salah Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Heisann! Jeg har et simpelt spørsmål jeg gjerne skulle ha fått svar på, og det er kort og greit om hvor lenge en bærbar datamaskin klarer i oppetid? Jeg bruker dataen en del timer hver dag og har også tenkt til å la den stå på over natta pga jeg har mange tunge programmer jeg må åpne + at jeg jobber med mange filer om gangen som gjør at det blir slitsomt å åpne alle filene hver gang jeg slår av og på dataen (og fordi jeg generelt ikke slår avslåtte maskiner ) Maskinen går for det aller meste på strøm og batteriet tar jeg ut utenom når maskinen skal flyttes eller jeg tar den med ett eller annet sted. En annen er om hvor mange ganger en batteri tåler å bli ladet? Bør det brukes minst mulig eller bør ikke dette være en bekymring? Bør batteriet bli helt ladet ut og deretter lades på nytt eller er det bare "putt i laderen og putt av når som helst"? Min datamaskin er HP Compaq nx6110 og batteritypen er Li-ION 6 Cell. Mvh, pavlion. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Er vel som batteriet på en mobil.. Det blir best om du lader det helt opp og bruker det helt ut. Men om du tar ut batteriet så skader det vel ikke å la maskinen stå på om nattan, men kanskje maskinen blir varm og treg og må restartes uansett. EDIT: Jeg liker ikke å la maskinen stå på hele tiden da, så jeg slår den av når jeg ikke skal bruke den på en stund. Endret 3. oktober 2005 av Nicklas Lenke til kommentar
twb Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 > Jeg har et simpelt spørsmål jeg gjerne skulle ha fått svar på, og det er kort og greit om hvor lenge en bærbar datamaskin klarer i oppetid? Like lenge som en stasjonær Jeg jobber på samme måte som deg, har en drøss med programmer og dokumenter oppe. Om natta setter jeg maskinen i standby (da bruker maskinen minimalt med strøm, men hvis strømtilførselen brytes, så mister du alt som ikke er lagret, derfor lurt å la batteriet stå i). Når jeg skal ta med maskinen et sted, setter jeg den i dvalemodus (da er maskinen helt avslått, og du mister ikke noe når strømmen brytes). Slik trenger jeg ikke lukke programmer og dokumenter. Batteriet lar jeg bare stå i, det er ikke noe å bekymre seg over. Det vil uansett "gå ut på dato" etter en tid, om du bruker det eller ei. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Det er verdt å merke seg at nyere Lithium-ion batterier ikke hr "hukommelse" , slik at det ikke elnger betyr noe om du lader det fullt opp, eller ikek lar det tømme helt, slik som du burde gjøre med eldre batterier. Nesten alle batterier i telefoner, MP3spillere, bærbare osv. er lithium-ion. Batteriet vil fremdeles slites ut noe over tid og få minsket ytelse, men i min erfaring er denne slitasjen såpass liten selv ved hyppig bruk at det ikke er noe å bekymre seg over til dagen. Oppetid: Ingen grunn til at det ikke skal kunne ha like lang oppetid osm enhver stasjonær. Med andre ord uendelig, eller i praksis til du blir tvunget til å ta en reboot for å installere sikkerhetsoppdateringer eller ny hardware. -Stigma Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Varme ødelegger batteriet. Du sliter faktisk mer ved å lade det helt ut og fullt opp enn du gjør ved å lade det ut 1/3 tre ganger for så å lade det opp igjen. Jeg har sjelden i batteriet i maskina så lenge strømmen står i. Nettopp for å spare batteriet. For å bevare et batteri "perfekt" skal det vel være 40% oppladet og ligge i kjøleskapet, men det blir litt for mye stress for meg. Batteriet er jo til for å brukes. Irriterende at jeg ikke husker url til en glimrende engelsk rapport om det der. Det å lade et batteri helt ut henger fortsatt igjen fra den tiden det faktisk var viktig. Når det gjelder levetid bør det også brukes minst mulig. Et batteri slites ved ut og opplading. Jeg bruker batteri kun når det ikke er praktisk å ha med seg adapteren. Og når det ikke er mulig å koble seg til noen plass selvsagt. Endret 3. oktober 2005 av Havregr0t Lenke til kommentar
salah Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Aha, takker for hjelpen. Men jeg fikk pcen min for 3 uker siden av skolen og den bør da være en nyere batteritype som tåler å brukes "når jeg føler for det"? Og en batterilevetid på 4 timer, er det bra nok til å være dagens teknologi? Takker for fortsatt hjelp. Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Ja, batteriet har da ikke hukommelse. Du kan lade akkurat når det passer deg best. Vanskelig å si om det er bra eller ikke. Kommer an på cpuhastighet, str. på skjerm etc. Allikevel er normalt 4 timer svært bra. I forhold til andre. Personlig synes jeg teknologien går svært tregt fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå