Gå til innhold

Er harddisken ødelagt? Partisjoneringen svikter.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått et problem med en ny HDD jeg har kjøpt. Den skal i husets eldste maskin, en Pentium III @ 700, og er på 200 GB. Jeg skulle installere Windows XP på den, men da jeg kom til partisjoneringa ville ikke Windows lage en partisjon som var større enn omtrent 32 GB. "Ja, ja," tenkte jeg "det er typisk Windows, men jeg kan vel partisjonere senere," for jeg hadde tenkt til å ha Windows og alle programmene på en egen partisjon uansett. Da jeg endelig fikk installert Windows, nektet hardware manager for at disken var noe større.

Så da fyrte jeg opp Knoppix (live Linux-partisjon) i stedet, og kjørte fdisk. Den hadde ingen problemer med å finne resten av disken, og jeg lagde en partisjon på den upartisjonerte delen. Da jeg startet om maskinen, nektet den å starte, og da jeg testet installasjonsprogrammet til Windows igjen, påsto den at området jeg ikke hadde rørt med Knoppix, var upartisjonert, og at alt jeg hadde installert de siste timene var borte.

Spørsmålet er altså: Hva er feil med disken? (Om noe.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange disker har en jumper for å begrense størrelsen til 32 GB. Men hvis Knoppix finner alt så kan det vel ikke være den.

Grunnen til at slike jumpere finnes er at eldre BIOS ikke kunne håndtere mer. Mulig Knoppix ikke bruker BIOS mens Windows gjør, altså et BIOS problem?

Hvilken versjon av XP har du? Du må ha SP1 eller nyere med så stor disk.

Lenke til kommentar

ska ikke ha noe å si men prøvd partition magic også?

vi hadde no sånn rart problem på en maskin til en venn at programmet ikke takla når vi skrev inn feks 100gig, vi skrev da bare inn hd størrelse i prosent, sånn som 80% for å få en disk på 160 og en på 40 (klart blir de mindre men du skjønne tegninga)

mvh

Vemund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...