Gå til innhold

Problemer med k600i, lefdal

eisa01

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en ny k600i for to uker siden på lefdal. Det tok 10 dager å portere nummeret, så jeg fikk ikke brukt telefonen min før på onsdag/torsdag. Nå har det hendt 4 ganger at den har slått seg av av seg selv. Jeg har tenkt til å dra ned på lefdal i morgen og klage, og lurte da på hvilke rettigheter jeg har. Er det da sånn at jeg har krav på å få låne en mobil mens de prøver å reparere den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Japp, som det sies skal reparasjon være kostnadsfritt, og du har krav på en lånetelefon (altså en enkel telefon til å ringe og sende tekstmeldinger med - IKKE en lik telefon). Men skulle ikke by på noe problemer dette..:).

Telefonen din blir iallefall reparert.

Lenke til kommentar

Ok, leverte den inn på mandag. Det kom nok til å ta en og en halv uke. Var hengt opp en lapp der som det stod på at man fikk lånetelefon etter en uke, gadd ikke stresse med det da, men regner med at det er riktig selv om de vet at reperasjonen tar mer enn en uke?

Lenke til kommentar

Tja, det står ikke helt klart i loven om man må gi den ut med en gang eller vente en uke. Her er avsnittet i lov om forbrukerkjøp som omtaler lånetelefoner

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Og, sa de at det kom til å ta en og en halv uke? Eller tippet de det? Vanligvis er det umulig for forhandler å vite hvor lang tid det tar, så ikke blir sjokkert om det tar lenger tid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Snakket nettopp med Lefdal på telefon, og de på verkstedet ventet på en del som var bestilt den 17. Oktober. Leverte den inn den 3. Oktober. Syns dette begynner å ta veldig lang tid, spesielt med tanke på at jeg nettopp hadde kjøpt telefonen når problemene oppstod.

Er det noen bestemmelser for hvor lenge de har lov til å bruke på å reparere telefonen?

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

nja, egentlig ikke. Det hele bunner ned i "innen rimelig tid". For meg (som forbruker) så er det maks 2 uker på en så ny telefon. Personlig så ville jeg ringt verksted å bedt om at den ble swappet pga alder osv.

Men forhandlere vil jo ikke ha så kort tid, for i praksis er det meget vanskelig å håndheve, dermed hevder de 1 mnd og rundt der.

Lenke til kommentar

Hmm.. I morgen blir det 3 og en halv uke siden jeg leverte den inn, så det vil ikke jeg si er rimelig tid. Har ikke noe nummer til verkstedet, men er vel uansett lettere å ta det opp med forhandler?

Drar ned ditt i morgen og krever en ny mobil jeg.

Men lurer på en ting, hvis de ikke hadde funnet noen mangel ved telefonen, så stod det hengt opp en lapp om at man måtte betale for service. Det er også nevnt på kvitteringen. Men jeg har ikke underskrevet noe om det. Kunne de fortsatt ha krevd dette? Den lappen kan ikke være tilstrekkelig, siden noen ser dårlig. Og kvitteringa får man jo først når man har levert den inn, da er det vel for sent å opplyse om dette?

Det er helt hypotetisk, siden de har bekreftet at det er noe galt ved å bestille en del til telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt at du har et krav, men det er min subjektive mening. Jeg betviler på det sterkeste at forhandler vil godta det. Meget mulig at du med hjelp av forbrukerrådet vil få gjennomslag, men det tar tid.

Når det gjelder betalingen, så kan du anta at mangelen er funnet. altså skal du ikke betale noe.

Lenke til kommentar
Hvis jeg må involvere forbrukerrådet så blir det for mye bry. Er det noen andre som har noe vettugt å si?

5063601[/snapback]

Med en slik holdning så har man tapt med engang. eneste mulighet du har noe ris bak speilet er å gå til forbrukerrådet som event. bringer saken inn for FTU (men da har saken vart lenge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...