Gå til innhold

Nytt kamera, 2000-3000kr?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe nytt digitalkamera. Prisen er jeg ganske fleskibel på (rundt 3000), men jeg er opptatt av at kamerat skal ta gode bilder og enkel i bruk. 4 megapixler eller mer hoder vel. :hmm:

Jeg er spesielt opptatt av at det skal være en tydelig skjerm spesielt i dagslys med sol, og at ventetiden mellom hvert bilde skal være minimal. Jeg mener da at en ikke må stå å vente for å ta et nytt bilde, men kan bare fyre løs! :yes:

 

Jeg har faktisk ikke peiling på hva som finnes der ute nå (det er mange år siden jeg kjøpte kamra sist) så jeg er veldig taknemlig for svar. Fint om noen kunne linket til tester og lignende av gode kandidater ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søk etter f.eks. Nikon Coolpix 5900 her på forumet, så finner du mye positivt om et kamera til rundt 2500 kroner. Det er mye mye mindre enn det ser ut til på bilder, men vil du ha et ultralite kamera, kan du sjekke ut Canon Ixus 50 eller Pentax Optio S5z. På grunn av størrelsen har de litt dårligere optikk enn større kamera som Nikon'en jeg nevner over her, men gir gode bilder til normalt bruk.

 

Ventetid mellom hvert bilde må du nok regne med uansett, men slår du av bildevisning vil den være klar igjen mye raskere. Ett sekund må du nok regne med.

Lenke til kommentar
Søk etter f.eks. Nikon Coolpix 5900 her på forumet, så finner du mye positivt om et kamera til rundt 2500 kroner. Det er mye mye mindre enn det ser ut til på bilder, men vil du ha et ultralite kamera, kan du sjekke ut Canon Ixus 50 eller Pentax Optio S5z. På grunn av størrelsen har de litt dårligere optikk enn større kamera som Nikon'en jeg nevner over her, men gir gode bilder til normalt bruk.

 

Ventetid mellom hvert bilde må du nok regne med uansett, men slår du av bildevisning vil den være klar igjen mye raskere. Ett sekund må du nok regne med.

Joda sikker en god kandidat det der. :hmm: Men leste litt om en nyere/bedre modell Nikon Coolpix 7900 ( http://www.akam.no/artikkel/17568 ). Da stod det at kameraet hadde en litt dårlig skjerm i dagslys. Jeg er på leting etter et kamera som er ganske godt på dette punktet i forhold til andre kamerar. Men en absolutt god kandidat.

Jeg vektlegger:

1. Bildekvalitet

2. Sjermkvalitet (også i dagslys)

3. Brukervendlighet (mest hvordan det er å ta bilde og lete opp bilder)

 

Noen flere kandidater? :)

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Joda sikker en god kandidat det der. :hmm: Men leste litt om en nyere/bedre modell Nikon Coolpix 7900 ( http://www.akam.no/artikkel/17568 ). Da stod det at kameraet hadde en litt dårlig skjerm i dagslys. Jeg er på leting etter et kamera som er ganske godt på dette punktet i forhold til andre kamerar.

Fordelen med disse Nikon modellene er at de har optisk søker. Enkelte kamera mangler det, og selv de beste skjermene sliter i godt sollys eller hvis solen skinner rett på skjermen. Derfor ville jeg vektlagt optisk søker fremfor god skjerm i sollys.

 

Hvis du kan leve med at skjermen ikke er blant de to-tre beste (den er uansett bedre enn de beste skjermene var for bare ett år siden) så har storebroren 7900 vunnet mange priser for best bildekvalitet. Eneste forskjellen mellom 5900 og 7900 er to megapixler og at 7900 har noe dilldall med tanke på videofunksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...