og endre tre configfiler. Kosensich." så vidt jeg husker...

Lenke til kommentar

Er nok meg det kyrsjo.. nå jobber jeg for slx debian labs.. de som lager selve slx.

Hmm, linke til iso.. må først finne den et sted.. men kan sikkert ordnes.. og joda.. er stort sett det du sier.. men det er altså da skolelinux tynnklient setup..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...