Gå til innhold

forklaring på skjermkort?

torMAD

Anbefalte innlegg

Heisann, Tiden er kommet der jeg må kjøpe ny pc.. har ikke fulgt så veldig godt med utviklingen de siste årene men klarte å lese meg frem til en god del her på forumet. MEN det er en ting jeg ikke får inn i hodet. :dontgetit:

Skjermkort verdenen har forandret seg sinnsykt mye siden sist kan du si :p

har prøvd å lese meg frem til masse men guidene viser stort sett bare hva som er high en og hva som er mellomklasse osv..

Det jeg ikke klarer å skjønne er bruken av flere skjermkort i samme pc`en??

hvis jeg har skjønt rett (noe jeg tviler på) Så jobber skjermkortene uavhengig av hverandre.. slik at om du har to skjermkort så betyr ikke det at du får bedre ytelse enn med ETT skjermkort.. hvor er logikken i dual kort da? er det simpelten bare for å få max antall skjermer koblet til pcen eller? huh? hæh? :dontgetit:

regner med det er ett veldig logisk og enkelt svar på det men må vite :p hehe

på forhånd takk. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ati har utvikla crossfire og nvidia sli.

Dette øker ytelsen. Om det er bedre med 2 mellomklasse kort eller ett high end har vert sprøsmål på forumet noen ganger og det er ikke lett å vite hva som er best,, jeg tror ikke jeg leste meg fram til noen fasit.

Dessuten vil nok svare variere veldig med tid og hvor mye penger du skal bruke.

Hovedkorta må støtte en av teknologiene.

Du kan ikke bruke skjermkort med dobbel gpu i sli eller crossfire.

gå på forsiden av hw og søk etter crossfire og sli for mer informasjon.

Du kan koble flere skjermer til pc-en om du har flere skjermkort. Met ett program kan du bruke flere maskiner i nettverk for å få en hel haug av skjermer i flight simulator. Men du må kjøpe program for å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Det er å koble to kort sammen via en liten tilkobling. Dette kan gi en del ekstra ytelse, men koster også ofte en del penger.

Et eksempel er at det er mye smartere å kjøpe seg et Geforce 6800 GT istedet for to av Geforce 6600 GT for å sette de sammen til SLI. 6800 GT er bedre og koster vel ca. like mye.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
hvis jeg har skjønt rett (noe jeg tviler på) Så jobber skjermkortene uavhengig av hverandre.. slik at om du har to skjermkort så betyr ikke det at du får bedre ytelse enn med ETT skjermkort.. hvor er logikken i dual kort da?

Det er nok her missforståelsen ligger. Skjermkortene samarbeider faktisk om bildet som sendes ut fra det ene skjermkortet. Resultatet fra renderingen av det ene skjermkortet sendes over til det andre skjermkortet via enten en kabel, en "bro" eller via PCI-express-bussen på hovedkortet (avhengig av produsent av grafikkbrikken) Signalet settes sammen med resultatet fra skjermkort nummer to og dyttes ut på en skjermutgang. Dette gir enten økt ytelse eller bedre bildekvalitet. (avhengig av modus den er stillt inn til).

Nvidia kaller sin løsning for SLI og bruker PCIe-bussen eller "bro" til å overføre signalet til det andre skjermkortet.

ATI kaller sin løsning for "Crossfire" og bruker en kabel for å overføre signalet.

To skjermkort koster selvfølgelig dobbelt så mye som ett mens ytelsen desverre ikke øker like mye. Ytelsen blir normalt i området 20-80% bedre enn ett av skjermkortene.

Man kan sikkert tenke "hvorfor ikke sende signalet som nå deles på to skjermkort direkte til det ene i stedet for å innføre det andre kortet som forsinkende mellomledd". Svaret på det skjermkort ikke en noen rett frem ut-enhet for et ubehandlet signal. Skjermkort behandler signalet voldsomt og rendrer bildet. Dette er hele jobben til GPU'en. GPU'er er massivt parallelle beregningsenheter som jafser unna en hel haug med rendering-kalkulasjoner hver eneste klokkesyklus. Til sannenligning er en CPU bygget opp på en helt annen måte så den klarer ikke å gjøre slike massivt parallelle operasjoner. En CPU ville gitt elendig og vanvittig treg grafikk om den måtte gjøre renderingjobben. Det blir nesten som å bruker motorsykkel til å flytte et flyttelass i mange omganger. Det ville gått enormt tregt selv om motorsykkelen er rask i seg selv. I denne sammenhengen kan man kalle et skjermkort for en trailer. Den tar alt sammen i et jafs og er mye bedre rustet til jobben selv om motorsykkelen kjører hver tur raskere. Når vi nå snakker om to skjermkort så kan du tenke på det som et stort flyttelass som trenger to trailere for å komme frem i tide. To er bedre enn en, selv om flyttelasset bare er 20% mer enn den ene traileren har kapasitet til.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...