josteinsen Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Sitter her med en partisjon på min bærbare som kun har 4gb plass. Har også fått en haug med Ubuntu cd'er i posten og kunne tenke meg først å installere ubuntu på den lille 4gb partisjonen. Er det mulig? Forsøkte i går, men det stoppet opp etter omstart. Kan grunnen være for liten plass, eller burde 4gb være nok? Endret 3. oktober 2005 av josteinsen Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 4 gb er jo ikke mye, men det burde være nok til å vertfal få Ubuntu installert.. Hva mener du med at det stoppet etter omstart? Feilmeldinger, bootet den ikke? Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Etter første installeringsrunden spytter maskinen ut cd'en og sier den skal starte på nytt. Når den har startet igjen kommer jeg til den skjermen der man velger operativsystem. Når jeg velger ubuntu (ikke safemode) så kommer det kanskje 10-20 linjer med tekst (husker ikke i farten, kan poste siste linja etterpå) og der henger den. Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Ok, siste linja sier: "uncompressing linux.. Ok, booting the kernel.." Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Når du partisjonerte under installasjonen, valgte du da autopartisjonering eller partisjonerte du selv? Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 automatisk Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 4gb er i alle fall mer enn nok plass! Det er ikke det som er problemet ditt. Hva som er problemet vet jeg ikke Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Da ville jeg prøvd å gjøre det manuelt, der du må huske å lage en /boot partisjon på ca 20MB Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Da ville jeg prøvd å gjøre det manuelt, der du må huske å lage en /boot partisjon på ca 20MB Du trenger ingen /boot partisjon! Med kun 4gb ville jeg bare ha laget en partisjon /. Men swap må du lage, 256mb burde holde. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Da ville jeg prøvd å gjøre det manuelt, der du må huske å lage en /boot partisjon på ca 20MB Du trenger ingen /boot partisjon! Med kun 4gb ville jeg bare ha laget en partisjon /. Men swap må du lage, 256mb burde holde. Jeg har hatt akkuratt det samme problemet bare med en eldre SuSe installasjon og når jeg partisjonerte manuelt og lagde /boot + swap såklart gikk det helt fint. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Burde gå fint, det. Til og med Solaris lar seg installere på 4 GB, og Solaris er et av de mest komplekse operativsystemene. Edit: Men 4 GB er ikke mye, akkurat. Anser det for å være alt for lite til et operativsystem, uansett hva du skal legge inn. Endret 3. oktober 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Nei, du kan nå instalere ganske mye før du fyller opp 4gb. Det avhenger selvføgelig av om du lagrer mye i $HOME. Så den burde du få på en egen partisjon, hvis dette skal være permanent. Ubuntu er et ganske lite og nett operativsystem, Fedora f.eks hadde gått heller dårlig med standard instalasjon. Min / er nå fyllt opp med 1.9gb og da har jeg all programvare jeg trenger! Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Men 4 GB er ikke mye, akkurat. Anser det for å være alt for lite til et operativsystem, uansett hva du skal legge inn. 4gb er mer en bra nok, en standardinstallasjon hos meg ligger langt under 1gb. Slik var oppsettet på min gamle laptop: / 1gb swap 256mb /home resten Endret 3. oktober 2005 av olear Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 All lagring vil jeg gjøre på en ekstern 200gb FW disk. Planen er å kutte ut den store windows partisjonen på denne maskinen når jeg har kjøpt DW for mac og bruke hele disken til Ubuntu. Ville bare ha en prøve installering av ubuntu så lenge for å gjøre meg kjent før jeg hopper helt over. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Da kan det jo kanskje være en idè å teste Ubuntu-Live CD. Da trenger du ikke installere noe på disken, og du kan gjøre deg litt kjent med Ubuntu. Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Jepp.. testet live litt i går, og det så bra ut det. får ikke testet så mye da, og cd stasjonen lager ett himmla leven i min stakars Thinkpad. Skal gjøre ett nytt forsøk på å installere nå. Har altså en / partisjon i ext3 format eller hva det heter. Det skulle vel bare være å installere automatisk der? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Ja, bare å kjøre i gang! Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Takk Dette med swap da? ordner den det selv? Lenke til kommentar
hero_ruler Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 http://www.damnsmalllinux.org/ ? Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Der smatt den inn gitt. Får være litt forsiktig med å laste ned oppdateringer bare. Ta noen få i slengen så det ikke blir fullt. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå