Gå til innhold

X850XT PE Vs. 7800GT


Kefsp

Anbefalte innlegg

Er det bare X800 serien triksingen funker på eller?

Skal i utgangspunktet fungere på alle kort som er støttet i Cat. 5.9 (Desktop) etterhva jeg har forstått.

 

Er vel egentlig bare å prøve for de med 9x00 korta (under 9500 så gjelder vel kun supersampling uansett tror jeg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Supersamling er nok ikke så veldig lurt å bruke enda, i alle fall på dagens skjermkort, mener selv at det blir litt for stort ytelsetap i høye oppløsninger enn det det smaker i form av deilig grafikk.

 

Til trådstarter så vil jeg nok si som mange andre her, be kameraten din vente til fredagen før han bestemmer seg ;)

Lenke til kommentar
Er det bare X800 serien triksingen funker på eller?

Skal i utgangspunktet fungere på alle kort som er støttet i Cat. 5.9 (Desktop) etterhva jeg har forstått.

 

Er vel egentlig bare å prøve for de med 9x00 korta (under 9500 så gjelder vel kun supersampling uansett tror jeg)

Finnes det en guide til dette en plass? :innocent:

 

Eller en plass jeg kan lese hvordan man gjør det? Eller er det så enkelt at noe kan forklare meg? =)

Lenke til kommentar

hvorfor ikke (edit: 1 igjen )

 

Å trekke fremm en enkel test for å vise ditt å datt er helt bortkastet, har du pc som hobby og synes spilling er kult ser jeg ingne grunn til å ikke kjøpe et x1800xt som kommer nå, det er helt sikker hakket bedre en gtx.

 

Men om du klarer deg på medium setting er det drit lurt å kjøpe et x800xt nå til 1500-2000kr (det gjør ikke jeg hehe)

 

Edit: kjipt om ikke Ati og nvidia gir ut kortene på likt igjen, kommer jo bedre kort hver 6 mnd slik det er nå, det kan man jo ikke leve med :cry:

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Tilogmed mitt X800XTPE sleit med F.E.A.R... Det var ikke særlig gøy, håper ATi fikser skikkelig aksellerasjon av skygger snart...

I motsettning til nVidia har ikke ATi ofret så mye av transistor budsjettet til å akselerere stencil shadows, og jeg tviler på det vil endre seg med R5xx. Men i akkurat i dette spillet gjør ikke nVidia det stort bedre.

 

 

Hva er best av Transparency AA og Supersampling da? Vet ikke helt forskjellen.

Synes iallefall at TAA er meget bra  :thumbup:

 

Eller er det Adaptive AA det heter?

Både ATi’s adaptvie AA og transparency AA med SSAA bruker kun SSAA på alpha texturer (som multi-sampling ikke tar). Transparency AA med MSAA fungerer kun under gitte situasjoner.

Ren supersampling er dog best, men det kan gi en enorm ytelsetap.

Lenke til kommentar
I motsettning til nVidia har ikke ATi ofret så mye av transistor budsjettet til å akselerere stencil shadows, og jeg tviler på det vil endre seg med R5xx. Men i akkurat i dette spillet gjør ikke nVidia det stort bedre.

Bruker ikke F.E.A.R ID sin DooM 3 motor?

 

Men, uansett så er jeg nesten litt skuffet over ytelsen i dette spillet, hehe...

 

Håper ATi klarer å aksellerere Stencil Shadows slik som nVidia gjør. Det hjelper en del når dynamisk lys med "realistiske" skygger kommer inn i bildet?

 

Ja, jeg veit, heidundrades off-topic...

Lenke til kommentar

Må hvertfall skyte inn at likhetstrekkene er upåklagelige. Men om de bruker en veldig ombygd versjon for større områder (med samme detalj-nivå) ... ?

 

At spillet i seg selv krever enormt av GPU syns jeg er kjempebra, iom at trenden en stund etter HL2 var veldig realistiske fysikkmiljøer, noe som satte CPUen din som en enorm flaskehals (da i forhold til 7800GTX etc..). At produsenter syns enormt bra grafikk er "in" er bare kjempenyheter, fordi det er der vi har størst fremskritt nå...

Lenke til kommentar
Bruker ikke F.E.A.R ID sin DooM 3 motor?

F.E.A.R bruker en egen utviklet motor med elementer fra Lithtech teknologi som dem har valgt å kalle så fantasifullt som "the F.E.A.R engine".

 

Men, uansett så er jeg nesten litt skuffet over ytelsen i dette spillet, hehe...

Du er ikke alene. Men dette er da nesten kjennemerket til Monolith. :)

 

Håper ATi klarer å aksellerere Stencil Shadows slik som nVidia gjør. Det hjelper en del når dynamisk lys med "realistiske" skygger kommer inn i bildet?

Det ser ut som ATi har gjordt implentert tillegg funksjonalitet i R5xx for å akselere stencil shadows likevel; "Improved rendering algorithms that deliver better compression and improved hidden surface removal for stencil shadows."

Stencil volumes er en metode for dynamiske skygger, men det krever sitt samt det har sine begrensinger. Med Doom3 måtte dem f.eks ta kompromisser som low-polygon modeller og low-res teksturer. Som John Carmack selv har kommentert så er ikke dette fremtiden.

Lenke til kommentar

litt kjip problem stilling det der. å bytte et x850xt pe kort inn i et 7800gt er egentlig bortkasta, da det er lite å hente på ytelse. eneste måtte være om han fikk en god pris på ati kortet og fikk et 7800gt billig.

 

men så har du jo problemet med at ati snart kommer med nye kort, og da vil nok helt sikkert x850xt pe kortet falle en del i pris, ergo vil ha ikke få så mye for det.

 

så det har du valget. jeg personlig hadde bytta dersom jeg fikk gode priser på både kjøp og salg. mest fordi ati kommer sansynligvis til å koste en del mer enn 7800 korta, og yte omtrent likt.

Lenke til kommentar

Store spørmålet er hvor bla de lar seg klokke, store kjøleløsninger og 16 pipes tyder ikke på det, hjelper ikke om du får 9000 i 3d 05 standard om du ikke kan klokke det videre. Gtx standard holder seg på 46 grader idle å kan klokkes til månen (har sett det oppe i 9400 med riktig cpu)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Store spørmålet er hvor bla de lar seg klokke, store kjøleløsninger og 16 pipes tyder ikke på det, hjelper ikke om du får 9000 i 3d 05 standard om du ikke kan klokke det videre. Gtx standard holder seg på 46 grader idle å kan klokkes til månen (har sett det oppe i 9400 med riktig cpu)

Det er det store spørsmålet? Jeg ser virkelig ikke den store betydningen til 3DMark05 foruten i PR sammenheng. Tror du en overklokket 7800GTX vil ta igjen det store overtaket i F.E.A.R og BF2 hvis de tallene til ATi skulle stemme?

Mer viktig, i det minste for meg, er IQ funksjoner som HDR+AA (en killer feature spør du meg) og "full quality AF" uten vinkel avhengig filtering og texture shimmering, men også høy pixel shader ytelse for fremtidens spill som F.E.A.R og BF2 tyder på.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...