eLang Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Har akkurat satt sammens en pc. CPU'en er en AMD Athlon 64 3500+ (Venice) med 1000 FSB. Pc'en går vannvittig treigt... I BIOS'en står CPU klokka på 200MHz på FSB. Får ikke stilt den opp på 1000MHz. HK er ett Asus A8V-E DeLuxe 939 sokket.... Edit: pc'en starter opp treigt, ca 2 min, men går greit når den fårst har kommet opp. Altså CPU'en står på 2200MHz, men det er FSB som står på 200MHz, skal den ikke stå på 1000MHz? Gidder noen å hjelpe meg litt?.. Endret 2. oktober 2005 av eLang Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 På AMD64 heter det ikke FSB. Grunnfrekvens/HTT = 200 MHz Klokkefrekvens på prosessoren = HTT * CPU-multiplikator = 200 MHz * 11 = 2200 MHz Frekvens HyperTransport-bussen (HT-frekvens) = HTT * HT-multiplikator = 200 MHz * 5 = 1000 MHz Lenke til kommentar
eLang Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 Ok, takk. Men hvorfor er oppstarten så treig?... 1Gb ram, s-ata disk. Er ikke det littegrann rart?.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Har du installert Windows på nytt, eller bruker du en gammel installasjon på den nye maskinvaren? Lenke til kommentar
eLang Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Installerte windows på nytt ja. Alle komponentene er helt nye. Lurer på om det er noe med HD'en(jumperen står feil eller noe?) Samsung 200gb S-ATA disk Edit: alle drivere er på plass. Endret 2. oktober 2005 av eLang Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Hva i oppstarten tar lang tid? Står den og teller RAM? Tar det lang tid før Windows boot-screen kommer opp? Er det lastingen av oppstartsprogrammer og drivere i Windows som tar tid? Lenke til kommentar
eLang Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Det er Windows boot-screen som står og går i en evighet. Også lastingen av programmer tar en stund. Til sammenligning bruker min gammle pc under 30 sek på hele oppstarten, og det er en 1,7ghz cpu, 1gb ram.. edit: teller ikke RAM. Endret 2. oktober 2005 av eLang Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) - Aktiviser mest mulig i BIOS (bla.a. USB-støtte etc.), da slipper windows å laste inn drivere til dette under oppsarten. - Sørg for at du har siste bios. *Gratulerer endrebjorsvik89 med 5 000 poster - snart der selv * Endret 2. oktober 2005 av Okay Lenke til kommentar
eLang Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 Må men egentlig bruke jumper på en s-ata disk, mener å ha lest en plass at det var unødvendig. Har siste bios versjon. Oppdaterte den nettop. Ellers takk for mange gode råd. Dere hører sikkert mer fra meg i mårra.. Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Ta å sjekk om disken kjører i PIO eller DMA modus. Den skal være på DMA. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Det er jumper på mine SATA-300 disker. Var med en lapp der det stod den skulle festes om maskinen ikke fant disken under oppstart (Med jumper satt på var disken i SATA-150 -mode). Jeg hadde samme problemet med lang oppstart-tid. Dette var da jeg hadde en sata og en pata-disk. Men det kom å gikk etter hver restart... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå