Gå til innhold

p4 nektar å køyre på rett hastigheit...

johnkey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FSB skal være på 100MHz. RAM hastighet er ikke det samme som FSB hastighet. Vanligvis kan du velge å kjøre RAM på høyere eller lavere hastighet enn FSB hastighet. Vanligvis heter det FSB:RAM ratio eller noe lignende i BIOS.

Hvis du kjøpte den "gamle" P4 2GHz, så vil du ikke kunne klokke den så langt som du prøver med FSB. Å velge FSB på 133MHz er det samme som å velge CPU hastighet på 2666MHz.

Den nye P4 som heter Northwood klarer vanligvis å klokkes så høyt opp, men krever høyere spenning.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-18 01:00, Fixer'n skrev:

Har du forandra i bios, noen hk har også en jumper som skal forandres, les i manualen som kom med hk ditt.

HK har ikkje noken juper for dette. Eg har forandra på det i biosen til det riktige, men når maskina restartar er det som før...

Lenke til kommentar

Asså, den P4'n din skal kjøre på 100MHz. 100MHz x 20mp = 2000MHz. P4 har Quad-Bus, 4x100Mhz = 400MHz på CPU.

Setter du den til 133MHz, (133x20) får du 2666MHz på cpu'en, og 4x133MHz FSB = 533MHz buss.

Har du Northwood skal sistnevnte regnestykke virke utmerket, men skru opp volten fra 1.5v til 1.7v. Da skal det funke som bare rakkern!

Har du Williamette får du den ikke så høyt.

Lenke til kommentar

Quote:

Setter du den til 133MHz, (133x20) får du 2666MHz på cpu'en, og 4x133MHz FSB = 533MHz buss.

Har du Northwood skal sistnevnte regnestykke virke utmerket, men skru opp volten fra 1.5v til 1.7v. Da skal det funke som bare rakkern!

Godt mulig det kan være nødvendig å endre spenningen også, men det ser ikke ut til å være absolutt nødvending. Eneste endring jeg gjorde var å sette opp til 133. Kjører da helt fint på 2.66GHz med normal temp på 36 grader, dette kun med boxed viften og psu viften i kabinettet. Kjørte Seti@Home et par timer i går hveld og da endte jeg opp på 55 grader.

Lenke til kommentar

jon_gunnar: du har vært heldig med cpu'en din. min klarer ikke mer en 2.4 GHz. Ved 2.66 poster ikke pc'en engang, får overklokking failure.

NÅr du sier at du bare satte FSB til 133, mener du da at du ikke har gjort no med minne-frekvens ratio'en heller?

ps. hvordan går det med cpu og psu -vifte hastighene dine? mine ligger fortsatt på 2500 rpm (cpu) og 1600 rpm (psu)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-18 18:12, ridgea skrev:

jon_gunnar: du har vært heldig med cpu'en din. min klarer ikke mer en 2.4 GHz. Ved 2.66 poster ikke pc'en engang, får overklokking failure.

NÅr du sier at du bare satte FSB til 133, mener du da at du ikke har gjort no med minne-frekvens ratio'en heller?

ps. hvordan går det med cpu og psu -vifte hastighene dine? mine ligger fortsatt på 2500 rpm (cpu) og 1600 rpm (psu)

Heldig nei. Jeg velger jo å tro at det er den perfekt utførte sammensetting som gjorde utslaget da !

Neida, spøk til side. Jeg har ikke rørt andre ting enn at jeg satte opp cpu fra 2 til 2.66. Ram'en er en 512Mb TwinMos 2700 brikke.

Jeg har hatt en 27-28 garder i stua her og da viste vaket cpu'en på rundt 40 grader. Har nå satt inn tre kabinett vifter som går på laveste turtall og da har jeg 33 grader på cpu og 30 grader på hovedkortet.

PSU viften ligger og vaker rundt 1600-1700. Har satt opp minimum på cpu viften endel for å slippe advarslene fra Asus Probe, slik at den ligge støtt rundt 2200 nå.

Har bestilt meg enda en vifte for å fylle helt opp nå da. Er ikke så flink til å moderere meg bestandig. Maskinen er iallefall helt stø i bruk. Eneste iritasjonsmomentet er at det kommer melding under oppstart om å sjekke innstillinger i bios under power. Men xp tusler å går.

Lenke til kommentar

jon_gunnar: ok. har det HELT likt som deg, så da må jo alt være normalt, eller så har vi gjort samme feil. Velger å tro på førstnevnte :smile: Ellers så kan årsaken til at jeg på helt oppi 1.7 i vcore, være at jeg kun kjører standard pc2700 ram, vet ikke jeg egentlig. Kjører pc'en på normal, altså 2 GHz. Har ikke behov får å kjøre den på 2.66 ennå, og hvis jeg trenger det, så bare klokker jeg den opp :smile:

Nå er jeg veldig glad for at jeg valgte p4 istedet for amd, får jo utrolig mye mer for pengene spør du meg...

mvh

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 23:56, ridgea skrev:

jon_gunnar: ok. har det HELT likt som deg, så da må jo alt være normalt, eller så har vi gjort samme feil. Velger å tro på førstnevnte :smile: Ellers så kan årsaken til at jeg på helt oppi 1.7 i vcore, være at jeg kun kjører standard pc2700 ram, vet ikke jeg egentlig. Kjører pc'en på normal, altså 2 GHz. Har ikke behov får å kjøre den på 2.66 ennå, og hvis jeg trenger det, så bare klokker jeg den opp :smile:

Nå er jeg veldig glad for at jeg valgte p4 istedet for amd, får jo utrolig mye mer for pengene spør du meg...

Nei for å være ærlig så har jeg absolutt ikke behov for det jeg heller. Men siden det har vært helt stabilt og temperatut etc ikke er noe problem så lar jeg det bare stå. Er veldig fornøyd med både kort og prosessor jeg også. Synes jeg fikk bra utelling for kronene her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...