Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor mye tap av hastighet pr meter? Adsl

Anbefalte innlegg

Hvor mye tap må man regne med pr m/km kabel når det gjelder hastighet på adsl2+?

Etter Kapaks så er jeg 2980meter fra sentralen og med trådtykkelse på 0,6 eller større.

Jeg har et Adsl2+ abb med 5120/768.

Iflg div tester så har jeg følgende reultater:

Dataguard: 3318 kBit/s

ItAvisen : 3517 kBit/s

Digi.No : ned 3618 kbit/s opp 652 kbit/s

Må jeg beregne et så stort tap på denne lengden?

Mvh

Darkwing

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2980 meter tilsvarer ca. 9,8 kilofeet og du skal da ifølge "ADSL2+ whitepaper" klare en hastighet på ca. 5,2Mbps, noe som stemmer bra med den linja du har. Med ADSL2+ teknologien så kan man redusere pakketap (overhead) med å redusere størrelsen på overhead-bit'ene fra 32kbps til 4 kbps. Vet ikke hvilken internett leverandør du har, men tviler på at de har gjort noe med dette. Normalt brukes PPPoE- eller PPPoA-tilkobling og dette gir 2-8% tap + linjetap, erfaringsmessig så kan du regne med ca. 20% tap (overhead). Da er vi nede i 5120x0,8=4096 => 4Mbps

Steng ned alle fildelingsprogrammer og annet som sender/mottar data. Få tak i en god FTP klient, for eksempel CuteFTP fra denne linken, http://www.globalscape.com/download/cuteftp.asp , konfigurerer den til å bruke PASSV MODE, altså passiv modus. Koble deg til følgende med anonym login (anonymous/guest): ftp.uio.no

Her går du inn i katalogene / - og laster ned filen som heter: find.gz. Denne FTP serveren gir normalt korrekte resultater.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Eg har en 8032/544 linje fra Tafjord Mimer og her er resultata eg oppnår med testprogrammet som det er linka til lenger oppe.

Må legge til at dette er med Adsl og ikkje Adsl2+,

eg får adsl2+ neste uke så kan gjere testen igjen da.

Linjelengda mi er 1492 meter.

Best UDP Send Rate : 481.01 kbit/s

Best UDP Receive Rate : 6.99 Mbit/s

Best TCP Send Rate : 458.92 kbit/s

Best TCP Receive Rate : 6.59 Mbit/s

Send Efficiency : 95%

Receive Efficiency : 94%

Endret av Racerro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...