Gå til innhold

Telnet administrering i Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå prøvd å sette opp en server med Clarkconnect, men får det ikke til. Har hørt at Ubuntu skal være enkelt og greit å komme i gang med. Tenker på å sette opp systemet slik jeg vil ha det med Ubuntu distroen og så bruke Putty fra en annen pc ti å gjøre endringer underveis. Lar dette seg gjøre med Ubuntu? Kan man foresten browse internetsider med Ubuntu?

Har ikke flere skjermer, eller plass til å ha skjerm koblet til den hele tiden. Har tenkt å ha den stående under trappa med bare strøm og nettverk koblet til.

Takker så meget for alle svar!

Endret av Øssa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu er best egna som desktop, men du kan bruke den som server også.

Kva er det du skal bruke den til?

Browse nettsider? Firefox?

Telnet er ein utdatert protokoll. No brukar ein SSH, som PuTTY støttar fullt ut.

For å bruke Ubuntu som server og kun med kommandolinje, skriv du "server" ved bootprompten.

Debian er eit betre alternativ for server, men det er no min meining (Ubuntu er Debian-basert)

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Hadde tenkt å bruke den som filserver i hjemmenettverket. Hadde også tenkt å kjøre en DC hub og en Ventrilo server på den.

Frunnen til at jeg spurte om internettbrowsinga var at jeg ikke fikk til å laste over filer fra pc-en min til serveren når jeg hadde Clarkconnect.

Takk for raskt svar!

Endret av Øssa
Lenke til kommentar

Filserver. Er det då Windows-klientar som skal bruke den med SMB (Windows-fildeling)?

Då legg du inn Samba etter installsjonen.

Det du har høyrd om Ubuntu er nok til desktop-bruk, for til slikt bruk du tenker, er det mykje det same kva for distro du vel. Men eg ville gått for Debian, som er meget stabil og robust distro for servarar.

Link til netinstall-ISO:

http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r0...386-netinst.iso

Dvs ein CD med berre det nødvendige på. Resten vert installert frå nettet.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle bruke det til windows fildeling ja. Hvilke tilleggsprogrammer må jeg laste ned hvis jeg skal bruke Debian?

Under installsjonen kan du velje "File server", då legg den inn blant anna Samba, men også eindel anna du ikkje treng. Du kan heller legge inn Samba etterpå (1 kommando).

Hjelp til å setje opp Samba kan du få her (1 konfigurasjonsfil, enkelt og greit).

Ikkje legg inn noko grafisk grensesnitt, sidan den ikkje skal ha skjerm, er det ikkje vits (du kan velje diverse programgrupper under installasjon).

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Funker phett med ubuntu som server ja, selv bruker jeg det til internett, fil og dhcp server.

Bare påpeke en liten ting, og det er at det er apt-get install ssh.

apt-get install openssh-server

faktisk

ssh er berre samlingsgreie :)

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
somsagt var jeg ikke helt sikker :blush:

Hvordan er egentlig gnu/linux å bruke som domain server til win?

do not compute?

Funker fett det. Greieste er vel å gå for Novel eller Sun sine løsninger, men RedHat har nylig kjøpt Netscape sin directory server, og vil gjerne være med i dansen - sistnevnte er åpen (under navnet "Fedora Directory Server"), og vistnok meget bra...

I tillegg er jo Samba i stand til å sette opp NT-domains rimelig greit, samt at man har jo OpenLDAP om du ønsker permanent LDAP-indusert hjerneskade...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...