Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte fjærer foran på Volvo 460 - Vanskelig?

trondbue

Anbefalte innlegg

Oppdaget i dag at fjæra på venstre side foran var knekt. Tror nok den har vært slik helt siden jeg kjøpte bilen i mars. Har hele tiden vært slik at hvis jeg svinger skarpt mot høyre i litt høy fart (70+), så virker det som den plutselig vil svinge enda mer og jeg må holde igjen i rattet. Kjenner den trekker litt i rattet. Kan dette komme av den knekte fjæren på venstre side? Er bare i skarpe høyresvinger i høy fart jeg merker det. Men må jo få byttet denne fjære ganske kjapt, og har en uke ferie nå, så passer bra da. Men er det veldig vanskelig å bytte fjærene foran slik at jeg må sette den inn på verksted, eller kan jeg klare å bytte de selv? Hvor lang tid bør jeg regne på det? Hva slags fjærer bør jeg kjøpe til den? Nå sitter det originale fjærer på den. Vet ikke om det er forskjell på Turbo og vanlig, men er jo en original Turbo bil. Noen som har peiling på hvor mye det vil koste for originale nye? Må vel bytte på begge sider foran eller? Noen som har gjort dette og kan si ca hvor vanskelig og hvor mye jobb det er? Legger ved ett bilde av den knekte fjæren.

PS: Er det forresten dumt av meg å kjøre med den slik den er nå? Er det noe som vil ta skade av det?

post-134-1128280876_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så jeg bør helt bytte demperene også? Disse koster vel en god del mer enn bare fjærene. Noen grunn til at jeg bør bytte de samtidig, eller bare det at de sikkert er utslitt? Bilen har bare gått 115000 km, så er det ikke litt tidlig å bytte dempere også da eller? Vet ikke hvor lenge de normalt varer. Ser det koster 119 kr for ett par fjærspennere på biltema.

Lenke til kommentar

Du tar ikke jobben med fjærene uten å ta demperne samtidig... Sånn er det bare ;) Er sikkert på tide med et par nye alikevel. Koster deg vel omtrent 2500,- i deler og et par hunder i klemmer. JObben er enkel, men hvis du ikke har gjort det før er det greit å få litt hjelp. Sett på fjærer med orginal høyde, så slipper du det senke tullet :D Sikkert litt gørvre fjærer/dempere på turboen.

Lenke til kommentar

Hmm, blei endel dyrere enn jeg hadde håpet på dette. Noen som har noen anelse om hvor mye nye fjærer koster hos Volvo og hva nye turbo dempere koster? Volvo har jo noe som kalles Volvo Nice Price som skal gjelde for min bil, så gjør det vel litt billigere. Har ikke tenkt å til med senking siden jeg liker en bil som jeg kan komme frem med og som ikke nødvendigvis går nedi om du kjører 50 over en fartsdump (har testet, og funker fint nå).. Får vel høre med Volvo forhandleren idag eller i morgen hva de mener og hvor mye det koster.

Lenke til kommentar

Har sjekket mer på mekonomen nå og funnet ut at de ikke har verken fjærer eller dempere til min bil der. Så med andre ord må jeg kjøpe det hos Volvo. Demperene som står til min bil der er de samme som til alle andre 460/440. Dette ser jo derfor ut som kan bli en ganske dyr reperasjon hvis jeg må bytte 2 fjærer og 2 dempere. I tillegg må eksosanlegget byttes etterhvert. Og jeg må få orden på tomgangen. Derfor blir det ganske dyrt hvis jeg skal bruke 2500 ++ på fjærer/dempere også. Får høre med Volvo forhandleren og vurdere litt.

Trenger vel noen støttebukker for å støtte bilen på til jobben? Trenger jeg momentnøkkel?

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
Trenger jeg momentnøkkel?

Ja - og nei. Det kommer litt an på hvor mye du har skrudd før....her er det jo stort sett snakk om ganske grove saker (boltene som holder fjærbeina på plass) Er du erfaren vet du sånn cirka hvor hardt du bør trekke til.

Uansett, en momentnøkkel er en livs-investering, så du kan like godt kjøpe den nå. Ikke kjøp den billigste du finner, bruk gjerne fra 2- 300 og opp.

Så bør du sjekke om du trenger spesialnøkler for å løsne det øverste fjærbeinlageret (husker ikke hvordan det ser ut på bilen din) du må sannsynligvis holde selve demperstanga når du skal løsne mutteren - på gamle dempere kan du bruke ei feit rørtang, men ikke på nye, da skader du demperen. Du må vel ha ringnøkler og unbrako, tenker jeg.

T'Weed

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Orginale fjærer til 460 er ca 735,- pr stk

Orginale dempere 460 er ca 1070,- pr stk demperne er ikke like på h og v side.

Det er 2 bolter nederst på fjærbeinet.

Det er 3 mutre på toppen.

Det er 1 mutter på stabstagget "hundebeinet"

Det er 1 mutter Stor på selve demperen.

Det er ikke vansklig om en har verktøy.

Lenke til kommentar

Vært i byen idag og smakket med diverse butikker som selger bildeler. Fjærene kan skaffes for 550 ca hos bilxtra, demperene for 1060 hos de samme, men da ikke turbo dempere. Volvo kunne ikke sjekke prisene idag siden datasystemet var nede, men de sender mail så fort de komme inn. Var ingen andre som hadde dempere og fjærer til min bil. Vet du noen plasser jeg får tak i momentnøkkel til 2 - 300? Finner ingen mellom 100 og 500 jeg.

JonV: Har du byttet fjærer på en slik bil før? Hadde vært veldig greit om du kunne forklare litt om hvordan jeg skal gjøre det. Har aldri vært borti noe sånt jeg. Vet du hva slags verktøy jeg trenger? Har nå fjærklemmer og tror jeg har støttebukker. Har ellers bare vanlige fastnøkkel og pipe sett. Hva mer trenger jeg?

Lenke til kommentar

Tolmodighet og rustløser....

Det siste du demonterer er den store mutteren på toppen, men da SKAL fjærklemmene være montert og spent opp.......

men da SKAL fjærklemmene være montert og spent opp.......

men da SKAL fjærklemmene være montert og spent opp.......

om du skulle "glemme" klemmene ved det punktet så skal jeg Love deg at du får VONDT

Endret av JonV
Lenke til kommentar

en lur idè er jo å kjøpe haynes reparasjonshåmdbok til din type bil da. der står det alt du trenger å vite. koster ca 300kr og det er masse info om alt du trenger å vite. kjøpte en slik en selv da jeg hadde volvo 360. ganske kjekt da jeg skulle skru fra bladfjærene bak og bytte toppakning og småting i gasseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...