steinhun Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Hva er "trivselstemperaturen" til en athlon xp? Jeg driver å prøver å overklokke, men vet ikke riktig hva som er "kritisk" temperatur og når jeg bør gi meg før jeg risikerer å ødelegge prosessoren. Hvilken type overklokking kommer man lengst med? Voltmodding eller bare å justere fsb'n? Jeg er skikkelig newbie så jeg håper at dere gidder å svare meg... Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Å volt modde er ikke overklokking i seg selv, men en slags redskap for å kunne overklokke lengere. Pga av at cpu'en kan som regel kjøre høyere frekvens vis spenninga er høyere. Men med spenninga øker varmen. Cpu'en skal vel tåle rundt 90 grader før den blir ødelagt, men jeg ville ikke gått over 65 grader load, bare for å være på den sikre siden. (men så er jeg tilhenger av overkill også da :smile: Når du klokker fsb, klokker du hele systemet så om du klokker cpu 100Mhz gjennom fsb framfor multiplier, vil du sannsynligvis få bedre ytelsesøkning. Vis du lurer så er cpu hastigheten bestemt av fsb og mp. fsb*mp = cpu hastighet. så med du ikke missforstår meg og trudde jeg mente å øke fsb med 100mhz. Ulempen med å overklokke alle komponentene er at de blir "stressa" og kan dermed få redusert levetid, men cpu'en blir også "stressa" når du overklokker den. Men på endel hk kan du låse pci og agp hastighet. Men om ikke det er mulig er det uansett en divider som gjør slik at du kan senke hastigheten på pci/agp. pci = 33 mhz - agp = 66. http://www.overklokking.no/guides/index.html Les nybegynnner guidene så skjønner du kansje litt mere om overklokking generelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå