MacGyver Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Eg bestilte meg deler å bestemte meg for å bygge ei heilt ny maskin. Problemet er at når eg startar ho opp så skjer det ingenting. Eg hører/ser jo at vifta til cpu,en går rundt. Skjermen fungerer det veit eg for den prøvde eg på ei anna maskin, det same gjeld harddisk og skjermkort. Eg har eit Asus P4T533-C Hovedkort S478/533 mhz LAN I850E, ATA/100, ATX, USB2.0, 1066mhz RD og ein Intel Pentium 4 2,4 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 512kB "Northwood" Skjønnar ikkje heilt kva som er gale,for eg får ikkje opp noko skjermbilde av noko slag. Har heller ikkje dei fine pipe-lydene i starten. Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Trykk ram brikken hardere ned i dimmen det er problemet som regel, du må trykke j**** hardt Lenke til kommentar
alexio Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 har nesten det samme problemet nå... men NOEN ganger kommer den ene pipelyden, som gjør at skjermen viser et bilde... skulle likt å visst hvorfor.... har spurt om det før, men det gikk ikke gjennom.... alexio Lenke til kommentar
Herr_Dude Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Det virker som om ikke delene dine ikke sitter helt som de skal, eller at enten ram, prosessor eller hovedkort er defekt (sikker på du har riktig ram?). Uansett: Vet ikke hvordan det er med ditt hovedkort, men ofte er det noen varsellamper på hovedkortet som lyser i fine farger når du slår på maskinen. Dersom du sjekker disse mot manualen til hovedkortet ditt får du en indikasjon på hva som ikke sitter skikkelig/er defekt. Lenke til kommentar
MacGyver Skrevet 17. august 2002 Forfatter Del Skrevet 17. august 2002 Har trykt ram-brikken hardt nedi. Men det skjer jo ingenting. Er det noen secret jumper-settings som må til? Lenke til kommentar
MacGyver Skrevet 17. august 2002 Forfatter Del Skrevet 17. august 2002 JA, det er ei lampe som lyser heile tiden etter at maskina er skrudd på. Rammen er RD-ram 256 MB PC800 2stk. Så det skal nok vere rett ram. Men burde det ikkje uansett komme opp ei feilmelding hvis det var feil ram hvis alt anna var i orden etc.????????? Lenke til kommentar
Herr_Dude Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Lampen som lyser ER en feilmelding. I manualen står det hva den betyr... Lenke til kommentar
MacGyver Skrevet 17. august 2002 Forfatter Del Skrevet 17. august 2002 Står ingenting om at det er en feilmelding, den Pc-en eg bruker når har å ei lampe som lyser på akkurat same måten? Lenke til kommentar
Herr_Dude Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 ok, kanskje ikke hovedkortet ditt har feilmeldingslamper... Dersom vi antar at ingenting er defekt og at alt ellers er som det skal være er mitt siste forslag å prøve en annen ram-konfigurasjon. Det er ikke sikkert konfigurasjonen du har valgt støttes av hovedkortet. Flytt brikkene til andre sloter eller kanaler. La de stå på hver sin kanal... Prøv også å bare bruke en av brikkene. Dersom det fortsatt ikke funker og du begynner å mistenke at noe er defekt kan du evt prøve delene dine i en annen maskin for å se hvilke som ikke funker. [ Denne Melding var redigert av: Herr_Dude på 2002-08-18 01:12 ] Lenke til kommentar
John P. Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Jeg har det samme hovedkortet selv, og gjorde en del research(husk det :wink:) før jeg kjøpte det. Det viser seg at hvis man ønsker å bruke 1066Mhz RDRAM med dette kortet, må man forandre på noen innstillinger i BIOS. Nå ser jeg at du ikke kommer inn i BIOS en gang, så dette er kanskje ikke det problemet du har. Pluss at det ser ut som du har kjøpt PC800 også, så... Hvis du kommer inn i BIOS, og bruker PC1066, så skriv et nytt innlegg om dét, så kan jeg svare deg på hva du må gjøre der. En annen ting du må gjøre når du monterer RAMen i dette kortet er å montere C-RIMM'ene som følger med i de ledige RAM-slot'ene(C-RIMM'ene er 'tomme' RAM brikker som bare er der for å 'fortelle' hovedkortet at disse 'slot'ene er ledige). Det står hvordan dette skal gjøres i instruksjonsboka(den du kasta så snart du åpna pakka vet du... :wink:), som forøvrig er veldig bra. Du kan IKKE montere én RDRAM alene i dette kortet(noe du da heller ikke sier at du gjør, men det ble nevnt av andre at du skulle prøve). Dette kan være en grei måte å feilsjekke andre kort på, men IKKE P4T533-C kortene. De har 16bit RDRAM, og disse MÅ monteres i like par. Altså 2x128MB, eller 2x256MB og så videre. Pluss som sagt C-RIMM'ene, med mindre du da har nok RDRAM brikker til å fylle opp alle slot'ene selvsagt. Hvis det er en gul LED lampe som lyser, er det ikke nødvendigvis en feilmelding. Det er en sånn lampe på mitt kort(og dermed også på ditt...)som lyser hele tiden, men jeg har ingen problemer med PC'en. Det står svært lite om denne lampen i manualen, men jeg tror rett og slett den viser at strømmen til hovedkortet fungerer som den skal. Det var det nærmeste jeg kom da jeg prøvde å finne ut om den iallefall. Den heter "SB_PWR", og jeg utleder fra det at det sannsynligvis betyr "SystemBoard_Power". Men som sagt - den lyser gult hos meg, og alt her fungerer prikkfritt. Ellers så er det en RØD LED lampe ved grafikkortet, som lyser hvis grafikkortet ditt ikke støtter 1.5 Volts AGP standarden. Hmm....nå kom jeg plutselig på at hvis grafikkortet ditt er av den eldre typen, kan det få den virkningen du beskriver. Men da skal altså den røde lampa under grafikkoret lyse opp i tilfelle. Gjør den det? Da må du kjøpe et nyere grafikkort. Husk også på at hovedkortet skal ha TO strømkontakter i, én mindre en til P4'en, og én stor "flat" en til selve kortet. En ting til jeg kom på som kan få dette kortet til ikke å 'boote', er hvis det mangler en jumper på en krets som heter "CHASSIS" på kortet(se på side 37, avsnitt 17 i manualen). Denne er for å montere en 'alarm' som skal gå hvis kabinettet blir åpnet. Men har du ikke noe sånt utstyr, skal det være en 'jumpercap' over denne jumperen. Denne SKAL være montert fra fabrikken, men det kan jo hende at de har glemt den eller at du har skumpet borti... Jeg bare nevner det, selv om det er usannsynlig. Hvis jumpercap'en ikke er der, vil maskinen nemlig ikke boote. Dét var alle mulige ting jeg kunne komme på i farta. Litt mye info kanskje, men... Skriv igjen når du lurer på noe. :smile: EDIT: Oi, jeg glemte å nevne noe: Dette kortet 'snakker' til deg isteden for å komme med pipelyder. Den sier altså fra om hva som er galt. Men jumperen på kortet er satt til at lyden fra disse meldingene skal gå ut gjennom det innebygde lydkortet(hvis du har den versjonen jeg har). Prøv å bytte jumpersettingen her for å få lyden til å gå gjennom den innebygde 'buzzer'en isteden. Det står hvordan det gjøres på side 27 avsnitt 9 i manualen. Da vil du muligens høre hovedkortet fortelle deg hva som er i veien.:smile: Hvis du isteden velger å koble til et par aktive høytalere på lydkortet, må du skru lyden ganske høyt opp for å høre meldingene. _________________ [ Denne Melding var redigert av: John P. på 2002-08-18 13:29 ] Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Prøv å starte den med bare hk+cpu+ram+skjermkort ... pass på å trykke dem godt ned (agp-kort har en tendens til å sprette opp bak, når du fester dem med skruen) ... Du kan også prøve å reset'e bios'n ... noen ganger må du det... Er det noen manuelt fsb/ram jumper som kan være satt feil ? Lenke til kommentar
John P. Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Ja....morn igjen.... Jeg leser nå i en annen tråd at du har fått feil CPU.... En med 400Mhz FSB istedenfor 533Mhz... Så vidt jeg vet, er en P4 400Mhz FSB bygd for å fungere på hovedkort som har en "basis-FSB" på 100Mhz, som så blir "quad-pumped" til 400Mhz. Hovedkortet ditt(og mitt) har en "basis-FSB" på 133Mhz, som så er "pumpa opp" til 533Mhz FSB. Ikke så mye å lure på da vel? Få Komplett til å rydde opp etter seg! Og så jeg som skrev alt det ovenfor!!! :sad: [ Denne Melding var redigert av: John P. på 2002-08-18 02:09 ] Lenke til kommentar
SlinkeY Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Hei, tar jeg ikke helt feil så skal dette hovedkortet støtte _alle_ P4 socet 478 prosessorer, uansett om det er 533 eller 400 fsb. Lenke til kommentar
John P. Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Quote: Den 2002-08-18 02:24, SlinkeY skrev:Hei, tar jeg ikke helt feil så skal dette hovedkortet støtte _alle_ P4 socet 478 prosessorer, uansett om det er 533 eller 400 fsb. Joda, når jeg tenker meg om(jeg skrev det forrige innlegget klokka to i natt...)så har du jo rett i det. Men uansett har han jo fått feil cpu type i forhold til hva han bestilte. Men når det er sagt, skulle jo ikke dét bety at maskinen ikke skulle boote. -Du får prøve å sette jumperne på hovedkortet til det som er riktig for en 400Mhz FSB CPU, og 800Mhz RDRAM, og se om maskinen booter da, MacGyver. [ Denne Melding var redigert av: John P. på 2002-08-18 12:51 ] Lenke til kommentar
Gjest Slettet+402354 Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Hei. Jeg hadde liknende problem med den forrige selvbygde pcen min. Det som viste seg å være problemet vat reset knappen. prøv å kople den ifra hk så kanskje.... Lenke til kommentar
david_ho86 Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 jeg har hørt om folk med lignende problemer... Det kan være at AGP ikke er aktivert i biosen.. prøv og sette i et PCI skjermkort... Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Jeg hadde lignende problemer med et annet ASUS-kort (A7A). Problemet viste seg å være at kortet var kresent på RAM-kvaliteten. Når jeg fikk byttet ut 3.parts RAM med noe av skikkelig kvalitet, gikk alt bra. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Og så venter vi spent på en tilbakemelding fra MacGyver. Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Må bare få lov til å berømme John P. som skrev den ufattelige lange og gode posten om hva som kunne være galt og hva macgyver burde prøve gjøre. Det er ikke ofte en ser slike utfyldene poster... eneste er at det ikke så ut til å hjelpe da men.....:smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå