Gå til innhold

To radiatorer

Anbefalte innlegg

Har en Maxxpert mono radiator nederst i front i et Chieftec Dragon DA kabinett. Men uansett. I og med at jeg flytter ut fra gutterommet, og inn på en trang hybel, der støy spiller en viktig rolle, så lurte jeg på følgende:

Hvis jeg da i tilleg plasserer en Innovatek dual radiator i toppen, og kjører noen Papst vifter på det absolutt minimale på begge radiatorene. Vil jeg da få lavere temp. Jeg kjører vannavkjøling på CPU, GPU, hovedkortet og to IBM disker. Kan jeg da evt montere Innovateken mellom hovedkortet, og HD? Og kansje jeg i tilleg ikke trenger vifte på en av de? Det er jo ikke da tempen som teller, men støyen.

Alt er relativt folkens! Jeg bare lurer litt her. Skulle jo i teorien kansje ikke trenge vifter på Innovateken? Eller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det som er helt sikkert er at tempen på anlegget blir lavere. Dette er jo helt naturlig, ettersom vannet får lengere vei å gå, og da flyttes varmen fra det varme vannet til det kalde rommet. Nå vet jo ikke jeg hvor varmt systemet ditt er, men innovateken er nok veldig mye bedre enn maxperten. Pass på at pumpa de klarer å dra igjennom alt dette her da...

Lenke til kommentar

Joda. Tror Eheimpumpa klarer det. Har ganske lav temp fra før. Har til og med fått pumpa helt lydløs! Den er montert inni et stativ med strikkoppheng, som er kledd inn i støydempende matter. Pluss at stativet er montert på vibrasjonsdempende gummi. (Se om jeg får lagt ut bilder). Men det er jo viftene jeg prøver og kvitte meg med. Det skal jo egentlig bli mulig. Med tanke på at jeg nå flytter til Røros for dette året. Og for de med litt geografisk kompetanse, så er det vanligvis kaldt der om vintern. Så da skal jeg vel klokke opp "nyprosessoren", (XP+2200) til et maksimale. HELT lydløst.

Men føreløpig så var det de viftene jeg skulle gjort noe med. Kansje en fanduckt til Innovateken, så jeg kan bruke kun 1 "lydløs" Papstvifte??

Hva vet vel jeg? Kom med tips folkens...

Lenke til kommentar

Quote:

Har til og med fått pumpa helt lydløs! Den er montert inni et stativ med strikkoppheng, som er kledd inn i støydempende matter. Pluss at stativet er montert på vibrasjonsdempende gummi.

Bråker Elheim pumpa så mye at det er nødvendig å støydempe den? Finnes det eventuelt noen dB målinger på denne? Vurderer å kjøpe meg et vannkjølingssystem selv. Det skal jo være stillegående.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-18 01:20, olapirat skrev:

Bråker Elheim pumpa så mye at det er nødvendig å støydempe den? Finnes det eventuelt noen dB målinger på denne? Vurderer å kjøpe meg et vannkjølingssystem selv. Det skal jo være stillegående.

Du kan senke den i vann... Det sies at den er nesten lydløs da... ellers kan du skaffe aquabee istedet

Lenke til kommentar

Det som oftes er begrensende i vannkjøleannlegg til PC'er og ellers er luftmengden som passerer gjennom radiatoren(e). Dette fordi varmekapasiteten til luft er utrolig dårlig sett med hensyn på volum.

Derfor er det helt nødvendig med vifte® på radiatoren(e) hvis man ikke har en stOOr radiator beregnet for naturlig og ikke tvungen (vifte®) konveksjon.

Men det vil trolig bli bedre med flere radiatorer med saktegående vifter enn en radiator med en kraftig vifte.

En ting som er viktig hvis man vil bruke to radiatorer i kabinettet sitt, er at de må hente kjøleluft fra samme plassen. Enten begge utenfor kassa, eller begge innenfra. Det første er natulignok det beste.

-------

space17

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...