fullifaencom Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Ok, ser at det sklir ut her, men anyway... Dersom dere trenger å få tak i filer som ligger på en ntfs disk, er det ikke noe problem (så sikkerheten er jo så som så). Boot på en gammel bootdisk og start opp programmet DOSNTFS (eller var det ntfsdos), så har du tilgang til alle filene. Dette har iallefall reddet meg flere ganger hos kunder som har mistet admin passordet. Huff. Forsatt fint vær i stavanger, tror jeg stikker på fjellet heller :smile: Lenke til kommentar
wola Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 Quote: Den 2002-08-18 00:09, aschj skrev:Noe som ingen nevner, men som er et faktum, er at FAT32 er litt kjappere enn NTFS (5-10%?). Vi snakker her målbare forskjeller, men for de som overklokker er vel det hele vitsen :wink: hvordan vet du det?!?! har du en link til en sammenligning!?! Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-18 00:09, aschj skrev:Noe som ingen nevner, men som er et faktum, er at FAT32 er litt kjappere enn NTFS (5-10%?). Vi snakker her målbare forskjeller, men for de som overklokker er vel det hele vitsen :wink: Målbart? kanskje...Merkbart? NEI!!!! Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Kjetil Lura skrev (2002-08-18 01:55):Nei borre det gjør ikke det, Har sikkerhets kopier av viktige filer. SÅ det er ikke bedre spare masse tid og penger på å bruke NTFS enn å koppe alt innpå fra CD etter den er krasja? JO det er det, uintelligent forslag fra deg... Lenke til kommentar
Destro Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Quote: Den 2002-08-17 23:58, idander skrev:NTFS er for øvrig et journalførende filsystem, noe som gjør at du kan vinke farvell til Scandisk (Halleluja!!). Det er da ikke helt sant. Har du noen gang prøvd å kjørt Scandisk på NT4.0 da kan du få deg en liten overaskelse. :wink: Vet ikke vordan det er med de andre opprativ systemene, men med NT4.0 så blir ikke filene lagt etter verandre vis hardisken har vore rimlig full og da er problemet ute å kjøre NTFS. Er ikke for å klage jeg trodde det samme helt til jeg kjørte scandisk på NT4.0 gjenom jobben jeg lærte på skolen at NTFS legger filene etter verandre. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Destro: tror sannelig du blander sammen Scandisk/Chkdsk (som scanner harddisken for feil) og Defrag (som defragmenterer harddisken). Lenke til kommentar
Destro Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Har du noen gang installert eget program i nt40 og kjørt defrag?. prøv å instaler Diskeeper når du har brukt NTFS og hardisken har vore rimelig full og prøv å kjør dette programet da skall du se at jeg har rett, :smile: ikke ta det personlig. jeg også mente NTFS ikke trengte NTFS men som sagt så er det ikke slik. Ellers så er det programet som lurer meg samme skjer vis du re installerer nt4.0 og installerer dette programet så vil du se også at det er noen filer som er defragmentert. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Har bare brukt NT 4.0 delvis i skolesammenheng. Men jeg ser ennå ikke sammehengen mellom et journalførende filsystem og defragmentering (og defrag<-->scandisk i NT). Det skal også sies at NTFS har innebygde mekanismer som skal prøve å forhindre defragmenterte filer - noe Fat32 ikke har. At filer er fragmenterte kommer man ikke unna, og spesielt på partisjoner der det er nesten fullt. Det anbefales jo forøvrig å ha ~10-20% ledig plass på partisjonen for at fragmenteringen ikke skal ta av for fullt. (tar det forresten ikke personlig :smile: ) [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-08-25 21:51 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Quote: Killer_DT skrev (2002-08-22 09:42):SÅ det er ikke bedre spare masse tid og penger på å bruke NTFS enn å koppe alt innpå fra CD etter den er krasja? JO det er det, uintelligent forslag fra deg. Nei forslaget mitt er bra det, Eg sa viktige filer ikke hele harddisken. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Quote: Kjetil Lura skrev (2002-08-25 23:06):SÅ det er ikke bedre spare masse tid og penger på å bruke NTFS enn å koppe alt innpå fra CD etter den er krasja? JO det er det, uintelligent forslag fra deg. Nei forslaget mitt er bra det, Eg sa viktige filer ikke hele harddisken. Du kan bare innrømme at jeg har rett! Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Quote: Destro skrev (2002-08-25 17:51):NTFS er for øvrig et journalførende filsystem, noe som gjør at du kan vinke farvell til Scandisk (Halleluja!!). Det er da ikke helt sant. Har du noen gang prøvd å kjørt Scandisk på NT4.0 da kan du få deg en liten overaskelse. :wink: Vet ikke vordan det er med de andre opprativ systemene, men med NT4.0 så blir ikke filene lagt etter verandre vis hardisken har vore rimlig full og da er problemet ute å kjøre NTFS. Er ikke for å klage jeg trodde det samme helt til jeg kjørte scandisk på NT4.0 gjenom jobben jeg lærte på skolen at NTFS legger filene etter verandre. NT4 kjører ikke samme NTFS som win2000, men noe som heter HTFS, Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Lenke til kommentar
skrotnisse Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Quote: Den 2002-08-18 00:19, Wotan skrev:Dos kjørte FAT16. Største teoretiske diskstørrelse på FAT32 er 2 Terrabytes. I "disk manager" på XP får man ikke lagd større partisjoner enn 32Gb, men dette er noe MS har lagt inn for å få folk til å kjøre NTFS. På NTFS er største teoretiske partisjons størrelse "Mye større enn 2 Terrabyte", har ikke funnet noe ekstakt tall enda. Max partisjon og filstørrelse i NTFS under windows 2000 er 16 exabytes. (18,446,744,073,709,551,616 bytes) Vet ikke om det er det samme i XP Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Til de som ikke synes det er så genialt å bare ta backup av filene sine - du tar vel ikke backup av os-filer til enhver tid. Jeg synes personlig det er litt på kjipern å måtte reinstallere OS'et fordi noen skrur av maskinen med powerknappen (eller trekker ut ledningen, eller sikringen går - your choice) Det kan faktisk skje! Med journalførende filsystem som f.eks NTFS slipper du dette problemet. Når det gjelder ytelse kom jeg med noen tall i en tidligere tråd. De første tallene var bogus - les hele tråden - konklusjonen var noe slikt som at fat32 var litt kjappere (ca 3% tror jeg), mens NTFS var litt kjappere med mange samtidige brukere. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 NT4 kjører ikke samme NTFS som win2000, men noe som heter HTFS, Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? NT 4.0 kjører NTFS versjon 4 mens win 2000 og XP kjører NTFS versjon 5. Det vill si att versjon 4 ikke støtter disk quotas eller andre sikkerhets funksjoner som de gjør i 2K eller XP :smile: og det andre filsystemet du refererer til er HPFS (High Performance File System), kan ikke huske hvilket OS som støtter dette men kan tenke meg att det er Novell. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Quote: (High Performance File System), kan ikke huske hvilket OS som støtter dette men kan tenke meg att det er Novell. OS/2 :smile: Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Fra SP3 har NT4 støtte for NTFS5 Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Quote: Den 2002-08-27 16:03, mad_arab skrev:Fra SP3 har NT4 støtte for NTFS5 Nesten riktig, den har bare delvist støtte. Mangler støtte for de nye tileggene som EFS, USN Journal, Disk Quota osv. Men ellers virker NTFS5 som NTFS4...vel og merke med SP3 + noen postSP3 patcher. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Bra informasjon om NT4/NTFS! Lenke til kommentar
Simen Løkken Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Vet ikke hvordan det er med nt4 og 2k. Men XP legger filene på HDD automatisk etter hverandre for raskere oppstart hver 3. dag. Med en gang det merker at maskinen har stått idle en stund. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-08-27 12:30, skrev skrotnisse:Max partisjon og filstørrelse i NTFS under windows 2000 er 16 exabytes. (18,446,744,073,709,551,616 bytes)Vet ikke om det er det samme i XP Også i NTFS er maks partisjonsstørrelse basert på clustersize, siden den er 4kb og den teoretisk mulige antal cluster en partisjon kan ha i et NTFS filsystem er 2^44 (anbefalt 2^33) For at dere skal slippe all hoderegningen har jeg tatt meg litt frihet til å benytte meg av en "lommereknar". Største partisjon i NTFS er: 72'057'594'037'927'900,00 Peta|Terra|Giga|Mega|Kilo Så som man ser, hadde nok vært greit å fått disker opp i Exabyte størrelse, men det får bli i et annet filsystem. NTFS 5 er nok bare god for "NOEN" Petabyte. Skal man derimot stole på ekspertene er ikke NTFS god for mer en en maks størrelse på: 35'184'372'088'832,00 Terra|Giga|Mega|Kilo Og så var det vel en påstand om at det var forskjellig filsystem i NT 4.0 og Win2K, det kan jeg bekrefte, men jeg avkrefter at det er HTFS, det kommer fra forgjengeren som kom ut sammen med NT 3.0 NT 4.0 kjøre NTFS 4, Windows 2000 kjører NTFS 5, samme gjør Windows XP. Og til dere som sikkert kommer med noen protester, så er dette fakta, har ingen linker til det, men utdanning gjør samme nytten. God natt og zzzzov godt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå