Gå til innhold

X850XT PE Vs. 7800GT

Kefsp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mer viktig, i det minste for meg, er IQ funksjoner som HDR+AA (en killer feature spør du meg) og "full quality AF" uten vinkel avhengig filtering og texture shimmering,

Har dette blitt bekreftet btw? =)

Ja, det halr blitt bekreftet! :yes:

Lenke til kommentar
Store spørmålet er hvor bla de lar seg klokke, store kjøleløsninger og 16 pipes tyder ikke på det, hjelper ikke om du får 9000 i 3d 05 standard om du ikke kan klokke det videre. Gtx standard holder seg på 46 grader idle å kan klokkes til månen (har sett det oppe i 9400 med riktig cpu)

Det er dette jeg heller ikke skjønner hvor du får fra... Sist jeg kikka, så klokka "et-X1800-kort" opp til 856/1880 (altså da ukjent XL/XT etc..).

Neimen om jeg vet om det stemmer, men han har bildet av kjerna og kortet. Stoler mer på han enn andre som ikke har sett noen ting for å si det sånn. Scoren blir også lagt ut i morgen (idag), samtidig som R520 slippes ut...

Edit: Kilde

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Store spørmålet er hvor mye du kan overklokke skriver jeg, samme som du skriver med andre ord.

har hørt at x1800xt skall ligge på rundt 8600 standard, så skrev jeg at det som blir spennendet er å se hvor mye det klarer overklokket.

Noe sånt, trøtt :whistle:

Tror du en overklokket 7800GTX vil ta igjen det store overtaket i F.E.A.R og BF2 hvis de tallene til ATi skulle stemme?

hvor har mistapi dette fra??

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Tallene, slik jeg skjønte det i tråden jeg linket til, ligger høyere enn ~8600, nærmere bestemt ~9700. Og ja, det er (nesten) helt sikkert X1800XT.

x1800.jpg

Har ikke sett link til dette i denne tråden, så sender den ut med en gang:

X1300, X1600 og X1800 med najs forklaring på det mange trodde var bortkasta 512 b bus (og da ikke 256 b som var før).

Forklarer også det noen her nevnte ang. supersampling/adaptive-AA, hvis noen enda lurer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har ikke sett link til dette i denne tråden, så sender den ut med en gang:

X1300, X1600 og X1800 med najs forklaring på det mange trodde var bortkasta 512 b bus (og da ikke 256 b som var før).

Forklarer også det noen her nevnte ang. supersampling/adaptive-AA, hvis noen enda lurer.

Takk for link.. :thumbup:

Dette så jo meget bra ut. X1600 .. dersom det blir pent priset.. må vel bli en "killer" i "mid-to-high-end" segmentet.. dersom "reklamen" stemmer..

Kappløpet om det beste kortet/beste GPU'n ser ikke ut til å ende med det første nei.. :)

Lenke til kommentar

Enhver person som tar seg råd til å kjøpe en X850 XT PE er vel ikke altfor bekymret for sin økonomiske framtid. Spørsmålet blir derfor om oppgraderingen i seg selv er verdt den tiden det tar å skifte ut komponentene - for å sette det på spissen.

7800 GT er et bedre skjermkort enn X850 XT PE, men det vil alle toppkortene i framtiden være. Spørsmålet blir vel da heller: hvor ofte skal man skifte ut skjermkort? Det er mulig å spille FEAR med et 9800 Pro, bare man slår av dynamisk lys og skygge. Er ikke det det store poenget, når alt kommer til alt: AT man kan spille nye PC-spill, ikke nødvendigvis at man må spille dem med alt eye-candy skrudd på?

Det er ingen som klager over grafikken på konsoll-spill, for de er det de er. På PC så legges det inn masse justeringsmuligheter, og da føler enkelte at de må få med seg alt. "Each to his own", som det heter på engelsk. Hvis du har råd til det, så får du vurdere det sjøl. Andre ville ha brukt 4000,- kr på en billig sydentur...

Lenke til kommentar
Eksternt er det forsatt snakk om en 256bit minnebus.

512bit intern bus er ikke noe nytt. Det hadde Matrox på Parhelia brikken demmes også...

Synes det er veldig stor forksjell på XL og XT kortene... 500MHz vs. 625MHz og 1000MHz vs. 1500MHz på minnet

Lenke til kommentar
Er ikke det nye her med 512-bit kontrolleren at den er loopet a? Alt ebber ut i at man får klokket minne mye høyere enn vanlig hvertfall...

Nei, dette har nok ikke noe med klokking å gjøre...

Grunnen til at XT kortet klokker minnet til 1500MHz er at det har 1.2ns GDDR-3 minne... Det gjør at minnet kan kjøre på 1600MHz.

Minnet på 7800GT kortene for eksempel er spessifisert til 2.0ns, og klokker derfor 1000MHz. Sikkert samme minne på x1800XL også... Grunnen til det er at det raske minnet er dyrere.

Lenke til kommentar

Jo den er grei den, men det var heller ikke det jeg mente i den forstand. Altså hva som er "maxklokk" (1600MHz) og den egentlige maxklokk (hittil 1880MHz), er å gjøre med denne bussen. Jeg sier ikke at det er riktig, men det var slik jeg forsto det.

Prinsippet med 512-bits bus er sikkert gammel, men av det det fremgår på techpowerup.com så er det nye elementer med. Sammen med prinsippet da så:

... This is coupled to a 512-bit internal ring bus to simplify design, enable extreme memory clock scaling and support the fastest avaliable graphics memory devices. ...
Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
jeg trodde minne tpå 7800gt var 1,6ns jeg, mest fordi mitt kort kjører fint på 1200mhz med stock kjøling og uten noen form for mods. det klarer faktisk 1250 også, men da blir det nok for varmt, 3dmark hang seg :(

Mulig at produsentene har satt på noe annet... Det er de nemmelig frie til å gjøre!

Refferansekortene fra nVidia har 400Mhz på kjernen, og 1000Mhz på minnet med 2.0ns

GTX kortene har 1.6ns

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...