tojas Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Jo mer jeg leser her inne jo mer spørsmål har jeg. Har et kamera nå som ligger på 2-3000kr. Vil gjerne ha et bedre til 4-5000kr. Er Canon PowerShot G6 tingen da? skal ha et kamera til alt mulig bruk. Må ikke være for digert og gi gode bilder. Noen som har noe andre kameraer å anbefale eller er dette bra? Lenke til kommentar
kaffelars Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Kan jo anbefale Canon PowerShot S2 IS. Det har jeg og er svært fornøyd med det. Koster litt over 4000 kr. Har 5 mpx, 12x zoom, video, og masse masse mer. Les test på dinside.no Endret 3. oktober 2005 av kaffelars Lenke til kommentar
tojas Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 men bare 5megapixel! mitt anbefalte har jo 7-8 megapixel. Er ikke det bedre da? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) men bare 5megapixel! mitt anbefalte har jo 7-8 megapixel. Er ikke det bedre da? Spørsmålet er hvor store forstørrelser du skal ha. Skal du ha A3 utskrifter av de fleste bildene, kan kanskje 5 megapixler bli litt lite. Eller hvis du skal ta ørsmå utsnitt og blåse opp til A4 eller mer. Skal du ta bilder, og vanligvis ikke skrive det ut mye større enn A4, så er fem megapixel mer enn nok, selv med litt vanlig beskjæring. Megapixelhysteriet tar overhånd... men det folk ikke skjønner er at mange megapixler i et kompaktkamera faktisk kan gi dårligere bilder på grunn av at pixlene blir mindre og dermed mindre lyssterke. Det igjen fører til mer støy. Vanligvis pleier jeg å synes at tre megapixler faktisk er nok til A4 utskrifter. Så hvis man ikke skal ta ørsmå utsnitt eller blåse opp størsteparten av bildene til A3, bør man holde seg til maks fem megapixler for å begrense støy. Men det er alltid et men... G6 er et såpass mye bedre kamera enn S2 IS at det på grunn av optikk og lysstyrke i optikken vil gi bedre bilder uansett om man tar bilder i 10x15 eller A3... men det er ikke megapixlenes fortjeneste. Endret 5. oktober 2005 av Afseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå