pat2004 Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Hei! Jeg skal legge fast kabling mellom datan og tv'en. Bak på datan har jeg Scartutgang og tilsvarende inngang bak på tv'en. Har tenkt å kjøpe en 5-10 m lang rein scartkabel, men har faktisk fra før en s-video-kabel med tilhørende to phono plugger(høyre/venstre) og scart-adapter i hver ende. Kan jeg bruke denne fordi denne kanskje gir samme kvaliteten eller bør jeg kjøpe en rein scart-kabel? På forhånd takk. Lenke til kommentar
phax Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 s-video gir vel i utgangspunktet best kvalitet, men når du må bruke en scart overgang så blir det vel ett fett. ville brukt s-video kabelen ettersom det er mest vanlig på pc og tv ut.. og de fleste nyere tv´er har jo også s-video inngang. men skal du tenke veldig langsiktig så hadde vel en dvi kabel i tillegg vært smart? dette har forresten veldig lite med audio og gjøre. Lenke til kommentar
pat2004 Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 s-video gir vel i utgangspunktet best kvalitet, men når du må bruke en scart overgang så blir det vel ett fett. ville brukt s-video kabelen ettersom det er mest vanlig på pc og tv ut.. og de fleste nyere tv´er har jo også s-video inngang. men skal du tenke veldig langsiktig så hadde vel en dvi kabel i tillegg vært smart? dette har forresten veldig lite med audio og gjøre. Hehe, jeg bare leste undertekst "kabler", så jeg tenkte jeg kunne legge den inn her. Dessuten snakket jeg også litt om phonoplugger, så alt er relativt. Neida, skal ikke kverulere, kjenner ikke organiseringen av topics her så godt ennå Tilbake til temaet: Takk for svar, men jeg har ikke s-inngang på tv'en, kun scart. Derfor tenkte jeg at siden jeg også hadde scart på datan kunne jeg bruke scartkabel eller s-video med scart-adapter som jeg hadde fra før. Sistnevnte gjør at jeg slipper å kjøpe en helt ny lang scartkabel hvis s-video med scart-overgang er like bra... Så hva anbefaler du med min konfigurasjon? Lenke til kommentar
phax Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) spar penga. det er veldig lite sannsynlig at din neste pc/skjermkort kommer til og ha scartutgang. den vil 99% sikkert ha en s-video utgang så da sparer du deg bryet med å legge ny kabel. kvaliteten vil nok bli like god uansett. kommer mest anpå hvilken kvalitet kabler og overganger du har da. Endret 3. oktober 2005 av phax Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 En scart kabel kan bruke flere typer overføring. Composite, s-video og RGB. Det beste av dette er uten tvil RGB, så dersom PCen din og TVen din begge støtter RGB (ikke alle gjør det), bør du velge dette. De aller fleste TVer støtter derimot s-video via scart kontakten, så bruk dette dersom RGB ikke er mulig. Composite er bare absolutt siste mulighet, da bildet blir grøtete og fargene flyter over i hverandre. NB! Composite må IKKE blandes sammen med component, som er enda bedre enn RGB. Dessverre er det som regel bare high-end tv'er som støtter det. Lenke til kommentar
pat2004 Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Takk for svar begge to! Velger å bruke min s-videokabel med scartadapter på enden. Da må jeg når jeg tenker meg om kjøpe en scart-forgreining ved tv'en siden denne har to innganger og begge brukes av VCR og DVD. Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Dersom TVen har 2 scart innganger, støtter vanligvis bare den ene s-video. Husk også å sette TV'en på riktig AV kanal, ellers blir det svart/hvitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå