Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har et nettverk i et hus og vil gjerne koble dette opp mot et annet nettverk i et annet hus... Det er fri sikt på ca 400 meter fra det ene huset til det andre... Hva trenger jeg da av produkter?? Var innom Komplettog tittet på SMC bridge med ekstern antenne... Er dette en mulighet?? Trenger man da to enheter?? En i det ene huset og en i det andre??

Siden jeg har et nettverk i begge husene fra før, ville det vært fint om dette kunne brukes og at man koblet til en ny enhet som koblet de to nettverkene sammen... Uten at man måtte gjøre begge nettverkene trådløse...

Evt. om noen vet om andre løsninger... =)

SMC Bridge:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=15&s=pl

SMC Antenne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=15&s=pl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei siden det er snakk om 400 meter så holder det ikke med IEEE 802.11b da må du ha den modelen som er nyere og heter 802.11a den har rekke vidde på ca 700-800 meter og er veldig mye omtalt no for tiden i utlandet. tenker på de artiklene i n.y.t om at de hadde gidde større deler av ny gratis internett osv..

men jeg har vært på jakt etter en del saker om nfo for det nettet men har ikke funnet så mye av det jeg leter etter men det er en "klan" som kaller seg http://www.norwaywireless.net/wiki/FrontPage der er en url til den norske saken http://www.seattlewireless.net/ der er til de som først begynte med det..

det står oxo linker til tinger som de finner på eks. ebay osv som du kan ha bruk for..

Lenke til kommentar

jo det gjør da det men hadde no sett litt mere på den saken som jeg deg en link til da...

det er vel ikke uten videre at det er sotte at standandaren ikke har lengre rekkevidde da..

og med den prisen der så kan du få veldig mye bra utstyr for..

edit: faren min er radio amatør eller.no og han bruker å bestille utstyret som koster en del, ifra usa spes. antener og han sier at det er stor pris forskjell..

[ Denne Melding var redigert av: tivolieselet på 2002-08-17 23:38 ]

Lenke til kommentar

Hei!

802.11b rekker masse meir enn 400 m. I alle fall med det utstyret eg har.

Har 2 stk SMC trådløse kort ein kobler til USB porten. Klarer uten problem i det heile tatt å kjøre 5,5 Mbit på 615 meters avstand. Klarer som oftest 11 Mbit også, men det varierer litt. Dette er med 128 bits WEP kryptering på.

Vil tru eg klarer i alle fall 750 meter med det utstyret.

Koster 1100,- pr stk.

her er det:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=12&s=pl

Ser det er en litt nyare modell enn det kortet eg har. Mulig det er litt annerledes.

Viss du vil få LAN - LAN forbindelse setter du bare opp et routing program på kvar av lokasjonene der SMC korta er kobla til, feks Sygate Office Network +evt brannvegg software.

Det fungerer veldig greit.

Kjørt det slik her i nesten eit år. Vært utrulig stabilt.

Når det gjelder 802.11a, vil ikkje det komme til Norge på ei god stund.

Lenke til kommentar

"Når det gjelder 802.11a, vil ikkje det komme til Norge på ei god stund."

ehh.. trodde at det var kommet jeg da, post og teletilsynet har oxo godkjent det så det er låvlig å bruke det i norge nå..

dersom du ikke finner det i butikken så skader det ikke å betille det ifra eks. usa eller england, det har en maks speed på ca 54mb og en rekkevidde på 700 - 800 meter ved 0.01 w. (som er låvlig i norge)

med omtanke på den avstanden som det er snakk om her så hadde jeg vudert det.

Lenke til kommentar

Ja du har rett.

Post og teletilsynet har nylig åpna for 802.11a.

Las for ikkje så lenge sida at vi måtte vente på en enna standard, kallt 802.11h, som visstnok skal være en del sikrare.

Og i midten av juli var produksjonen av det utstyret ikkje satt i gang.

Men post og teletilsynet skifta visst meining i den saken for et par veker sida og ville allikavell tillate 802.11a.

Fint for oss :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-18 14:48, frank_jarle skrev:

Er det noen som vet hvorfor det ikke er lov til å å ha mer enn 100mW i Norge, dette er jo idiotisk. I usa så er jo omtrent alt lovelig.

Om det ikke er lov til 10W, så burde det ha vært lov med 500mW eller 1W...

Frankey

vel det har med "båndet" å gjøre, 802.11a saken ligger på 5,4 ghz og det er ganske høyt (samme som en microbølgeovn).

det er mange grunner til å ikke sende med mere, -støy

-farlig -andre ligger på samme nettet eller like opptil -det er nytt og uprøvd -ikke flere slike saker som det var om i media for et par år tilbake da det var noen båter ifra forcen som sendte med veldig mye og ungene ble misskapte osv..

og det er ikke lov til noe mere i usa heller da som jg har lest.. ikke på 5.4 ghz nettet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-18 19:37, hanscats skrev:

Joda.. i USA er det 1000, i europa er det 100 og i asia er det 10..... tror jeg.... husker ikke helt hvor jeg liste det da, kan ha vært på seatlewireless sine nettsider.

var det hos isp`er eller private folk??

det som jeg skjønte av det var at en del isp`er har lov til å guffe på med litt mere siden de har nettet langt ifra folk og anent utstyr osv. men vanlige folk har kun lov til det som vi har i norge.

gamlingen sendte med 1000 w på en fm radio eller.no en gang og blegga ut hele nabolaget og fikk en av naboene sin trødløse telefon broadcastet gjennom tv`en til folk som hadde vanlige tv antenner.. ja det er sant.

da kom post og teletilsynet på dør.... (bombe :smile: ) ikke gjør det samme du :wink: men det er vel et lite potensiometer eller.no på den saken som du kan prøve deg litt frem med eks. under oppsettet osv..

Lenke til kommentar

Vel jeg er enig i at 10w kan være farlig, fare for å bli grillet hvis man står forran antenna.

Men ærlig talt, 100mW, jeg syntes det er drøyt, har post og teletilsynet virkelig tester trådløstnettverk i Norge.

Jeg er ca 150m fra en kamerat av meg, og dette er hva vi bruker

15dbi omi directional

Dlink, dette kobles med 5m antenne kabel

19dbi directional antenne,

Avaya wireless kort

17,5m kabel, så jeg ligger vel rundt 15dbi eller noe slikt pga støy i kabelen.

hvis det blir regn så forsvinner nesten alt signalet pga at vannet legger seg på trær.

Det hadde hjulpet utrolig mye hvis man kunne ha gått opp til 500mw, det hjelper utrolig mye på signal styrken.

Frankey

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...